Δειγματοληψία υλικών τεκμηρίων από το αρχείο του Αλεξάνδρου Υψηλάντη

Δειγματοληψία υλικών τεκμηρίων από το αρχείο του Αλεξάνδρου Υψηλάντη

Nel momento in cui senti come lampo
spezzarglisi il braccio, s’accese lume e
conobbe se stesso.


1813, 27 Αυ­γού­στου, Δρέσ­δη: δε­ξιός βρα­χί­ων, απο­κομ­μέ­νος, με πλη­γή από χα­λύ­βδι­νη σπά­θη γαλ­λι­κής κα­τα­σκευ­ής∙ 1820, 11 Απρι­λί­ου, Πε­τρού­πο­λη: ζυ­γός, αν δεν δύ­να­νται να ελευ­θε­ρω­θούν από τον ζυ­γόν, του­λά­χι­στον να τον ελα­φρώ­σουν1820, 29 Δε­κεμ­βρί­ου, Κι­σι­νά­ου: σφρα­γί­δα από κόκ­κι­νο βου­λο­κέ­ρι, κεί­με­νο δυ­σα­νά­γνω­στο, γραμ­μέ­νο με το αρι­στε­ρό (βλ. 1813)∙ 1821, 22 Φε­βρουα­ρί­ου, Σκου­λέ­νι: κυα­νούν βα­θύ­τα­τον, λο­φίο λευ­κό και πα­ρα­μά­να, λά­βα­ρο με πα­ρά­στα­ση φοί­νι­κος, ο πα­ντε­πό­πτης οφθαλ­μός, πο­τά­μια πα­ρό­χθια ιλύς∙ 1821, 24 Φε­βρουα­ρί­ου, Ιά­σιoν: τα βρα­βεία της δό­ξης και τι­μής, Η Πα­τρίς θέ­λει αντα­μεί­ψη τα ευ­πει­θή και γνή­σιά της τέ­κνα με ~, νό­θα και ασια­νά σπέρ­μα­τα, τα δε απει­θή και κω­φεύ­ο­ντα εις την τω­ρι­νήν της πρό­σκλη­σιν, θέ­λει απο­κη­ρύ­ξη ως ~1821, 7 Ιου­νί­ου, Δρα­γα­τσά­νι: ση­μαία τρί­χρω­μος, σταυ­ρός ισό­κε­ρος, δαφ­νο­στε­φής, το ρή­μα «ανα­γεν­νώ­μαι», μύρ­τος, η ~ εί­ναι φύλ­λον ατί­μη­τον, κλα­διά, και κα­λά τα ~ της κυ­πα­ρίσ­σου1821, 8 Ιου­νί­ου, Ρί­μνικ: αγέ­λαι, Άναν­δροι, ~ λα­ών!, δά­ση, Εξέλ­θε­τε από τα ~, κα­τα­βή­τε από τα βου­νά, τα άσυ­λα της αναν­δρί­ας σας, πο­τόν, Η εν­θύ­μη­σίς των θα εί­ναι πά­ντο­τε το μό­νον δρο­σι­στι­κόν ~ της ψυ­χής μου1823-1827, Τε­ρε­ζίν: σκω­ρία κα­γκέ­λων∙ 1828, 31 Ια­νουα­ρί­ου, Βιέ­νη: πι­στο­ποι­η­τι­κό θα­νά­του, μυο­το­νι­κή δυ­στρο­φία σε τε­λι­κό στά­διο, συμ­πτώ­μα­τα ακαμ­ψί­ας, οστε­ο­πε­νί­ας, πρώ­ι­μης τρι­χό­πτω­σης, έντο­νης υπνη­λί­ας, δυ­σχέ­ρειας εις το την κε­φα­λήν ν’ ανα­ση­κώ­σει (πώς προ­σηυ­χή­θη)∙1828, 2 Φε­βρουα­ρί­ου, Νε­κρο­τα­φείο Ζανκτ Μαρξ (όπου και ο Μό­τσαρτ): η σο­ρός (πλην καρ­δί­ας και δε­ξιού βρα­χί­ο­νος, βλ. 1859 και 1813, αντί­στοι­χα)∙ 1829: τρα­που­λό­χαρ­το, ρή­γας μπα­στού­νι∙ 1835, Τυ­πο­γρα­φία Α. και Ν. Αγ­γε­λί­δων, Αθή­να: Η Κι­θά­ρα, σελ. ιη΄, χλα­μύ­δα της Ελ­λά­δος, ήκου­σα κα­τά πρώ­τον την φω­νήν του Μο­νό­χει­ρος Υψη­λά­ντου δει­κνύ­ο­ντος την ~ κα­θη­μαγ­μέ­νην∙ 1852, Μό­να­χο, στις στο­ές του Χόφ­γκαρ­τεν: λι­θο­γρα­φία του Πέ­τερ Φον Ες (λά­θος χέ­ρι κομ­μέ­νο, βλ. 1813)∙ 1859, Αμα­λί­ειον Οι­κο­τρο­φεί­ον, Κη­φι­σιά: η καρ­διά του∙ 1869, Εθνι­κό Με­τσό­βιο Πο­λυ­τε­χνείο, Αθή­να: μαρ­μά­ρι­νο μνη­μείο, έρ­γο του Λε­ω­νί­δα Δρό­ση, οι­κό­ση­μο (ταύ­ρος και αη­τός), το σπα­θί του Πα­λαιο­λό­γου∙ 1903, 18 Φε­βρουα­ρί­ου, Ρα­πολ­τεν­κίρ­χεν: τα οστά του (πλην δε­ξιού βρα­χί­ο­νος, βλ. 1813)∙ 1930, Οδός Φλιτ, Λον­δί­νο: πρά­σι­νο γραμ­μα­τό­ση­μο, έκ­δο­ση Ανε­ξαρ­τη­σί­ας, χαλ­κο­γρα­φι­κή μέ­θο­δος, η στους φι­λο­τε­λι­κούς κύ­κλους απο­κα­λού­με­νη σει­ρά των «Ηρώ­ων»∙ 1964, Αύ­γου­στος, Πε­δί­ον του Άρε­ως, Να­ός των Αγί­ων Τα­ξιαρ­χών: τα οστά του (πλην δε­ξιού βρα­χί­ο­νος, βλ. 1813)∙ 2014, 30 Σε­πτεμ­βρί­ου, Πλα­τεία Φι­λι­κής Εται­ρεί­ας: μπρού­τζι­νη προ­το­μή, έρ­γο του Γε­ωρ­γί­ου Ρούσ­ση, με την ευ­γε­νι­κή χο­ρη­γία Ευαγ­γέ­λου Μα­ρι­νά­κη, γό­νου Υψη­λά­ντων εκ μη­τρός του, δά­κρυα, ω ιε­ρά πλην τρι­σα­θλία πα­τρίς, ορ­κί­ζο­μαι εις τας πο­λυ­χρο­νί­ους βα­σά­νους σου, ορ­κί­ζο­μαι εις τα πι­κρά ~2017, 20 Σε­πτεμ­βρί­ου, Πε­δί­ον του Άρε­ως: κόκ­κι­νη μπο­γιά ή μαρ­κα­δό­ρος.

 

αυτόν το μήνα οι εκδότες προτείνουν: