Νίκος Χουλιαράς, ο τραγουδοποιός, ο τραγουδιστής

Φωτ. Γιάννης & Μιχάλης Κατούφας
Φωτ. Γιάννης & Μιχάλης Κατούφας
Nikos Xoyliara S 1 Mprosta

Μια τυ­χαία συ­νά­ντη­ση υπήρ­ξε η αφορ­μή για να γνω­ρί­σου­με και τα μου­σι­κά χα­ρί­σμα­τα του Νί­κου Χου­λια­ρά. Αλ­λιώς ίσως να τον γνω­ρί­ζα­με μό­νον ως ει­κα­στι­κό και λο­γο­τέ­χνη. Ήταν βρα­δά­κι του 1967, θυ­μά­ται ο Νό­της Μαυ­ρου­δής, όταν περ­νώ­ντας από το σπί­τι της Αρ­λέ­τας, συ­νά­ντη­σε εκεί τον γνώ­ρι­μό της από τη Σχο­λή Κα­λών Τε­χνών Νί­κο Χου­λια­ρά. Η με­τα­ξύ τους συ­ζή­τη­ση οδή­γη­σε ανα­πό­φευ­κτα και στο τρα­γού­δι, οπό­τε απο­κα­λύ­φθη­κε στον Νό­τη Μαυ­ρου­δή η έφε­ση του Χου­λια­ρά να σκα­ρώ­νει απλά, αλ­λά ανε­πι­τή­δευ­τα τρα­γού­δια. Ο ήδη κα­τα­ξιω­μέ­νος τρα­γου­δο­ποιός και κι­θα­ρι­στής –το 1965 εί­χε κα­τα­κτή­σει το Πρώ­το βρα­βείο στο Φε­στι­βάλ Τρα­γου­διού Θεσ­σα­λο­νί­κης με το τρα­γού­δι «Ήταν με­γά­λη η νύ­χτα»– αφού τον άκου­σε να τρα­γου­δά με­ρι­κά από τα τρα­γού­δια του, διέ­γνω­σε σε αυ­τά χα­ρα­κτη­ρι­στι­κά ται­ρια­στά με τις προ­δια­γρα­φές του Νέ­ου Κύ­μα­τος, που εκεί­νη την επο­χή άρ­χι­ζε να απο­κτά έντο­νη δη­μο­τι­κό­τη­τα. Διέ­γνω­σε όμως, μέ­σα στην απλό­τη­τα των τρα­γου­διών του, μια ιδιαί­τε­ρη στι­χουρ­γι­κή ικα­νό­τη­τα, ασυ­νή­θι­στη και αντι­συμ­βα­τι­κή, η οποία με τη με­λο­ποί­η­σή της απο­κτού­σε πρό­σθε­τη γοη­τεία. Ο Μαυ­ρου­δής, που τό­τε πα­ρου­σί­α­ζε τα τρα­γού­δια του στις γνω­στές μπουάτ της Πλά­κας, δεν δί­στα­σε να προ­τρέ­ψει τον ει­κα­στι­κό, να δο­κι­μά­σει και αυ­τός ανά­λο­γο δρό­μο. Εμ­φα­νι­ζό­ταν μά­λι­στα εκεί­νη την επο­χή μα­ζί με την Αρ­λέ­τα, η οποία ερ­μή­νευε αρ­κε­τά όμορ­φα τρα­γού­δια του, κυ­ρί­ως σε στί­χους Γιάν­νη Κα­κου­λί­δη, και κά­λε­σαν οι δυο τους τον Χου­λια­ρά να εμ­φα­νι­στεί μα­ζί τους. Η αρ­χή εί­χε γί­νει.
Τα τρα­γού­δια που πα­ρου­σί­α­ζε ο Νί­κος Χου­λια­ράς στην Πλά­κα, με τη βα­θιά, κα­θά­ρια, χα­ρα­κτη­ρι­στι­κή φω­νή του, τρα­γού­δια απλά, δο­μη­μέ­να με τα τρία βα­σι­κά ακόρ­ντα, άρε­σαν, γε­γο­νός που εί­χε ως απο­τέ­λε­σμα, με­τά και από με­σο­λά­βη­ση του Νό­τη Μαυ­ρου­δή, να κα­λέ­σει ο Αλέ­κος Πα­τσι­φάς, ιδρυ­τής της ιστο­ρι­κής δι­σκο­γρα­φι­κής εται­ρί­ας Lyra, τον τρα­γου­δο­ποιό, για να ηχο­γρα­φή­σει τον πρώ­το του δί­σκο. Εκ­δό­θη­κε το 1967 με τί­τλο το όνο­μα του πρω­το­εμ­φα­νι­ζό­με­νου δι­σκο­γρα­φι­κά δη­μιουρ­γού. Δεν εκ­δό­θη­κε πά­ντως με την εμ­βλη­μα­τι­κή ετι­κέ­τα της Lyra, αλ­λά με αυ­τήν του πα­ραρ­τή­μα­τός της Zodiac [χα­ρα­κτη­ρι­στι­κά δί­σκου Zodiac 88002]. Στο οπι­σθό­φυλ­λο της έκ­δο­σης, αλ­λά και στις εσω­τε­ρι­κές ετι­κέ­τες του δί­σκου υπήρ­χε ως τί­τλος Ο Νί­κος Χου­λια­ράς με τον Νό­τη Μαυ­ρου­δή, κι­θά­ρα. Υπήρ­χαν, όμως, επι­πλέ­ον και οι εν­δεί­ξεις: 6 τρα­γού­δια του Νί­κου Χου­λια­ρά, στην Α πλευ­ρά και 6 τρα­γού­δια της Ηπεί­ρου (δια­σκευή: Νό­τη Μαυ­ρου­δή-Νί­κου Χου­λια­ρά) στη Β´ πλευ­ρά. Στην πραγ­μα­τι­κό­τη­τα δεν ήσαν δια­σκευ­ές, αλ­λά εναρ­μο­νί­σεις των πα­ρα­δο­σια­κών ηπει­ρώ­τι­κων τρα­γου­διών, τις οποί­ες εκ­πό­νη­σε ο Νό­της Μαυ­ρου­δής στα μου­σι­κά χνά­ρια που του γνώ­ρι­σε ο Νί­κος Χου­λια­ράς. Έτσι γνω­ρί­σα­με οι πε­ρισ­σό­τε­ροι τα πα­νέ­μορ­φα τρα­γού­δια της ηπει­ρω­τι­κής γης «Εξέ­φε­ξεν η Ανα­το­λή», «Χα­λα­σιά μου», «Άσπρο τρια­ντά­φυλ­λο κρα­τώ» (σ.σ. στην ετι­κέ­τα ανα­γρά­φε­ται προ­φα­νώς από αβλε­ψία ως «Άσπρο τρια­ντά­φυλ­λου κρα­τώ»), «Μοι­ρο­λόι», «Η λε­μο­νιά» και «Γιάν­νη μου το μα­ντή­λι σου». Αλ­λά και τα όμορ­φα τρα­γού­δια του Νί­κου Χου­λια­ρά «Οι σα­ρα­ντα­πέ­ντε», «Το τσι­με­ντέ­νιο δά­σος», «Μι­κρό ακρω­τή­ρι», «Το τρα­γού­δι του νε­ρού», «Το πα­γω­μέ­νο αστέ­ρι» και το «Εν­νιά κα­βα­λα­ρέ­οι».

R 7217523 1436396561 3738 Jpeg
R 3398228 1461176587 7982 Jpeg

Το όνο­μα ωστό­σο του Νί­κου Χου­λια­ρά εί­χε πρω­το­εμ­φα­νι­στεί στη δι­σκο­γρα­φία την προη­γού­με­νη χρο­νιά, κα­θώς η φί­λη του Αρ­λέ­τα στην πρώ­τη δι­σκο­γρα­φι­κή της κα­τά­θε­ση που εί­χε τί­τλο το όνο­μά της και χα­ρα­κτη­ρι­στι­κά Lyra 3223, μα­ζί με τρα­γού­δια του Νό­τη Μαυ­ρου­δή, του Γιάν­νη Σπα­νού και του Γιώρ­γου Κο­ντο­γιώρ­γου, εί­χε συ­μπε­ρι­λά­βει και δυο δι­κά του τρα­γού­δια, τα «Το λει­βά­δι» και «Το πέ­τρι­νο χα­μό­γε­λο». Το δεύ­τε­ρο εί­χε αγα­πη­θεί πο­λύ τό­τε και ως δια­χρο­νι­κό αγα­πιέ­ται ακό­μη.
Στην πε­ρί­πτω­ση αυ­τή πά­ντως υπάρ­χει το ακό­λου­θο πα­ρά­δο­ξο: Το τρα­γού­δι «Το λει­βά­δι» κα­θώς και το «Κά­ποιες νύ­χτες» (στί­χοι Κώ­στας Γε­ωρ­γου­σό­που­λος, μου­σι­κή Γιάν­νης Σπα­νός) με την έλευ­ση της Δι­κτα­το­ρί­ας των συ­νταγ­μα­ταρ­χών το 1967, λο­γο­κρί­θη­καν, με απο­τέ­λε­σμα ο δί­σκος να επα­νεκ­δο­θεί τό­τε με δυο δια­φο­ρε­τι­κά τρα­γού­δια στη θέ­ση τους, τα οποία εί­χαν τη σφρα­γί­δα του Νί­κου Χου­λια­ρά: στο τρα­γού­δι «Η μέ­ρα τέ­λειω­σε» εμ­φα­νί­ζε­ται ως τρα­γου­δο­ποιός και στο «Τα πε­λα­γί­σια όνει­ρα» ως στι­χουρ­γός – τη μου­σι­κή εί­χε συν­θέ­σει ο Νό­της Μαυ­ρου­δής (στην επα­νέκ­δο­ση του ηχο­γρα­φή­μα­τος το 2010 στη μορ­φή του δί­σκου ακτί­νας, όπου υπάρ­χουν και τα λο­γο­κρι­μέ­να τρα­γού­δια, λα­θε­μέ­να απο­δί­δε­ται η μου­σι­κή του δεύ­τε­ρου στον Νί­κο Χου­λια­ρά). Αυ­τή η δεύ­τε­ρη έκ­δο­ση του ηχο­γρα­φή­μα­τος το 1967 έχει τα ίδια χα­ρα­κτη­ρι­στι­κά στο εξώ­φυλ­λο με την πρώ­τη [Lyra 3223], στις ετι­κέ­τες του δί­σκου όμως ο αριθ­μός έχει δια­φο­ρο­ποι­η­θεί σε 3-3223!
Το 1967 εκ­δό­θη­κε το δεύ­τε­ρο προ­σω­πι­κό ηχο­γρά­φη­μα της Αρ­λέ­τας με τί­τλο Αρ­λέ­τα 2 και χα­ρα­κτη­ρι­στι­κά Lyra 3234. Και αυ­τό κό­σμη­σαν δυο τρα­γού­δια του Νί­κου Χου­λια­ρά: το πρω­το­πα­ρου­σια­ζό­με­νο «Έτσι εί­ναι» και το «Οι σα­ρα­ντα­πέ­ντε», το οποίο υπήρ­χε και στον μό­λις λί­γο πριν εκ­δο­θέ­ντα πρώ­το δί­σκο του τρα­γου­δο­ποιού. Το επό­με­νο συ­να­πά­ντη­μα του Νί­κου Χου­λια­ρά με τη δι­σκο­γρα­φία πραγ­μα­το­ποι­ή­θη­κε το 1968. Το ηχο­γρά­φη­μα ονο­μά­στη­κε Τα τρα­γού­δια του Νί­κου Χου­λια­ρά [Zodiac 88007]. Διευ­κρι­νι­στι­κά με ίδια στοι­χεία, αλ­λά με άλ­λο χρώ­μα, υπήρ­χε στο εμπρο­σθό­φυλ­λο η φρά­ση Με τον Νί­κο Χου­λια­ρά και την Μα­ρί­ζα – και ο τί­τλος και ο υπό­τι­τλος με κε­φα­λαία. Με κε­φα­λαία επί­σης στο κά­τω δε­ξί μέ­ρος του εξω­φύλ­λου εί­χε ανα­γρα­φεί: Διεύ­θυν­ση Νό­τη Μαυ­ρου­δή. Στο οπι­σθό­φυλ­λο ως τί­τλος ανα­γρα­φό­ταν με κε­φα­λαία Τα τρα­γού­δια του Νί­κου Χου­λια­ρά 2 ενώ τα διευ­κρι­νι­στι­κά στοι­χεία ήσαν: Με τον Νί­κο Χου­λια­ρά και την Μα­ρί­ζα. Εναρ­μό­νι­ση-Διεύ­θυν­ση: Νό­της Μαυ­ρου­δής. Ο Μαυ­ρου­δής εί­χε κά­νει και την ενορ­χή­στρω­ση, αφού συ­νό­δευε βε­βαί­ως με την κι­θά­ρα του αλ­λά εί­χε αρω­γούς τους Θα­νά­ση Αρα­πί­δη (κλα­ρί­νο & φλά­ου­το), Άκο Δα­σκα­λό­που­λο (φυ­σαρ­μό­νι­κα), Στέ­λιο Βα­σι­λό­που­λο (φι­λι­κόρ­ντα) και τον Νί­κο Λα­βρά­νο (κρου­στά). Τα πε­ριε­χό­με­να της έκ­δο­σης ακο­λου­θού­σαν ανά­λο­γες επι­τα­γές της πρώ­της. Ένα μείγ­μα νε­ό­τευ­κτων τρα­γου­διών και πα­ρα­δο­σια­κών. Στη νέα έκ­δο­ση ωστό­σο ήσαν ανα­κα­τε­μέ­να. Στην Α´ πλευ­ρά υπήρ­χαν τα ηπει­ρώ­τι­κα «Άλ­λον αγα­πάς», «Τα παι­διά της Σα­μα­ρί­νας» και «Μα­χαί­ρι μαυ­ρο­μά­νι­κο», ενώ στη Β´ πλευ­ρά τα «Άστρα­ψε η Ανα­το­λή» και «Στις πι­κρο­δάφ­νης τον αν­θό» (με αυ­τή την ορ­θο­γρα­φία ήταν γραμ­μέ­νος ο τί­τλος του πω­γω­νί­σιου τρα­γου­διού). Στη Β´ πλευ­ρά υπήρ­χε όμως και το «Οι σπα­χή­δες» το οποίο εί­χε προ­κύ­ψει από με­λο­ποί­η­ση ηπει­ρώ­τι­κου ποι­ή­μα­τος του 1635. Τα έξι αυ­τά τρα­γού­δια ερ­μή­νευε ο ίδιος ο Νί­κος Χου­λια­ράς όπως και τα δι­κά του «Ερω­τι­κό» της Α´ πλευ­ράς και «Τα βή­μα­τα» της Β´ πλευ­ράς. Το εξώ­φυλ­λο όμως προ­α­νήγ­γει­λε και την Μα­ρί­ζα. Μα­ζί της ο τρα­γου­δο­ποιός ερ­μή­νευε τα τρα­γού­δια του «Τα δε­κα­ο­χτώ κα­ρά­βια» (Α´ πλευ­ρά) και το κα­τα­λη­κτι­κό της Β´ πλευ­ράς «Άνα­ψα κλω­νί δα­δί» (Β´ πλευ­ρά). Τα υπό­λοι­πα δι­κά του τρα­γού­δια «Κά­τω στο Δαφ­νο­πό­τα­μο» (Α πλευ­ρά) και «Στην άκρη εκεί του κά­μπου» (Β ΄πλευ­ρά ερ­μή­νευε μό­νη της η Μα­ρί­ζα. Ποια ήταν η Μα­ρί­ζα; Μα, η Μα­ρί­ζα Κωχ, άση­μη τό­τε. Αυ­τή άλ­λω­στε ήταν και η πρώ­τη δι­σκο­γρα­φι­κή της πα­ρου­σία. Λί­γο αρ­γό­τε­ρα, όταν επα­νεκ­δό­θη­κε ο δί­σκος, σε μορ­φή βι­νι­λί­ου, εί­χε προ­στε­θεί στο εμπρο­σθό­φυλ­λο­και το επώ­νυ­μό της, μια και ήταν ήδη γνω­στή και κα­τα­ξιω­μέ­νη.
Επι­ση­μαί­νε­ται ότι στις με­τέ­πει­τα δι­σκο­γρα­φι­κές εκ­δό­σεις τις οποί­ες υπέ­γρα­ψε ο Νί­κος Χου­λια­ράς δεν ανα­φέ­ρε­ται που­θε­νά η λέ­ξη «Ηπει­ρώ­τι­κο» μο­λο­νό­τι ο ίδιος πα­ρα­δέ­χε­ται, η σχε­τι­κή­α­να­φο­ρά του υπάρ­χει πιο κά­τω, ότι κά­ποια από τα τρα­γού­δια που έχει εντά­ξει σε αυ­τές εί­ναι πα­ρα­δο­σια­κά. Αυ­τό συ­νέ­βη προ­φα­νώς επει­δή τα τρα­γού­δια αυ­τά ερ­μη­νεύ­τη­καν κά­πως πα­ραλ­λαγ­μέ­να και με σύγ­χρο­νη ενορ­χή­στρω­ση και όχι στη λι­τή μορ­φή στην οποία πα­ρου­σιά­στη­καν στις δυο πρώ­τες δι­σκο­γρα­φι­κές εκ­δό­σεις του. Όλες πά­ντως αυ­τές οι ερ­μη­νεί­ες χα­ρα­κτη­ρί­ζο­νται από κα­λαι­σθη­σία,ευαι­σθη­σία και σε­βα­σμό προς το ήθος και το μου­σι­κό ηχό­χρω­μα της πα­ρά­δο­σης. Το ση­μα­ντι­κό­τε­ρο δε σε αυ­τή την πε­ρί­πτω­ση εί­ναι ότι ο Ηπει­ρώ­της τρα­γου­δο­ποιός γνώ­ρι­σε τη μου­σι­κή πα­ρά­δο­ση της γης που τον εί­δε να γεν­νιέ­ται σε δια­φο­ρε­τι­κές ομά­δες φι­λό­μου­σων από αυ­τές που ακρο­ώ­νται τα δη­μώ­δη και τα δη­μο­τι­κά τρα­γού­δια. Τα γνώ­ρι­σε κυ­ρί­ως σε αυ­τούς που σύ­χνα­ζαν τό­τε στις Μπουάτ της Πλά­κας.

