Takis: Κάνοντας γλυπτική με τις αόρατες δυνάμεις του ηλεκτρισμού

ΕIKAΣTIKH / ΕΙΚΟΝΙΚΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

Η εγκατάσταση (installation) ηχητικών γλυπτών στο Τόκιο, στην ενότητα «Ηλεκτρομαγνητικά πεδία». Οι μεταλλικές χορδες και οι ράβδοι πάλλονται ασύμμετρα με την ενεργοποίηση που επιφέρει ο ηλεκτρισμός με αποτέλεσμα ήχους που συντίθενται θυμίζοντας ηλεκτρονική μουσική.
Η εγκατάσταση (installation) ηχητικών γλυπτών στο Τόκιο, στην ενότητα «Ηλεκτρομαγνητικά πεδία». Οι μεταλλικές χορδες και οι ράβδοι πάλλονται ασύμμετρα με την ενεργοποίηση που επιφέρει ο ηλεκτρισμός με αποτέλεσμα ήχους που συντίθενται θυμίζοντας ηλεκτρονική μουσική.

Εί­ναι ο πιο διά­ση­μος διε­θνώς Έλ­λη­νας καλ­λι­τέ­χνης τού 20ού αιώ­να, κα­τα­ξιω­μέ­νος και τι­μη­μέ­νος από τα με­γα­λύ­τε­ρα μου­σεία ήδη από την δε­κα­ε­τία του 1950. Και η έμπνευ­σή του δεν ξε­κι­νά από τις και­νο­τό­μες μορ­φο­λο­γι­κές εξε­λί­ξεις του ει­κα­στι­κού χώ­ρου αλ­λά από την τέ­χνη και τη φι­λο­σο­φία της προ­κλα­σι­κής, της προ­σω­κρα­τι­κής αρ­χαί­ας Ελ­λά­δας.
Θα μπο­ρού­σε κα­νείς να πει ότι υπήρ­ξε πνευ­μα­τι­κό παι­δί των προ­σω­κρα­τι­κών φι­λο­σό­φων, του Θα­λή τού Μι­λή­σιου και των Πυ­θα­γο­ρεί­ων π.χ. Τα έρ­γα του βα­σί­ζο­νται στον ηλε­κτρι­σμό και σε άλ­λες φυ­σι­κές δυ­νά­μεις (π.χ. την βα­ρύ­τη­τα) και έχουν έντο­νη επι­νοη­τι­κό­τη­τα όχι τό­σο ως αι­σθη­τι­κή φόρ­μα όσο ως επι­κοι­νω­νια­κή λει­τουρ­γία και αμ­φί­δρο­μη δρά­ση με τον θε­α­τή τους.

Ηλεκτρομαγνητική σφαίρα, 1979
Ηλεκτρομαγνητική σφαίρα, 1979

Ήταν αυ­το­δί­δα­κτος αλ­λά προ­σκλή­θη­κε και έγι­νε ερευ­νη­τής και κα­θη­γη­τής στο Μ.Ι.Τ. Εφευ­ρε­τι­κός στο έπα­κρο, συ­χνά η πο­ρεία του θυ­μί­ζει πε­ρισ­σό­τε­ρο εφευ­ρέ­τη πα­ρά καλ­λι­τέ­χνη, κα­θώς η ου­σία υπερ­νι­κά την φόρ­μα και το υλι­κό, σχε­δόν αδια­φο­ρεί για την αι­σθη­τι­κή.
Σύρ­μα­τα, σί­δε­ρα, τμή­μα­τα από σκου­ρια­σμέ­νες μη­χα­νές, ευ­με­γέ­θεις γυά­λι­νοι λαμ­πτή­ρες, ρι­νί­σμα­τα σι­δή­ρου μα­γνη­τι­σμε­να κ.ά., απο­τε­λούν τα συ­νη­θι­σμέ­να υλι­κά της έκ­φρα­σής του. «Μα­γνη­τι­κά Πε­δία», «Σι­νιά­λα», «Αντι­βα­ρύ­τη­τα», «Το­τέμ», με­ρι­κοί τί­τλοι έρ­γων εν­δει­κτι­κοί της σκέ­ψης και των συμ­βο­λι­σμών του.
Όρ­θιες ατσά­λι­νες βέρ­γες με βα­ρί­δια στην από­λη­ξή τους λι­κνί­ζο­νται, έχο­ντας συ­χνά μια άλ­λη σι­δε­ρό­βερ­γα στην άκρη που θυ­μί­ζει το κο­ντά­ρι του ισορ­ρο­πι­στή ακρο­βά­τη στο τσίρ­κο.
Ρι­νί­σμα­τα σι­δή­ρου σχη­μα­τί­ζουν αραιές φόρ­μες συ­γκρα­τού­με­νες από ηλε­κτρι­κά πε­δία πί­σω από την επι­φά­νεια.

Μου έχει αναφέρει ο ίδιος το πως, ως παιδί μικρό, χάζευε για ώρες τα φυτά περιμένοντας να τα δει να μεγαλώνουν, τους γυρίνους να μεταμορφωνόνται σε βατραχάκια, τα ώριμα φρούτα να πέφτουν από τη βαρύτητα και τα κλαδάκια να γέρνουν στον αέρα.

Σ’ ένα από τα πιο συ­ναρ­πα­στι­κά και μυ­στα­γω­γι­κά έρ­γα του, το 1977, στην «Documenta», στο Κάσ­σελ, ο ηλε­κτρι­σμός ενερ­γο­ποιού­σε ασ­σύ­με­τρα εκ­κρε­μείς σι­δε­ρό­βερ­γες που τρί­βο­ταν πά­νω σε επι­τοί­χιες χορ­δές πα­ρά­γο­ντας μια συ­ναυ­λία από εξω­κο­σμι­κούς «δια­στη­μι­κούς» ηχους.
Τυ­πι­κά, για την κρι­τι­κή και την Ιστο­ρία της Τά­χνης ο Τά­κις εί­ναι καλ­λι­τέ­χνης της «κι­νη­τι­κής τέ­χνης» της δε­κα­ε­τί­ας του 1960, ωστό­σο η ου­σία του έρ­γου υπερ­βαί­νει τέ­τοιες τα­ξι­νο­μή­σεις.
Η φόρ­μα δεν εί­ναι ο στό­χος του. Στην ου­σία ο Τά­κις (Bα­σι­λά­κης, 1925-2019) απο­τε­λεί μια φι­λο­πε­ρί­ερ­γη ψυ­χο­σύν­θε­ση που ερευ­νά τις απαρ­χές της ζω­ής και της κί­νη­σης, με την ίδια πρω­ταρ­χι­κή πε­ριέρ­γεια που έχει ένα μω­ρό όταν επι­χει­ρεί να μά­θει και να ερ­μη­νεύ­σει το φυ­σι­κό του πε­ρι­βάλ­λον. Μου έχει ανα­φέ­ρει ο ίδιος το πως, ως παι­δί μι­κρό, χά­ζευε για ώρες τα φυ­τά πε­ρι­μέ­νο­ντας να τα δει να με­γα­λώ­νουν, τους γυ­ρί­νους να με­τα­μορ­φω­νό­νται σε βα­τρα­χά­κια, τα ώρι­μα φρού­τα να πέ­φτουν από τη βα­ρύ­τη­τα και τα κλα­δά­κια να γέρ­νουν στον αέ­ρα.

Τα πρώτα γλυπτικά του έργα, πριν το 1953. Η επίδραση της προκλασικής αρχαιοελληνικής γλυπτικής είναι εμφανής. Από την ίδια εποχή εμνεύστηκαν και πολλοί άλλοι σύγχρονοι καλλιτέχνες όπως ο Τζακομέτι και ο ΛεΚορμπυζιέ.
Τα πρώτα γλυπτικά του έργα, πριν το 1953. Η επίδραση της προκλασικής αρχαιοελληνικής γλυπτικής είναι εμφανής. Από την ίδια εποχή εμνεύστηκαν και πολλοί άλλοι σύγχρονοι καλλιτέχνες όπως ο Τζακομέτι και ο ΛεΚορμπυζιέ.

Ο ηλε­κτρι­σμός υπήρ­ξε γι’ αυ­τόν η μυ­στι­κή δύ­να­μη των πά­ντων και τον ερεύ­νη­σε με αφο­σί­ω­ση. Λί­γο πριν εκτο­ξευ­θεί ο Γκα­γκά­ριν στο διά­στη­μα, το 1960, έκα­νε ο ίδιος ένα χει­ρο­κί­νη­το πεί­ρα­μα ση­κώ­νο­ντας με τη βο­ή­θεια του ηλε­κτρι­σμού έναν ποι­η­τή στο «διά­στη­μα», δηλ. λί­γα μέ­τρα πά­νω από το πά­τω­μα.
Η ποι­η­τι­κή-καλ­λι­τε­χνι­κή διά­θε­ση ήταν εγ­γε­νής σ’ όλα αυ­τά τα ηλε­κτρο­μα­γνη­τι­κά έρ­γα του, αυ­τή έκα­νε την εξό­ρυ­ξη της ενέρ­γειας με την οποία έπαιρ­ναν φόρ­μα τα σι­δε­ρι­κά και συ­να­πο­τε­λού­σαν τα γλυ­πτά του.
Ένας ιδιό­τυ­πος «τε­χνο­λο­γι­κός ου­μα­νι­σμός», εί­χα γρά­ψει πα­λιό­τε­ρα. Μια πί­στη στην από­λυ­τη φυ­σι­κή ενέρ­γεια που όταν έλ­θει στο φως θα ανα­δεί­ξει τη δύ­να­μη του αν­θρώ­που να δη­μιουρ­γεί και να κά­νει ορα­τό το αό­ρα­το.

Η εγκατάσταση στη Defence στο Παρίσι.
Η εγκατάσταση στη Defence στο Παρίσι.
ΑΛΛΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΤΟΥ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ
 

αυτόν το μήνα οι εκδότες προτείνουν: