Ο πλούτος της γλώσσας και των ρυθμών

«Ελληνικός χορός». Ξυλογραφία από το βιβλίο του Solomon Schweigger «Νέα περιγραφή του ταξιδιού από τη Γερμανία στην Κωνσταντινούπολη και Ιερουσαλήμ», Νυρεμβέργη 1639. Γεννάδειος Βιβλιοθήκη (Πηγή: «Τόπος & Εικόνα», τόμ. Α΄, εκδ. Ολκός)
«Ελληνικός χορός». Ξυλογραφία από το βιβλίο του Solomon Schweigger «Νέα περιγραφή του ταξιδιού από τη Γερμανία στην Κωνσταντινούπολη και Ιερουσαλήμ», Νυρεμβέργη 1639. Γεννάδειος Βιβλιοθήκη (Πηγή: «Τόπος & Εικόνα», τόμ. Α΄, εκδ. Ολκός)

Το δη­μο­τι­κό τρα­γού­δι, λοι­πόν, και τι εί­ναι αυ­τό που με συ­γκι­νεί με δαύ­το: Πρώ­τον, οι με­λω­δί­ες και οι ρυθ­μοί. Και δεύ­τε­ρον, η ποί­η­ση και η γλώσ­σα.


1) Οι ρυθ­μοί

Θρά­κη: 2/4 (χα­σά­πι­κα, συρ­τά), 3/8 (κά­λα­ντα), 4/4 (συρ­τά), 5/8 (μπαϊ­ντού­σκα), 6/8 (ζω­να­ρά­δι­κος), 7/8 (καρ­σι­λα­μάς), 9/8 (συ­γκα­θι­στός). Εδώ πρέ­πει να ση­μειώ­σου­με και τις πα­ραλ­λα­γές 11/8 και 13/8 στα 5/8. Αναμ­φι­σβή­τη­τα η Θρά­κη (μα­ζί με την Ήπει­ρο) εί­ναι η πρω­τα­θλή­τρια των ρυθ­μών στην Ελ­λά­δα.

Μα­κε­δο­νία: 2/4 και 4/4 (συρ­τά), 7/8 (γε­ρα­κί­να), 12/8 (λε­βέ­ντι­κος)

Ήπει­ρος
: 2/4 (σα­μα­ρί­να, γιαν­νιώ­τι­κος), 4/4 (φε­ζο­δερ­βέ­να­γας), 3/4 (με­νού­σης), 5/8 (ζα­γο­ρί­σιος), 6/8        (τσά­μι­κο), 7/8 (τζου­μερ­κιώ­τι­κος), 8/8 (μπε­ρά­της), 9/8 (φυ­σού­νι)

Θεσ­σα­λία
: 3/4 (τσά­μι­κο), 7/8 (κα­λα­μα­τια­νό)

Ρού­με­λη
: 3/4 (τσά­μι­κο)

Πε­λο­πόν­νη­σος
: 3/4 (τσά­μι­κο), 5/4 (τσα­κώ­νι­κος), 7/8 (κα­λα­μα­τια­νός)

Αι­γαίο
: 2/4 και 4/4 (συρ­τά, μπά­λος), 7/8 (καρ­σι­λα­μάς), 9/8 (ζεϊ­μπέ­κι­κος – εδώ παί­ζει μπά­λα η Λέ­σβος)

Επτά­νη­σα
: 2/4 (συρ­τός), 3/4 (δια­βα­τι­κός), 9/8 (γιαρ­γη­τός)

Κρή­τη
: 2/4 νέ­τα σκέ­τα

Πό­ντος
: 5/8 (τικ), 9/8 (ομάλ)

Εί­ναι πραγ­μα­τι­κά εντυ­πω­σια­κό το φά­σμα. Απέ­ρα­ντη πα­λέ­τα ρυθ­μών (και βε­βαί­ως χο­ρών). Σχε­δόν απί­στευ­το σε έναν τό­σο μι­κρό (σε σχέ­ση με τον πλα­νή­τη ολό­κλη­ρο) γε­ω­γρα­φι­κό χώ­ρο, να έχει ανα­πτυ­χθεί τό­σος πλού­τος δια­φο­ρε­τι­κό­τη­τας, τέ­τοια πο­λυ­ρυθ­μία, τέ­τοιο εύ­ρος μου­σι­κών ορ­γά­νων.
Κά­θε κα­τα­βύ­θι­ση στο δη­μο­τι­κό τρα­γού­δι απο­τε­λεί ταυ­τό­χρο­να και ένα τα­ξί­δι σε έναν κό­σμο ολό­κλη­ρο, με όλες τις λο­γής λο­γής εκ­φάν­σεις που αυ­τός μπο­ρεί να έχει. Με εντυ­πω­σιά­ζει, ας πού­με, το πό­σο δια­φο­ρε­τι­κά μπο­ρεί να χο­ρεύ­ε­ται ο ίδιος χο­ρός από χω­ριό σε (γει­το­νι­κό) χω­ριό. Πλού­τος!
Αξιο­ση­μεί­ω­τη η προ­σή­λω­ση της Ρού­με­λης στα 3/4 και της Κρή­της στα 2/4.
Ισχυ­ρο­γνω­μο­σύ­νη;



2) Τα μου­σι­κά όρ­γα­να

Θρά­κη: λύ­ρα, φλο­γέ­ρα, γκάι­ντα, ντα­ού­λι, βιο­λί/λα­ού­το (στα πα­ρά­λια), σα­ντού­ρι

Μα­κε­δο­νία
: γκάι­ντα/ντα­ού­λι, δυο ζουρ­νά­δες/ντα­ού­λι, χάλ­κι­να

Ήπει­ρος
: κλα­ρί­νο/βιο­λί/λα­ού­το/ντέ­φι

Θεσ­σα­λία
: ομοί­ως

Ρού­με­λη
: ομοί­ως

Πε­λο­πόν­νη­σος
: ομοί­ως

Αι­γαίο: βιο­λί/λα­ού­το/του­μπά­κι/τσα­μπού­να

Επτά­νη­σα
: κι­θά­ρα/μα­ντο­λί­νο

Κρή­τη
: λύ­ρα/λα­ού­το/ντα­ου­λά­κι/ασκο­μπα­ντού­ρα/μπουλ­γα­ρί (στα αστι­κά κέ­ντρα της Δυ­τι­κής Κρή­της)/μα­ντο­λί­νο (κυ­ρί­ως στην Κε­ντρι­κή Κρή­τη)

Πό­ντος
: κε­μεν­τζές/ζουρ­νάς/του­λούμ (αγ­γείο ως κρου­στό)/ντα­ού­λι

Τέ­τοια παν­σπερ­μία μου­σι­κών ορ­γά­νων δεν νο­μί­ζω πως συ­να­ντά­με στον ευ­ρω­παϊ­κό του­λά­χι­στον χώ­ρο, και ανα­φέ­ρο­μαι στην πα­ρα­δο­σια­κή μου­σι­κή απο­κλει­στι­κά. Βε­βαί­ως κά­νου­με φι­λό­τι­μες προ­σπά­θειες να τα σβή­σου­με αυ­τά από τον χάρ­τη με αρ­μό­νια, ντραμς και ηλε­κτρι­κές κι­θά­ρες...



3) Ποί­η­ση/γλώσ­σα

Η δη­μο­τι­κή ποί­η­ση ως κι­βω­τός της γλώσ­σας, της πραγ­μα­τι­κής μας πα­τρί­δας δη­λα­δή, μέ­σα από Συ­μπλη­γά­δες λο­γής λο­γής κα­τα­κτη­τών. Η διά­σω­ση της γλώσ­σας, και ο εμπλου­τι­σμός της.
Και η ποί­η­ση ως μέ­σον επι­κοι­νω­νί­ας με­τα­ξύ των αν­θρώ­πων σε αυ­τή τη γω­νιά της υφη­λί­ου, του­λά­χι­στον από την επο­χή του Ομή­ρου. Το δη­μο­τι­κό τρα­γού­δι απο­τε­λεί τον εγ­γυ­η­τή και τον φο­ρέα και των δυο τους. Του χρω­στά­με τό­σα.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ
 

αυτόν το μήνα οι εκδότες προτείνουν: