...Σ’ εκεί­νη την Αυ­το­κρα­το­ρία, η Τέ­χνη της Χαρ­το­γρα­φί­ας άγ­γι­ξε τό­ση Τε­λειό­τη­τα, ώστε ο Χάρ­της μιας και μό­νης Επαρ­χί­ας κα­τα­λάμ­βα­νε μια Πό­λη ολό­κλη­ρη, και ο Χάρ­της της Αυ­το­κρα­το­ρί­ας, μια Επαρ­χία ολό­κλη­ρη. Με τον και­ρό, αυ­τοί οι Εκτε­τα­μέ­νοι Χάρ­τες έπα­ψαν να ικα­νο­ποιούν, και τα Κο­λέ­για των Χαρ­το­γρά­φων ανέ­πτυ­ξαν ένα Χάρ­τη της Αυ­το­κρα­το­ρί­ας που εί­χε το Σχή­μα της Αυ­το­κρα­το­ρί­ας και συ­νέ­πι­πτε με αυ­τήν, ση­μείο προς ση­μείο. Λι­γό­τε­ρο πα­θια­σμέ­νοι με τη Σπου­δή της Χαρ­το­γρα­φί­ας, οι Επό­με­νες Γε­νε­ές σκέ­φτη­καν πως αυ­τός ο Εκ­πε­πτα­μέ­νος Χάρ­της ήταν άχρη­στος και, όχι εντε­λώς άκαρ­δα, τον εγκα­τέ­λει­ψαν στο Έλε­ος του Ήλιου και των Χει­μώ­νων. Στις Ερή­μους της Δύ­σης υπάρ­χουν ακό­μα χα­λά­σμα­τα του Χάρ­τη. Τον κα­τοι­κούν Ζώα και Ζη­τιά­νοι. Σε ολό­κλη­ρη τη Χώ­ρα, δεν υπάρ­χει κα­νέ­να άλ­λο ίχνος της Επι­στή­μης τής Γε­ω­γρα­φί­ας.

Σουά­ρεθ Μι­ρά­ντα, Τα­ξί­δια συ­νε­τών αν­δρών, Βι­βλίο Δ΄, Κεφ. ΙΔ΄, Λέ­ρι­δα, 1658.*

* Για ν’ ακο­λου­θή­σου­με τη δια­τύ­πω­ση του συγ­γρα­φέα, δεν υπάρ­χει που­θε­νά κα­νέ­να ίχνος ού­τε του... Σουά­ρεθ Μι­ρά­ντα ού­τε, φυ­σι­κά, του βι­βλί­ου του, που εί­ναι και τα δύο κα­θα­ρά επι­νο­ή­μα­τα του Χόρ­χε Λουίς Μπόρ­χες. Πρ­βλ., πά­ντως: «Οι εμπνεύ­σεις της φι­λο­σο­φί­ας δεν υπο­λεί­πο­νται σε φα­ντα­σία από εκεί­νες της τέ­χνης: ο Τζο­σάια Ρόις, στον πρώ­το τό­μο του έρ­γου του The World and the Individual (1899), έχει δια­τυ­πώ­σει τα εξής: “Ας υπο­θέ­σου­με ότι ένα τμή­μα του εδά­φους τής Αγ­γλί­ας εί­ναι τέ­λεια ισό­πε­δο κι ότι πά­νω του ένας χαρ­το­γρά­φος σχε­διά­ζει ένα χάρ­τη της Αγ­γλί­ας. Το έρ­γο εί­ναι τέ­λειο· δεν υπάρ­χει σπι­θα­μή εδά­φους της Αγ­γλί­ας που να μην έχει απο­τυ­πω­θεί στο χάρ­τη – τα πά­ντα βρί­σκο­νται εκεί, υπό κλί­μα­κα. Εν τοιαύ­τη πε­ρι­πτώ­σει, ο χάρ­της αυ­τός πρέ­πει να πε­ρι­λαμ­βά­νει και ένα χάρ­τη του χάρ­τη, που πρέ­πει να πε­ρι­λαμ­βά­νει ένα χάρ­τη του χάρ­τη του χάρ­τη, και ού­τω κα­θε­ξής επ’ άπει­ρον”» [Mπόρ­χες: «Απο­σπα­σμα­τι­κές μα­γεί­ες του Δον Κι­χώ­τη» (Διε­ρευ­νή­σεις)].

με­τά­φρα­ση: