Χριστούγεννα, Πρωτοχρονιά, Φώτα

Α. Μωραϊτίδης, Α. Παπαδιαμάντης, Α. Θ. Σπηλιωτόπουλος


«ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ – ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑ – ΦΩΤΑ. Ἐκ τῶν “Καταστημάτων τῆς Ἀκροπόλεως” ἐκδοθέντα εἰς κομψότατον φυλλάδιον ἐξ ἐννέα τυπογραφικῶν φύλλων, σελίδων 144, καὶ ὑπὸ τὸν ἀνωτέρω τίτλον, θὰ πωληθοῦν σήμερον εἰς τὰς ὁδοὺς συλλογὴ διηγημάτων πρωτοτύπων Χριστουγεννιάτικων, Πρωτοχρονιάτικων καὶ Φωτιάτικων, γραφέντων ὑπὸ τῶν ἑλληνικοτέρων διηγηματογράφων μας, τῶν κυρίων Α. Μωραϊτίδου καὶ Α. Παπαδιαμάντη, ἀληθῶν Διοσκούρων ἐν τῷ ἑλληνικῷ διηγήματι, τὸ ὁποῖον δύναταί τις νὰ εἰπῇ ὅτι αὐτοὶ ἐδημιούργησαν ἐν τόσῳ φυσικῷ κάλλει καὶ ἁγνῷ ἑλληνισμῷ. [...] Εἰς τὰ διηγήματα τῶν δύο αὐτῶν ἀληθῶν ἀριστοτεχνῶν προστίθεται καὶ ἓν χαριέστατον ναυτικῆς ὑποθέσεως τοῦ συνεργάτου μας κ. Α. Σπηλιωτοπούλου. Σήμερον τὰ διηγήματα αὐτὰ θὰ πωληθοῦν εἰς τὰς ὁδοὺς ἀντὶ δραχμῆς μιᾶς. Ἂν θέλουν οἱ γονεῖς νὰ δώσουν στὰ παιδιά των, ἄρρενα καὶ θήλεα, τὰς ἡμέρας αὐτὰς ἐξόχως ὑγιᾶ τροφήν, ἂς ἀγοράσουν τὰ Χριστούγεννα – Πρωτοχρονιὰ – Φῶτα».

Μὲ τὰ παραπάνω λόγια ἡ ἐφημερίδα Ἀκρόπολις τοῦ Βλάση Γαβριηλίδη ἀναγγέλλει στὶς 29 Δεκεμβρίου τοῦ 1890 τὴν κυκλοφορία τοῦ ἑορταστικοῦ τόμου μὲ κείμενα τῶν Ἀλέξανδρου Μωραϊτίδη, Ἀλέξανδρου Παπαδιαμάντη καὶ Ἀντώνιου Θ. Σπηλιωτόπουλου. Τὰ Χριστούγεννα – Πρωτοχρονιὰ – Φῶτα τοῦ 1890 ἀποτελοῦν τὴν πρώτη ἑλληνικὴ ἀνθολογία χριστουγεννιάτικου διηγήματος σὲ μορφὴ βιβλίου. Ὡς ἐκδοτικὴ σύλληψη καὶ ἐγχείρημα τὴν ὀφείλουμε στὸν Κωνσταντινουπολίτη Βλάση Γαβριηλίδη, ἕναν ἐκσυγχρονιστὴ τοῦ ἑλληνικοῦ τύπου, ὁ ὁποῖος ὑπῆρξε βαθὺς γνώστης καὶ ἔνθερμος θαυμαστὴς τοῦ εὐρωπαϊκοῦ ἐκδοτικοῦ πολιτισμοῦ.

Χριστούγεννα στο Κλοντάικ

Jack London

{Μετάφραση: Γιάννης Παλαβός}

Μια τρυφερή ιστορία συντροφικότητας, γραμμένη με κομψότητα και λεπτό χιούμορ. Ένα ιδανικό, μικρό χριστουγεννιάτικο δώρο για βιβλιόφιλους!

Ανήμερα τα Χριστούγεννα του 1897, δυο αδέρφια, νεα­ροί χρυσοθήρες στο Κλοντάικ, ετοιμάζονται για το γιορτινό τραπέζι. Οι προμήθειές τους είναι λιγοστές και το δείπνο διαγράφεται φτωχικό. Όμως τους περιμένει μια έκπληξη: ο ένας μετά τον άλλον, απρόσμενοι επισκέπτες χτυπούν την πόρτα της καλύβας τους και προσφέρουν ό,τι έχει ο καθένας, ώσπου το λιτό δείπνο μετατρέπεται ως διά μαγείας σε ευωχία, μέσα σε μια ατμόσφαιρα θαλπωρής, όπως ταιριάζει στην ωραιότερη νύχτα του χρόνου.

Φιλελλήνων

Βίκυ Τσελεπίδου


Η μάνα, η μάνα-Εκκλησία, η μάνα-Ελλάδα, η μάνα-Ευρώπη, η μάνα-ανασφάλεια, τα γηρατειά, ένα έθνος που γερνάει μόνο του, η πρώην μάνα που γερνώντας γίνεται το μωρό. Η κληρονομιά των γονέων που άλλοτε μας θάβει κι άλλοτε μας ξελασπώνει∙ οι δόξες κι οι αμαρτίες τους που συνεχώς μας καταδιώκουν. Η φύση του καθενός που απότομα ξεκόβει από τη ρίζα της κι από μόνη της ξεσπαθώνει, που δε λαμβάνει υπόψη παλιά τεφτέρια και λογαριασμούς.
Και η ματιά των άλλων, των ξένων, των μακρινών, των πιο δικών μας μακρινών, ένα κατασκευασμένο επί αιώνες ψέμα εθνικού μεγαλείου που τους χωράει όλους και μια αλήθεια στο βάθος που τρεμοπαίζει, υπενθυμίζοντας στον καθένα μας ποιος πραγματικά είναι, ποιος άγιος και ποιο τέρας.
H πικρή παραδοχή πως ό,τι λάμπει δεν είναι πάντα χρυσός. Ελλάδα, 21ος αιώνας: Πατρίς-Θρησκεία-Οικογένεια.

Μικρή ιστορία του μεγάλου θεάτρου

Ρύντιγκερ Σάπερ

{μετάφραση: Γιάννης Καλιφατίδης}

Το θέατρο κλείνει 2.500 χρόνια ζωής. Όλα ξεκίνησαν στην Ελλάδα, όταν ήρθε στον κόσμο ένα ασυμβίβαστο μα και σοφό πλάσμα, που υπακούει στον δικό του χρόνο και καταλαμβάνει κεντρική θέση στην ιστορία της ανθρωπότητας. Το βιβλίο αποτελεί μια συλλογή από συναντήσεις με ορισμένες από τις μεγαλύτερες μορφές του σύγχρονου θεάτρου, όπως ο Ρόμπερτ Ουίλσον, ο Χάινερ Μύλλερ, ο Καζούο Όνο, ο Πατρίς Σερώ και ο Ντάριο Φο, καθώς και με πολλούς άλλους θεατρικούς καλλιτέχνες που άφησαν εποχή. Η θεατρική διαδρομή οδηγεί από το Βερολίνο στο Παρίσι, από την Καμπούλ στη Βαγδάτη και από την Πέτρα στην Επίδαυρο. Μέσα από διαλόγους με τον Τσέχωφ, τον Σαίξπηρ ή τον Αισχύλο, ο συγγραφέας καταδεικνύει ότι κλασικό θέατρο μπορεί να υπάρξει μονάχα στο παρόν. Το θέατρο ζει, αναπνέει και ορίζεται από την εμπειρία της στιγμής, ενώ είναι σε θέση να μαθαίνει από το παρελθόν του, να πλουτίζει διαρκώς τις γνώσεις του και να ανανεώνεται με νέες δομές και τεχνολογίες, και μάλιστα ακολουθώντας ανάστροφη πορεία από το σήμερα προς την αφετηρία του – 2.500 χρόνια πριν. Μια πρωτότυπη Ιστορία του Θεάτρου, από τον γνωστό στο ελληνικό κοινό συγγραφέα του βιβλίου «Η Οδύσσεια του πλαστογράφου Κωνσταντίνου Σιμωνίδη».

Μα τι γυρεύουν οι ψυχές μας ταξιδεύοντας;

{Αναζητήσεις και αγωνίες των ελλήνων λογοτεχνών του μεσοπολέμου}


Peter Mackridge, Άντεια Φραντζή, Τζίνα Καλογήρου, Νάσος Βαγενάς, David Ricks, Μαριλίζα Μητσού, Διονύσης Καψάλης, Αλέξης Πολίτης, Δώρα Μέντη, Αναστασία Νάτσινα, Τιτίκα Καραβία, Παντελής Βουτουρής, Γιώργος Καλλίνης, Αγγέλα Καστρινάκη, Βίκυ Πάτσιου, Θανάσης Αγάθος, Έρη Σταυροπούλου, Γ. Φαρίνου-Μαλαματάρη, Χ.-Δ. Γουνελάς, Χ. Λ. Καράογλου, Χριστίνα Ντουνιά, Roderick Beaton, Μαρία Κακαβούλια, Ελένα Κουτριάνου, Έλλη Φιλοκύπρου, Γιώργος Ανδρειωμένος, Χρίστος Αλεξίου, Ευριπίδης Γαραντούδης, Ελένη Παπαργυρίου, Αλεξάνδρα Σαμουήλ, Μιχάλης Χρυσανθόπουλος

Τιμώντας τον Ομότιμο Καθηγητή του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης Peter Mackridge, τριάντα μελετητές της νεοελληνικής λογοτεχνίας φωτίζουν ποικίλες εκφάνσεις της υπαρξιακής αβεβαιότητας, της αγωνίας, αλλά και της τόλμης που χαρακτηρίζουν τη λογοτεχνική παραγωγή μιας εποχής η οποία μας σημαδεύει εξακολουθητικά.