Μαρέν Μαρέ, Σήμασμα πολυκάμπανο

ήγουν Κωδωνοκρουσία της Αγίας Γενεβιέβης της επί του Όρους των Παρισίων*
Giovanni Battista Tiepolo (1696-1770): «Χρόνος και Αλήθεια»
Giovanni Battista Tiepolo (1696-1770): «Χρόνος και Αλήθεια»

(…) άκου­σα κά­πο­τε ένα κον­σέρ­το ξύ­λου Μο­ζάρ­τειο (…) Ήταν ένα με­γά­λο δα­ντέ­λω­μα από χρό­νους σο­βα­ρούς μα­ζί και τρε­λούς, ένα πε­ρί­πλο­κο και συγ­χρό­νως λο­γι­κό­τα­το καλ­λι­τέ­χνη­μα ρυθ­μών, το σή­μα­σμα του ξύ­λου εκεί­νη τη νύ­χτα. Ζή­τη­σα να μά­θω τον εκτε­λε­στή. Ήταν ένας μι­κρός δό­κι­μος. Εί­χε τά­λα­ντο. Το τά­λα­ντο δη­μιουρ­γεί από το τί­πο­τα (…) και κά­πο­τε, αλή­θεια, ο ση­μα­ντά­ρης, από κού­ρα­ση, από ανία, άλ­λα­ξεν έξαφ­να την πε­ζή του μου­σι­κή, τα­χύ­νο­ντας, πυ­κνώ­νο­ντας, αλαρ­γεύ­ο­ντας τους χρό­νους, ή δυ­να­μώ­νο­ντας τους χτύ­πους, κι ένιω­θα τό­τε την φτω­χή του προ­σω­πι­κό­τη­τα κι άκου­γα το ξύ­λο να δί­νει τα σο­βα­ρά του ρα­λε­ντά­ντι, τα αλέ­γκρα του και την τρέ­λα των ρυθ­μών του! (…) ένα σφυ­ρί κι ένα κομ­μά­τι ξύ­λο σου φτά­νουν, τέ­χνη που κι­νεί­σαι στη θεία πε­ριο­χή του χρό­νου.
ΖΑΧΑΡΙΑΣ ΠΑΠΑΝΤΩΝΙΟΥ
Άγιον Όρος (1934)

(…) χτυ­πώ­ντας τις κα­μπά­νες ο κα­μπα­νά­ρος βά­νει και την ψυ­χή του να κρα­δαί­νε­ται μα­ζί με τους χαλ­κούς.
Τ.Κ. ΠΑΠΑΤΣΩΝΗΣ
Άσκη­ση στον Άθω (1963)








Φολία του Χρόνου

Χιόνι είν’ ο χρόνος
    κι όλα τα παγώνει
χιόνι είν’ ο χρόνος
                και σα χιόνι λιώνει·
χιόνι είν’ ο χρόνος
                κι όλα τ’ αρχινά
χιόνι είν’ ο χρόνος
                κάποτε τελειώνει.

Χιόνι είν’ ο χρόνος
                κι όλα τα χωρεί
τ’ άσπρα μαλλιά
                το θαλερό κλαδί
χρυσό πρωί
                και δύση πορφυρή
χιόνι είν’ ο χρόνος
                κι όλα τον φορούν
βούρκος της γης
                και της ζωής πηγή.

Χιόνι είν’ ο χρόνος
                και τη γη μεταμορφώνει
χιόνι είν’ ο χρόνος
                σάβανο νεκρού
κλάμα παιδιού
                όλα τα πειθαρχεί
κι όλα τα σαβανώνει
                βάλσαμο και κλείνει την πληγή
μαχαίρι και πληγώνει.

Της παπαρούνας κόκκινο
                το μαύρο χελιδόνι
του Μάρτη ολόπλουμη
                της άνοιξης στολή·
χιόνι είν’ ο χρόνος
                κι όλα τα χωρεί
χιόνι κι όλα
                τα τελειώνει.

Χιόνι είν’ ο χρόνος
                ξένη ομορφιά
χρυσάφι ουρανού
                αθέρας γης
χιόνι είν’ ο χρόνος
                κι όλα τ’ αγαπά
χιόνι είν’ ο χρόνος
                κι όλα τα σκοτώνει.

Χιόνι είν’ ο χρόνος
                πλούσια μορφή
ως πέφτει από ψηλά
                νεφών το χάρισμα
το δέχεται η γη
                και καμαρώνει.

Χιόνι είν’ ο χρόνος
        μια λευκή γιορτή
όνειρο άγνωστου θεού
        που παίζει με τα χρώματα
όταν της ίριδας το τόξο βαρεθεί
        τη γη τυλίγει στο άσωτο λευκό
μία λαμπρότατη χρωμάτων τελευτή
        μία τελετή
ένα ισοκράτημα στου οργάνου το πεντάλ
        το πιο βαθύ
μια προσευχή μια ελεγεία
        ένα νανούρισμα
η ρέμβη η ατελείωτη
        μια γέννηση
του ποταμού η ανεπίστροφη ροή
        αποχαιρετισμός
μ’ ελπίδα την επιστροφή
        φως όπου γυρεύει και γυρνά
εκεί όπου ιλαρό είχε γεννηθεί
        στο ξύπνημα της μέρας
η πάχνη φορτωμένη ελάτων μακρινή βοή
        το καλοκαίρι που λιώνει
του πάγου του χειμώνα την καρδιά
        το καλωσόρισμα
σε μια ζεστή μονιά
        φωλιά πουλιού
όπου κατοίκισε την ερημιά
        νεκρώσιμη ευωχία

* Marin Marais (1656-1728) : Sonnerie de Sainte-Geneviève du Mont de Paris (1723)

ΑΛΛΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΤΟΥ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ
 

αυτόν το μήνα οι εκδότες προτείνουν: