«Θέ­λου­με η λο­γο­τε­χνία να κα­τα­λά­βει τους δρό­μους, κα­τα­κτώ­ντας δη­μό­σιους χώ­ρους και προ­σφέ­ρο­ντας στους πε­ρα­στι­κούς μια πε­ριο­χή ελεύ­θε­ρη από οχή­μα­τα, που για λί­γες ώρες θα υπο­κύ­ψει στην τα­πει­νή ισχύ του γρα­πτού λό­γου. Ένα μέ­ρος της πό­λης, συ­νή­θως αφιε­ρω­μέ­νο στην τα­χύ­τη­τα, τη ρύ­παν­ση και τον θό­ρυ­βο, θα με­τα­μορ­φω­θεί έτσι σε χώ­ρο ει­ρή­νης, ησυ­χί­ας και συ­νύ­παρ­ξης, που θα φω­τί­ζε­ται από το απα­λό φως που θα εκ­πέ­μπουν σε­λί­δες βι­βλί­ων. Τα βι­βλία θα εί­ναι δια­θέ­σι­μα για όσους θέ­λουν να τα πά­ρουν. Επο­μέ­νως, η εγκα­τά­στα­ση θα ανα­κυ­κλω­θεί, διαρ­κώ­ντας για όσο διά­στη­μα απο­φα­σί­σουν οι χρή­στες της πριν εξα­φα­νι­στεί. Τα αυ­το­κί­νη­τα θα ανα­κα­τα­λά­βουν τη θέ­ση τους τε­λι­κά. Ωστό­σο, όσοι πέ­ρα­σαν από εκεί­νο το μέ­ρος, εκεί­νο το βρά­δυ, θα θυ­μού­νται πώς κά­πο­τε βι­βλία το εί­χαν κα­τα­λά­βει …»
Τμή­μα ενός δρό­μου τα­χεί­ας κυ­κλο­φο­ρί­ας στην πα­νε­πι­στη­μιού­πο­λη Αν Άρ­μπορ, με­τά από πρό­σκλη­ση του Ιν­στι­τού­του Αν­θρω­πι­στι­κών Σπου­δών του Πα­νε­πι­στη­μί­ου του Μί­σι­γκαν, ενός από τα ση­μα­ντι­κό­τε­ρα δη­μό­σια αμε­ρι­κα­νι­κά πα­νε­πι­στή­μια, κά­λυ­ψαν, στις 23 Οκτω­βρί­ου 2018, για 12 ώρες, 11 χι­λιά­δες «φω­τι­σμέ­να βι­βλία», σε μια εγκα­τά­στα­ση που έστη­σε η ανώ­νυ­μη καλ­λι­τε­χνι­κή κο­λε­κτί­βα luzinterruptus, που ορ­γα­νώ­νει αστι­κές πα­ρεμ­βά­σεις σε δη­μό­σιους χώ­ρους, χρη­σι­μο­ποιώ­ντας το φως ως πρώ­τη ύλη και το σκο­τά­δι ως καμ­βά και έχο­ντας αρ­χί­σει τη δρά­ση της στους δρό­μους της Μα­δρί­της στα τέ­λη του 2008. Αντί­στοι­χες εγκα­τα­στά­σεις «Λο­γο­τε­χνί­ας ενα­ντί­ον Κυ­κλο­φο­ρί­ας» εί­χαν προη­γη­θεί στο Το­ρό­ντο, τη Μελ­βούρ­νη, τη Μα­δρί­τη και τη Νέα Υόρ­κη.

Με δω­ρε­ές από ιδιο­κτή­τες βι­βλιο­πω­λεί­ων και άλ­λους και τη βο­ή­θεια 90 εθε­λο­ντών, που επί μή­νες έκα­ναν επι­λο­γές, συ­γκε­ντρώ­θη­καν από το πα­νε­πι­στή­μιο πε­ρισ­σό­τε­ρα από τα δέ­κα χι­λιά­δες χρη­σι­μο­ποι­η­μέ­να βι­βλία που ήταν απα­ραί­τη­τα για να κα­λύ­ψουν τμή­μα της κε­ντρι­κής αρ­τη­ρί­ας της πό­λης, στη δια­σταύ­ρω­ση των οδών Πο­λι­τεί­ας (State) και Ελευ­θε­ρί­ας (Liberty), που θα έκλει­νε για 24 ώρες. Τις τε­λευ­ταί­ες δέ­κα ημέ­ρες τα βι­βλία φω­τί­στη­καν εσω­τε­ρι­κά με μι­κρές φω­τι­ζό­με­νες συ­σκευ­ές, πριν το­πο­θε­τη­θούν στο κα­τά­στρω­μα της ασφάλ­του, δη­μιουρ­γώ­ντας έναν πο­τα­μό λευ­κών κυ­μά­των από σε­λί­δες βι­βλί­ων που κυ­μαί­νο­νταν (δια­κει­με­νι­κά;) στον αέ­ρα. Αφού νύ­χτω­σε, οι επι­σκέ­πτες μπο­ρού­σαν να μπουν στο εσω­τε­ρι­κό της εγκα­τά­στα­σης και να πά­ρουν όσα βι­βλία τούς εν­διέ­φε­ραν. Σε λι­γό­τε­ρο από δύο ώρες, φω­τι­σμέ­νες αγκα­λιές βι­βλί­ων γέ­μι­σαν εστια­τό­ρια και μπαρ. Μέ­χρι τα με­σά­νυ­χτα ο δρό­μος εί­χε εντε­λώς αδειά­σει.
Την ιδιαί­τε­ρη επι­τυ­χία της εγκα­τά­στα­σης οι διορ­γα­νω­τές συν­δέ­ουν με το γε­γο­νός ότι η ήσυ­χη, αν και γε­μά­τη κί­νη­ση αυ­το­κι­νή­των, πα­νε­πι­στη­μιού­πο­λη Αν Άρ­μπορ αυ­το-προσ­διο­ρί­ζε­ται ως πό­λη που αγα­πά τα βι­βλία. Από την άλ­λη πλευ­ρά, η πιο ση­μα­ντι­κή πό­λη του Μί­σι­γκαν, το Ντι­τρόιτ, που υπήρ­ξε πρω­τεύ­ου­σα της αμε­ρι­κα­νι­κής αυ­το­κι­νη­το­βιο­μη­χα­νί­ας πριν πέ­σει σε βα­θιά κρί­ση, με με­γά­λη έκτα­ση και ελά­χι­στα μέ­σα δη­μό­σιας συ­γκοι­νω­νί­ας, εί­ναι πο­λύ δύ­σκο­λη για τους πε­ζούς.

Φω­το­γρα­φί­ες από την εγκα­τά­στα­ση της Melisa Hernández και του John Eikost.