Ta Tragoydia Toy Ni Koy Xoyliara 2
R 5012190 1382102958 7504 Jpeg

Το 1969 συ­να­ντά­ται ξα­νά το όνο­μα του Νί­κου Χου­λια­ρά στη δι­σκο­γρα­φία, στο ηχο­γρά­φη­μα Το μου­σι­κό μου άλ­μπουμ της Δώ­ρας Μό­ρα­λη [Olympic SLPMG 52]. Η νε­α­ρή τρα­γου­δί­στρια ερ­μη­νεύ­ει σε αυ­τό δώ­δε­κα ήδη γνω­στά και αγα­πη­μέ­να τρα­γού­δια του Νέ­ου Κύ­μα­τος, συ­νο­δευό­με­νη από την κι­θά­ρα του Βα­σί­λη Τε­νί­δη, ο οποί­ος εί­χε κά­νει και τις απα­ραί­τη­τες προ­σαρ­μο­γές. Ανά­με­σά τους και το πλέ­ον δη­μο­φι­λές τρα­γού­δι του Νί­κου Χου­λια­ρά «Το πέ­τρι­νο χα­μό­γε­λο» – στη­νέκ­δο­ση ανα­φέ­ρε­ται χω­ρίς το άρ­θρο, ως «Πέ­τρι­νο χα­μό­γε­λο» δη­λα­δή.
Εν τω με­τα­ξύ η απή­χη­ση την οποία εί­χαν τα τρα­γού­δια του, ει­δι­κά τα ηπει­ρώ­τι­κα έχει ως απο­τέ­λε­σμα την έκ­δο­ση ενός δί­σκου 45 στρο­φών [Zodiac ZS 8248] ο οποί­ος πε­ριέ­χει δυο από τα πλέ­ον γνω­στά από αυ­τά: το«Γιάν­νη μου το μα­ντή­λι σου» και το «Χα­λα­σιά μου». Το τε­λευ­ταίο, που έχει αγα­πη­θεί πο­λύ, αλ­λά και το «Άστρα­ψε η Ανα­το­λή», ερ­μή­νευ­σε το 1972 με το δι­κό της τρό­πο η Δή­μη­τρα Γα­λά­νη στην πρώ­τη της προ­σω­πι­κή δι­σκο­γρα­φι­κή κα­τά­θε­ση, που εί­ναι πο­λυ­συλ­λε­κτι­κή και έχει ως τί­τλο το όνο­μά της [Columbia SCXG83]. Το αξιο­πε­ρί­ερ­γο εί­ναι ότι στην έκ­δο­ση αυ­τή φέ­ρε­ται ως συν­θέ­της των δυο αυ­τών τρα­γου­διών ο Βα­σί­λης Δη­μη­τρί­ου!
Στην επό­με­νη δι­σκο­γρα­φι­κή κα­τά­θε­ση του Νί­κου Χου­λια­ρά υπάρ­χει μια ση­μα­ντι­κή αλ­λα­γή. Ο Νό­της Μαυ­ρου­δής το 1970 εγκα­τα­στά­θη­κε στην Ιτα­λία, όπου και διέ­πρε­πε ως ερ­μη­νευ­τής και δά­σκα­λος κλα­σι­κής κι­θά­ρας. Επι­στρα­τεύ­ε­ται έτσι ως ενορ­χη­στρω­τής ο Γιώρ­γος Κο­ντο­γιώρ­γος, επί­σης άξιος ερ­γά­της του Νέ­ου Κύ­μα­τος. Ήδη έχει δο­κι­μα­στεί και σε αυ­τό τον το­μέα με εξαι­ρε­τι­κή επι­τυ­χία στον δί­σκο του Διο­νύ­ση Σαβ­βό­που­λου Το πε­ρι­βό­λι του τρελ­λού που εί­χε εκ­δο­θεί το 1969. Μα­ζί με τα νέα τρα­γού­δια και τις νέ­ες ενορ­χη­στρώ­σεις μια νέα γυ­ναι­κεία φω­νή εκεί­νη της Πό­πης Αστε­ριά­δη με ήδη πλού­σια, για τα δε­δο­μέ­να της επο­χής, δι­σκο­γρα­φι­κή πα­ρου­σία, εμ­φα­νί­ζε­ται στην Άφα­ντη πό­λη [Zodiac 88602]. Μο­λο­νό­τι η Πό­πη Αστε­ριά­δη ερ­μη­νεύ­ει τέσ­σε­ρα από τα έντε­κα τρα­γού­δια του δί­σκου και το όνο­μά της στο εμπρο­σθό­φυλ­λο εμ­φα­νί­ζε­ται με­τά το όνο­μα του τρα­γου­δο­ποιού,στο οπι­σθό­φυλ­λο προη­γεί­ται αυ­τού. Δείγ­μα αβρό­τη­τας, εκ μέ­ρους του, αλ­λά και πα­ρα­δο­χής. Τα τρα­γού­δια που ερ­μη­νεύ­ει εί­ναι τα «Το πρά­σι­νο πο­τά­μι» και «Το τρα­γού­δι του νε­ρού» στην Α’ πλευ­ρά και «Η μι­κρή Να­νώ» και «Μι­κρό ακρω­τή­ρι» στην Β’. Ο δη­μιουρ­γός ερ­μη­νεύ­ει τα τρα­γού­δια του «Άφα­ντη πό­λη», «Η μπα­λά­ντα του χα­μού» και «Το τρα­γού­δι του Νι­κό­λα» όλα στην Α’ πλευ­ρά, αλ­λά και τα «δη­μο­τι­κά, δια­σκευα­σμέ­να» –έτσι ανα­φέ­ρο­νται– «Δεν μπο­ρώ μα­νού­λα» (Α’ πλευ­ρά) και «Ο Σια­μα­ντά­κας», «Κά­τω στις μαυ­ρο­θά­λασ­σες» και «Σαν παίρ­νω έναν κα­τή­φο­ρο» (Β’ πλευ­ρά). Στην έκ­δο­ση αυ­τή συ­να­ντά­ται και το μο­να­δι­κό ορ­γα­νι­κό που υπάρ­χει στη δι­σκο­γρα­φία του Νί­κου Χου­λια­ρά. Πρό­κει­ται για την ορ­χη­στρι­κή, κα­τά Γιώρ­γο Κο­ντο­γιώρ­γο (διευ­θύ­νει και την ορ­χή­στρα), εκ­δο­χή του τρα­γου­διού «Η μπα­λά­ντα του χα­μού».

Exwfyllo R 7494562 1497922413 8358 Jpeg
Νίκος Χουλιαράς, ο τραγουδοποιός, ο τραγουδιστής

Οι ίδιοι βα­σι­κοί συ­ντε­λε­στές συ­μπράτ­τουν ξα­νά στη δη­μιουρ­γία του επό­με­νου ηχο­γρα­φή­μα­τος που έχει τί­τλο Ο Άρα­χθος και υπό­τι­τλο «Δώ­δε­κα τρα­γού­δια του Νί­κου Χου­λια­ρά, Νί­κος Χου­λια­ράς-Πό­πη Αστε­ριά­δη» [Zodiac 88034]. Τα πε­ριε­χό­με­να τρα­γού­δια εί­ναι δώ­δε­κα, τα οκτώ πρω­τό­τυ­πα, και­νού­ρια και τα τέσ­σε­ρα πα­ρα­δο­σια­κά ηπει­ρώ­τι­κα, δια­σκευα­σμέ­να και ενορ­χη­στρω­μέ­να από τον Γιώρ­γο Κο­ντο­γιώρ­γο. Ένα εξ αυ­τών εί­ναι το ήδη γνω­στό και αγα­πη­τό «Χα­λα­σιά μου», το οποίο υπάρ­χει στη Β’ πλευ­ρά του δί­σκου συ­νερ­μη­νευ­μέ­νο από τους δυο τρα­γου­δι­στές.
Η Πό­πη Αστε­ριά­δη ερ­μη­νεύ­ει μό­νη τα νέα τρα­γού­δια «Γέ­ρο-πα­ρά­θυ­ρε» (Α’ πλευ­ρά) και «Έπε­σε το δει­λι­νό» και «Αν με θυ­μη­θείς» (Β’ πλευ­ρά). Οι δυο μα­ζί ερ­μη­νεύ­ουν τα νέα «Θα σου το πω με ‘Α’», «Το σπα­θί» και «Στην Πα­τι­νό» (Α’ πλευ­ρά) και «Η κού­πα» (Β’ πλευ­ρά), κα­θώς και το πα­ρα­δο­σια­κό «Ζα­λιά­ρι­κο» (Α’ πλευ­ρά), ενώ ο τρα­γου­δο­ποιός ερ­μη­νεύ­ει μό­νος το δι­κό του «Ο νο­τιάς στην ξε­νι­τιά» (Β’ πλευ­ρά) και­τα πα­ρα­δο­σια­κά «Στης Δε­ρό­πο­λης τον κά­μπο» (Α’ πλευ­ρά) και «Δό­ντια πυ­κνά» (Β’ πλευ­ρά). Το μου­σι­κό ήθος, η αι­σθη­τι­κή και η αρ­μο­νι­κή γραμ­μή των νέ­ων τρα­γου­διών συ­νε­χί­ζουν να συ­ντάσ­σο­νται με τις νε­ο­κυ­μα­τι­κές προ­δια­γρα­φές. Οι ελα­φρώς πιο ώρι­μοι στί­χοι και η λι­γο­στά πά­ντως εξη­λε­κτρι­σμέ­νη ενορ­χή­στρω­ση ου­δό­λως δια­τα­ράσ­σουν τις πρό­τε­ρες ισορ­ρο­πί­ες.
Ο τρα­γου­δο­ποιός και τρα­γου­δι­στής, πά­ντως, φαί­νε­ται να θε­ω­ρεί ότι με την έκ­δο­ση του Άρα­χθου έκλει­σε ο μου­σι­κός του κύ­κλος. Γι’ αυ­τό ίσως έγρα­ψε ένα απο­λο­γη­τι­κό και απο­λο­γι­στι­κό συ­νά­μα σύ­ντο­μο ση­μεί­ω­μα για τον δί­σκο, στο οποίο μι­λά εμ­φα­τι­κά για την ερ­μη­νεία από τον ίδιο πα­ρα­δο­σια­κών τρα­γου­διών της ιδιαί­τε­ρης πα­τρί­δας του:

«Ο Άρα­χθος εί­ναι ένας δί­σκος με 12 τρα­γού­δια. Τί­πο­τε πε­ρισ­σό­τε­ρο, τί­πο­τε λι­γό­τε­ρο. Δε φι­λο­δό­ξη­σα να κά­νω ένα έρ­γο με μου­σι­κή ενό­τη­τα. Υπάρ­χουν απλώς 12 τρα­γού­δια απ’ αυ­τά που τρα­γου­δάω κά­θε μέ­ρα με τους φί­λους. Σε τού­το το δί­σκο υπάρ­χουν και δη­μο­τι­κά τρα­γού­δια, όπως και στους προη­γού­με­νους – πά­νω σ’ αυ­τό οφεί­λω μια εξή­γη­ση: Δεν κά­νω δου­λειά αρ­χεί­ου, ού­τε και μ’ εν­δια­φέ­ρει αυ­τό. Το δη­μο­τι­κό τρα­γού­δι εί­ναι ζω­ντα­νό και με­γα­λώ­νει μες στον κα­θέ­να μας. Αν στο δί­σκο τα δη­μο­τι­κά τρα­γού­δια έχουν αυ­τή τη μορ­φή, εί­ναι για­τί εγώ εί­μαι έτσι, δεν έκα­να τί­πο­τα για να τ’ αλ­λά­ξω. Εί­τε το θέ­λω, εί­τε όχι, εί­μαι ένας άλ­λος άν­θρω­πος από εκεί­νον που τα πρω­το­τρα­γού­δη­σε. Θέ­λω να πι­στεύω πως το ση­μα­ντι­κό με τη μορ­φή του δη­μο­τι­κού τρα­γου­διού εί­ναι πως δεν έχει συ­γκε­κρι­μέ­νη μορ­φή. Φα­νε­ρώ­νε­ται σ’ εκεί­νους που το αγα­πούν και όχι σ’ εκεί­νους που ανα­λαμ­βά­νουν να το υπε­ρα­σπί­σουν. Εί­ναι ‘τρα­γού­δι’ και το τρα­γού­δι εί­ναι αί­μα.»

Ohdd3O2

Ακο­λού­θη­σε μια ανέλ­πι­στη και πα­ρα­τε­τα­μέ­νη απο­χή από την τέ­χνη της τρα­γου­δο­ποι­ί­ας, αλ­λά και από την .... της ερ­μη­νεί­ας. Η δι­σκο­γρα­φι­κή εται­ρεία ωστό­σο, για να μη λη­σμο­νη­θεί ο δη­μιουρ­γός, έκρι­νε σκό­πι­μο να εκ­δώ­σει το 1978 μια συλ­λο­γή με τα Ωραιό­τε­ρα τρα­γού­δια [Zο­diac 88074], η οποία όμως αφε­νός μεν δεν δι­καιο­λο­γεί­ται, με­τά από έκ­δο­ση μό­λις τεσ­σά­ρων ηχο­γρα­φη­μά­των, αφε­τέ­ρου δε μοιά­ζει ψευ­δε­πί­γρα­φη για­τί και λεί­πουν από αυ­τή κά­ποια “ωραιό­τε­ρα” τρα­γού­δια, έστω και αν αυ­τό εί­ναι υπο­κει­με­νι­κό, αλ­λά και τα μι­σά από τα δε­κα­τέσ­σε­ρα τρα­γού­δια που πε­ριέ­χο­νται εί­ναι πα­ρα­δο­σια­κά. Επο­μέ­νως όχι του Χου­λια­ρά, όπως αφή­νει να εν­νοη­θεί ο πλή­ρης τί­τλος της έκ­δο­σης: Νί­κος Χου­λια­ράς – Τα ωραιό­τε­ρα τρα­γού­δια. Η επι­λο­γή των τρα­γου­διών, κα­τά πως φαί­νε­ται, έγι­νε, αν όχι ερή­μην, με την ανο­χή του τρα­γου­δο­ποιού και τρα­γου­δι­στή. Πε­ρισ­σό­τε­ρο συ­νε­πής προς ότι επαγ­γέλ­λε­ται το όνο­μά της, εί­ναι η έκ­δο­ση του 1993 Νί­κος Χου­λια­ράς – Με­γά­λες επι­τυ­χί­ες [Lyra CD 0115]. Με δε­κα­ο­κτώ τρα­γού­δια δο­μή­θη­κε το πρό­γραμ­μα ακρό­α­σης της, με αρ­κε­τές δια­φο­ρές από την προη­γού­με­νη συλ­λο­γή, και μό­νο στη μορ­φή του δί­σκου ακτί­νας, που εί­χε αρ­χί­σει να κυ­ριαρ­χεί τό­τε. Εκ­δό­θη­κε άρα­γε ως προ­άγ­γε­λος του απρό­σμε­νου που έμελ­λε να ακο­λου­θή­σει; Κα­νείς δεν μπο­ρεί να πει με σι­γου­ριά. Γε­γο­νός εί­ναι πά­ντως ότι αρ­γό­τε­ρα, την ίδια χρο­νιά, εμ­φα­νί­στη­κε το ηχο­γρά­φη­μα Η νύ­χτα που μας ξέ­ρει [Lyra 4227 & CD 4227]με δώ­δε­κα ολό­φρε­σκα τρα­γού­δια. Ο τρα­γου­δο­ποιός Νί­κος Χου­λια­ράς επα­νεμ­φα­νί­ζε­ται σπά­ζο­ντας δη­μιουρ­γι­κή σιω­πή εί­κο­σι ολό­κλη­ρων χρό­νων. Τι με­σο­λά­βη­σε για να πά­ρει μια τέ­τοια από­φα­ση που σί­γου­ρα χα­ρο­ποί­η­σε τους φί­λους της μου­σι­κής του προ­σφο­ράς; Όσα συ­νέ­βη­σαν τα αμέ­σως προη­γού­με­να χρό­νια οπωσ­δή­πο­τε δεν εί­ναι άσχε­τα.

Megales Epityxies Cd
1992Mikresnyxterinesmoysikesmayroydhs

Το κα­λο­καί­ρι του 1991 (31.8 & 1.9) πραγ­μα­το­ποι­ή­θη­καν στην Κα­λα­μά­τα συν­διορ­γα­νω­μέ­νοι από τη Δη­μο­τι­κή Επι­χεί­ρη­ση Πο­λι­τι­στι­κής Ανά­πτυ­ξης και τον Μά­νο Χα­τζι­δά­κι οι Α΄ Αγώ­νες Ελ­λη­νι­κού Τρα­γου­διού Κα­λα­μά­τας. Ο Μά­νος Χα­τζι­δά­κις δεν εί­χε λη­σμο­νή­σει ότι ο Νί­κος Χου­λια­ράς, εκτός από ζω­γρά­φος και λο­γο­τέ­χνης, με έντο­νη τό­τε πα­ρου­σία, ήταν και τρα­γου­δο­ποιός. Τον κά­λε­σε λοι­πόν ως μέ­λος της κρι­τι­κής επι­τρο­πής των Αγώ­νων, μα­ζί με τους Πα­ντε­λή Βουλ­γα­ρη, Δη­μή­τρη Γιαν­νη­μά­ρα, Μι­χά­λη Γκα­νά, Μί­κη Θε­ο­δω­ρά­κη, Γιώρ­γο Κου­ρου­πό, Νί­κο Κυ­πουρ­γό, Διο­νύ­ση Σαβ­βό­που­λο και Ντό­ρα Τσά­τσου. Η συ­να­να­στρο­φή του με τα άλ­λα μέ­λη τη­ςε­πι­τρο­πής τις μέ­ρες εκεί­νες και η διε­ξα­γω­γή των Αγώ­νων του θύ­μι­σαν, προ­φα­νώς, ότι κά­πο­τε ήταν κι αυ­τός τρα­γου­δο­ποιός. Πι­θα­νό­τα­τα κά­ποιοι από την πα­ρέα ζή­τη­σαν να μά­θουν τους λό­γους της σιω­πής και της απου­σί­ας του.
Λί­γες ημέ­ρες αρ­γό­τε­ρα, στις 13 Σε­πτεμ­βρί­ου 1991 πέ­θα­νε ο Κυ­ριά­κος Μα­ρα­βέ­λιας, ο οποί­ος εί­χε δια­δε­χθεί το 1983 στη δι­σκο­γρα­φι­κή Lyra τον Αλέ­κο Πα­τσι­φά, με­τά το θά­να­το του τε­λευ­ταί­ου. Τη διεύ­θυν­ση της εται­ρί­ας ανέ­λα­βε τό­τε ο Πά­νος Μα­ρα­βέ­λιας, γιός του Κυ­ριά­κου. Αυ­τός με­θό­δευ­σε την έκ­δο­ση της συλ­λο­γής Νί­κος Χου­λια­ράς – Με­γά­λες επι­τυ­χί­ες, πι­θα­νό­τα­τα για να πα­ρα­κι­νή­σει τον τρα­γου­δο­ποιό να συν­θέ­σει νέα τρα­γού­δια. Εν τω με­τα­ξύ ο Νό­της Μαυ­ρου­δής ετοι­μά­ζο­ντας την και­νού­ρια δι­σκο­γρα­φι­κή του κα­τά­θε­ση με όνο­μα Μι­κρές Νυ­χτε­ρι­νές Μου­σι­κές [Fidelity 514 142-1] για την οποία συ­νερ­γά­στη­κε με την Ηλιάν­να Σκου­λή, τον Μα­νώ­λη Μη­τσιά και την Ορ­χή­στρα νυ­κτών εγ­χόρ­δων Δή­μου Πά­τρας –την δι­ηύ­θυ­νε ο απών σή­με­ρα Θα­νά­σης Τσι­πι­νά­κης– ανέ­συ­ρε από τα συρ­τά­ρια του και από τη λή­θη το τρα­γού­δι «Κά­πο­τε εί­χα ένα αστέ­ρι», το οποίο εί­χε συν­θέ­σει το 1968 με­λο­ποιώ­ντας στί­χους του Νί­κου Χου­λια­ρά. Ο δί­σκος εκ­δό­θη­κε το 1992 και ο Χου­λια­ράς ενη­με­ρώ­θη­κε προ­φα­νώς για το τρα­γού­δι το οποίο ερ­μή­νευε η Ηλιάν­να Σκου­λή. Και κά­τι ακό­μη. Εκεί­νη τη χρο­νιά, σε έκ­θε­ση ζω­γρα­φι­κής του, ο Ηπει­ρώ­της δη­μιουρ­γός συ­να­ντή­θη­κε ξα­νά με­τά από πολ­λά χρό­νια με τον πα­λιό του φί­λο και συ­ντο­πί­τη του, επί­σης τρα­γου­δο­ποιό αλ­λά και συν­θέ­τη και ενορ­χη­στρω­τή, Νί­κο Τά­τση. Ο τε­λευ­ταί­ος θυ­μά­ται ότι συ­ζή­τη­σαν και για τα πα­λιά τρα­γού­δια, αλ­λά και για τη μα­κρό­χρο­νη απου­σία του φί­λου Νί­κου από το μου­σι­κό προ­σκή­νιο. Όλα τα προ­α­να­φερ­θέ­ντα, ίσως και η ανά­γκη να κερ­δί­σει κά­ποια χρή­μα­τα, μια και οι πί­να­κές του δεν εί­χαν πια την εμπο­ρι­κή αξία του πα­ρελ­θό­ντος, απο­τέ­λε­σαν αφορ­μές οι οποί­ες εί­χαν ως απο­τέ­λε­σμα να ξα­να­θυ­μη­θεί ο Νί­κος Χου­λια­ράς την πα­λιά του τέ­χνη του τρα­γου­δο­ποιού.

Mikres Periplanisis Kai Me Odigo Mou Ena Paidi Cd Music 500X500
Νίκος Χουλιαράς, ο τραγουδοποιός, ο τραγουδιστής

Στην επι­στρο­φή του ο τρα­γου­δο­ποιός δή­λω­νε τρα­γου­δι­στά «Ει­μ’ ακό­μη εδώ» – αυ­τός εί­ναι ο σω­στός τί­τλος του τρα­γου­διού που εί­ναι και το πρώ­το της έκ­δο­σης και όχι «Εί­μαι ακό­μη εδώ» που ανα­γρά­φε­ται στο οπι­σθό­φυλ­λό της. Και στους στί­χους του ανα­φέ­ρει: «Κα­νείς πια δεν μ’ ακού­ει, μα εγώ ’μαι πά­ντα εδώ. Εί­μ’ εδώ εί­μ’ πά­ντα εδώ. Αν κά­ποιος με ζη­τή­σει πέ­στε του εί­μ’ εδώ». Οι στί­χοι των νέ­ων τρα­γου­διών του, που σχε­δόν όλα πλά­στη­καν το 1992,εί­ναι πιο ποι­η­τι­κοί, αλ­λά και πιο προ­σω­πι­κοί. Η μου­σι­κή τους φω­τι­σμέ­νη από τους από­η­χους του πα­ρελ­θό­ντος εί­χε αυ­ξη­μέ­νο επι­κοι­νω­νια­κό χα­ρα­κτή­ρα, μια και βα­σι­ζό­ταν σε δη­μο­φι­λείς ρυθ­μούς, όπως φε­ρ’ ει­πείν τον τρί­ση­μο του βαλς. Στοι­χεία τα οποία επί­σης δια­φο­ρο­ποιού­σαν την έκ­δο­ση από τις προη­γού­με­νες εί­ναι τα ακό­λου­θα: Γιαν πρώ­τη φο­ρά χρη­σι­μο­ποιεί πί­να­κά του σε εξώ­φυλ­λο δί­σκου του. Ο δί­σκος εκ­δό­θη­κε και στις δυο υλι­κές μορ­φές: δί­σκος επα­φής και δί­σκος ακτί­νας. Τον συ­ντρό­φευ­σαν στις ερ­μη­νεί­ες των τρα­γου­διών δυο κα­θιε­ρω­μέ­νες τρα­γου­δί­στριες, η Δή­μη­τρα Γα­λά­νη και η Αφρο­δί­τη Μά­νου, οι οποί­ες ωστό­σο πε­ριο­ρί­στη­καν στο ρό­λο της δεύ­τε­ρης φω­νής – σε τέσ­σε­ρα τρα­γού­δια συμ­με­τέ­χει η Δή­μη­τρα Γα­λά­νη, σε δυο η Αφρο­δί­τη Μά­νου, ενώ σε ένα τον συ­νο­δεύ­ει με τη φω­νή του ο Νί­κος Τά­τσης, ο οποί­ος εκτός αυ­τού εί­χε υπο­γρά­ψει τις ενορ­χη­στρώ­σεις και δι­ηύ­θυ­νε το μου­σι­κό σύ­νο­λο που συμ­με­τεί­χε στις ηχο­γρα­φή­σεις. Ένα μου­σι­κό σύ­νο­λο συ­γκρο­τη­μέ­νο από εξαι­ρε­τι­κούς μου­σι­κούς όπως (μνη­μο­νεύ­ο­νται εν­δει­κτι­κά) ο Σω­κρά­της Άν­θης, τρο­μπέ­τα, ο Κώ­στας Τη­λια­κός, όμποε & αγ­γλι­κό κόρ­νο, ο Γιώρ­γος Μα­γκλά­ρας, βιο­λί, ο Νί­κος Τά­τσης, λα­ού­το & ακου­στι­κή κι­θά­ρα, ο Νί­κος Τσε­σμε­λής, κο­ντρα­μπά­σο και ο Αλέ­κος Χρη­στί­δης, κρου­στά. Πα­ρα­τί­θε­νται οι τί­τλοι των τρα­γου­διών της έκ­δο­σης: «Εί­μ’ ακό­μη εδώ», «Τα θαύ­μα­τα», «Έλα να φύ­γου­με», «Πά­ντα αλ­λού», «Που πας κο­ρι­τσά­κι», «Δεν θέ­λω να ξέ­ρω πια», «Ολό­κλη­ρη ζωή δεν φτά­νει», «Η νύ­χτα», «Αρ­γά μες στον ύπνο περ­νού­σες», «Το ξέ­ρω μ’ αγα­πούν», «Στην άλ­λη γη», «Υστε­ρό­γρα­φο». Αξιο­ση­μεί­ω­το: τα πά­ντα στην έκ­δο­ση εί­ναι γραμ­μέ­να σε σύ­στη­μα πο­λυ­το­νι­κό.
Πριν πε­ρά­σουν τρία χρό­νια ο Νί­κος Χου­λια­ράς έχει ετοι­μά­σει έντε­κα και­νού­ρια τρα­γού­δια τα οποία έχουν συ­γκε­κρι­μέ­νη πη­γή έμπνευ­σης: την Αλί­κη Κα­για­λό­γλου, που ήταν σύ­ντρο­φός του εκεί­νη την επο­χή. Προ­σθέ­το­ντας σε αυ­τά και το τρα­γού­δι «Η νύ­χτα», το οποίο εί­χε ερ­μη­νεύ­σει ο ίδιος στο ηχο­γρά­φη­μα Η νύ­χτα που μας ξέ­ρει, ηχο­γρα­φεί το κύ­κνειο άσμα του ως τρα­γου­δο­ποιός. Μό­νο που σε αυ­τό Τα νη­σιά τ’ ου­ρα­νού [Lyra 4848], το ονο­μά­ζει,όλα τα τρα­γού­δια, πλην ενός, τα ερ­μη­νεύ­ει η μού­σα του. Ακό­μη και το «Η νύ­χτα». Κρα­τά­ει για τον εαυ­τό του μό­νο το τρα­γού­δι «Της τρέ­λας η ζη­τια­νιά». Ο ερω­τι­κός χα­ρα­κτή­ρας, αυ­το­νό­η­τα, κυ­ριαρ­χεί και στους στί­χους και στη μου­σι­κή. Ατμο­σφαι­ρι­κά τα πε­ρισ­σό­τε­ρα, δεί­χνουν ένα άλ­λο μου­σι­κό πρό­σω­πο του δη­μιουρ­γού. Πιο ερω­τι­κό, πιο ρο­μα­ντι­κό αλ­λά και πιο σύγ­χρο­νο. Στο τε­λευ­ταίο συμ­βάλ­λουν και οι ενορ­χη­στρώ­σεις των τρα­γου­διών τις οποί­ες επι­με­λή­θη­καν ο Αρι­στεί­δης Χα­τζη­σταύ­ρου και το συ­γκρό­τη­μα Ομα­δι­κή Από­δρα­ση, στο οποίο συμ­με­τεί­χε. Και αυ­τή η έκ­δο­ση κο­σμεί­ται από πί­να­κα του δη­μιουρ­γού. Τα υπό­λοι­πα τρα­γού­δια της, εκτός από όσα ανα­φέρ­θη­καν, έχουν τους ακό­λου­θους τί­τλους: «Στα νη­σιά τ’ ου­ρα­νού», «Σαν τρα­γού­δι πα­λιό», «Η εξί­σω­ση», «Ο θαυ­μα­το­ποιός», «Ο άντρας που φεύ­γει», «Σου το ’χω πει χί­λιες φο­ρές», «Ο δρό­μος», «Μια μέ­ρα ακό­μη», «Τα λό­για», «Τη λέ­νε Αλί­κη».
Δεν εί­ναι, ωστό­σο αυ­τή, η τε­λευ­ταία φο­ρά που εμ­φα­νί­ζε­ται στη δι­σκο­γρα­φία το όνο­μα του Νί­κου Χου­λια­ρά. Το 2006 στη δι­σκο­γρα­φι­κή έκ­δο­ση ... και με οδη­γό ένα παι­δί [Lyra 1093 CD] του συ­γκρο­τή­μα­τος «Μι­κρές πε­ρι­πλα­νή­σεις» υπάρ­χει ένα τρα­γού­δι με όνο­μα ... «Τρα­γού­δι» το οποίο έπλα­σε ο Νί­κος Αρ­μπι­λιάς με­λο­ποιώ­ντας στί­χους του Νί­κου Χου­λια­ρά. Σύγ­χρο­νος ήχος, ται­ρια­στός σί­γου­ρα με το στί­χο. Το στί­χο που υπήρ­ξε η αιχ­μή του δό­ρα­τος του τρα­γου­δο­ποιού Νί­κου Χου­λια­ρά.
Ως χα­ρα­κτη­ρι­στι­κό δείγ­μα της στι­χουρ­γι­κής του δει­νό­τη­τας επι­λέ­ξα­με εκεί­νον με τον οποίο δό­μη­σε το 1992 το τρα­γού­δι του «Ολό­κλη­ρη ζωή δεν φτά­νει»

R 6524405 1421199529 2545 Jpeg

Ολόκληρη ζωή δεν φτάνει [1992]

Στί­χοι-μου­σι­κή: Νί­κος Χου­λια­ράς


Ολόκληρη ζωή δεν φτάνει
να μάθεις τ’ είναι η ζωή
Τα λάθη που δεν θες να κάνεις
θα κάνεις πάλι απ’ την αρχή
και η ζωή δεν θα σου φτάνει.

Πολλούς ανθρώπους θα ξεχάσεις
και σ’ άλλους, πάλι, θ’ ακουμπάς
τον εαυτό σου θα τον χάσεις
κι ας είν’ αυτός που θα ζητάς

Σε άλλα σπίτια θα κοιμάσαι
σε ξένες πόλεις θα γυρνάς
στο τέλος μόνος, πάλι, θα’ σαι
και άλλα, πάλι, θα ζητάς.

Ολόκληρη ζωή δεν φτάνει
να μάθεις τ’ είναι αυτό που θες
Το αύριο δεν θα σου κάνει
όπως δεν σου ‘κανε το χτες
και η ζωή δεν θα σου φτάνει.

Πολλούς ανθρώπους θα θυμάσαι
και άλλους, πάλι, θα ξεχνάς
Τη μοναξιά θα τη φοβάσαι
κι ας είν’ αυτή που θα ζητάς

Σε άλλα σπίτια θα κοιμάσαι
σε ξένες πόλεις θα γυρνάς
στο τέλος μόνος, πάλι, θα ‘σαι
και άλλα, πάλι, θα ζητάς.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ
 

αυτόν το μήνα οι εκδότες προτείνουν: