Τζό­να­θαν & Τέι­λορ Σουίφτ





Σουί­φτις (Swifties) λέ­γο­νται στη Σκω­τία οι φα­να­τι­κές θαυ­μά­στριες και θαυ­μα­στές της Τέι­λορ Σουίφτ (Taylor Swift). Σε συ­ναυ­λία της ποπ σταρ σε στά­διο στο Εδιμ­βούρ­γο τον Ιού­νιο εί­χαν συ­γκε­ντρω­θεί πά­νω από εβδο­μή­ντα χι­λιά­δες. Χό­ρευαν τό­σο σκλη­ρά που, χι­λιό­με­τρα μα­κριά, σταθ­μός με­τρή­σε­ων του Βρε­τα­νι­κού Γε­ω­λο­γι­κού Ιν­στι­τού­του κα­τέ­γρα­ψε σει­σμι­κή δό­νη­ση. Σει­σμός εί­χε προ­κλη­θεί και σε προη­γού­με­νες συ­ναυ­λί­ες της, στο Λος Άν­τζε­λες και το Σιάτλ, όπου η δό­νη­ση με­τρή­θη­κε σε 2,3 Ρί­χτερ.
Στη Σκω­τία υψη­λό­τε­ρη σει­σμι­κή δρα­στη­ριό­τη­τα πα­ρα­τη­ρή­θη­κε στα τρα­γού­δια Έτοι­μος; (Ready forIt?), Βά­ναυ­σο κα­λο­καί­ρι (Cruel Summer) και Σα­μπά­νιας προ­βλή­μα­τα (Champagne Problems). Ό,τι δεν με σκο­τώ­νει με κά­νει να σε θέ­λω πιο πο­λύ, τρα­γου­δά η γρή­γο­ρη Swift αυ­τό το σκλη­ρό κα­λο­καί­ρι, ενώ Στη μέ­ση της νύ­χτας, στα όνει­ρά μου / Θά’ πρε­πε να δεις τα πράγ­μα­τα που κά­νου­με, μω­ρό μου, πα­ρα­κι­νεί η χο­ρω­δία σε άλ­λο τρα­γού­δι.
Μέ­ρος της πιο προ­σο­δο­φό­ρας πο­τέ πα­γκό­σμιας τουρ­νέ ήταν η στά­ση στο Εδιμ­βούρ­γο, γε­νέ­τει­ρα του Άνταμ Σμιθ και του Ντέι­βιντ Χιουμ. Σύμ­φω­να με το πε­ριο­δι­κό Billboard, κά­θε συ­ναυ­λία απο­φέ­ρει στην τρα­γου­δί­στρια και δη­μιουρ­γό από 11 έως 13 εκα­τομ­μύ­ρια δο­λά­ρια, πε­ρισ­σό­τε­ρα δη­λα­δή από όσα βγά­ζουν όλοι οι Έλ­λη­νες συγ­γρα­φείς μα­ζί. Εί­ναι η πρώ­τη δι­σε­κα­τομ­μυ­ριού­χος με κύ­ρια πη­γή εσό­δων τη μου­σι­κή. Συν­δυά­ζει υψη­λές πω­λή­σεις δί­σκων, φα­να­τι­κούς θαυ­μα­στές και κρι­τι­κή ανα­γνώ­ρι­ση. «Κέ­ντρο του πο­λι­τι­στι­κού σύ­μπα­ντος» την έχει απο­κα­λέ­σει Αγ­γλί­δα πα­νε­πι­στη­μια­κός. Στην Αυ­στρα­λία λέ­νε ότι πο­τέ πριν «δεν έχει υπάρ­ξει άτο­μο πο­λι­τι­σμι­κά τό­σο ση­μα­ντι­κό όσο η Σουίφτ».
Στα Βαλ­κά­νια ψη­λά βου­νά κρα­τούν μα­κριά τον από­η­χο της Αμε­ρι­κα­νί­δας τρα­γου­δί­στριας. Στη Μα­δρί­τη οι αρ­χές ση­μεί­ω­σαν 25 δια­μαρ­τυ­ρί­ες για υπερ­βο­λι­κό θό­ρυ­βο σε συ­ναυ­λία της στο στά­διο Μπερ­να­μπέ­ου. Από πλευ­ράς Ρε­άλ δεν υπήρ­ξε σχό­λιο. Σε 143,2 ντε­σι­μπέλ έχει με­τρη­θεί η πιο θο­ρυ­βώ­δης συ­ναυ­λία, από το σου­η­δι­κό συ­γκρό­τη­μα Sleazy Joe στη μι­κρή πό­λη Hässleholm, όπου γεν­νή­θη­κε ο εκ­πρό­σω­πος της Σου­η­δί­ας το 2013 στη Eurovision, έναν θε­σμό που συν­δυά­ζει το όρα­μα με το ευ­ρώ. Ο με­γα­λύ­τε­ρος πο­τέ αριθ­μός ακρο­α­μα­το­θε­α­τών ήταν 3,5 εκα­τομ­μύ­ρια σε συ­ναυ­λία του Ροντ Στιού­αρτ στην πα­ρα­λία Κο­πα­κα­μπά­να το 1994 για την υπο­δο­χή του νέ­ου έτους.

Πώς απα­ντά η λο­γο­τε­χνία;

Αντί­βα­ρο των Σουί­φτις υπό­σχο­νται να γί­νουν οι Σουί­φτερς (Swifters). Πρό­κει­ται για μέ­λη του εκ­κλη­σιά­σμα­τος του Αρ­χιε­πι­σκό­που της ιρ­λαν­δι­κής λο­γο­τε­χνί­ας και εκ­κλη­σί­ας Τζό­να­θαν Swift, που διορ­γά­νω­σε Τα τα­ξί­δια του Γκά­λι­βερ ή Γκιού­λι­βερ, όπως εί­ναι γνω­στός στην Ελ­λά­δα. Πλη­ρο­φο­ρί­ες από κελ­τι­κές πη­γές ανα­φέ­ρο­νται σε γέ­ρους και γριές, που σει­σμό προ­κα­λούν χο­ρεύ­ο­ντας σε συ­να­να­γνώ­σεις κει­μέ­νων του Σουίφτ, τα οποία τους εί­ναι αδύ­να­τον να ακού­σουν. Κα­θι­σμέ­νοι σε ανα­πη­ρι­κά αμα­ξί­δια, στη­ριγ­μέ­νοι σε μπα­στού­νια και πε­ρι­πα­τη­τι­κά πι, σέρ­νο­ντας τα πό­δια τους ή έρ­πο­ντας, κρυ­φά συρ­ρέ­ουν ήδη από πα­ντού, ενώ με ακραί­ες δο­νή­σεις προ­ε­τοι­μά­ζο­νται να σπά­σουν το φράγ­μα του ήχου προ­ξε­νώ­ντας ένα τσου­νά­μι ακρά­τειας.
Εξ ακρω­νύ­μου στα ελ­λη­νι­κά η κουλ­τού­ρα εί­ναι πά­ντο­τε ΠΟΠ, συ­νι­στώ­ντας Προ­στα­τευό­με­νη Ονο­μα­σία Προ­έ­λευ­σης. Όμως το ασαν­σέρ της καλ­λι­τε­χνι­κής ανό­δου εί­ναι μι­κρό και όλοι δυ­σα­να­σχε­τούν. Ακό­μη και Αρ­χιε­πί­σκο­πος αν εί­χε κα­τα­φέ­ρει να εκλε­γεί ο Κα­ζαν­τζά­κης, το πι­θα­νό­τε­ρο εί­ναι ότι θα εί­χε ανα­γκα­στεί να αφο­ρί­σει τον εαυ­τό του.


ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ

Οι βλα­βε­ρές συ­νέ­πειες της ανά­γνω­σης
https://​www.​har​tism​ag.​gr/​hartis-​54/​sti​gmat​a/​oi-​vla​vere​s-​sin​epei​es-​tis-​ana​ghno​sis

Έχω πά­ρει φω­τιά: Ηρά­κλει­τος ροκ εν ρολ (Jerry Lee Lewis)
https://​www.​har​tism​ag.​gr/​hartis-/​sti​gmat​a/​ekho-​parei-​fotia-​ira​klei​tos-​rok-​en-​rol-​jerry-​lee-​lewis

Ευ­γνώ­μο­νες νε­κροί (Robert Hunter: Grateful Dead)
https://​www.​har​tism​ag.​gr/​hartis-​10/​sti​gmat​a/​eyg​nwmo​nes-​nekroi