Σημειώσεις από το περιβάλλον
[ ΚΑΤΑΓΡΑΦΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ή ΠΕΡΑ ΑΠ᾽ ΑΥΤΗΝ ]

Οπλισμένη σάτιρα

Λένε ότι όσο χειρότερα πάει ο κόσμος, τόσο καλύτερα δουλεύουν οι σκιτσογράφοι. Η ανθρώπινη τραγωδία στην Ουκρανία είναι ένα –ανεπιθύμητο– παράδειγμα αυτής της επιγραμματικής διατύπωσης. Στους χαλεπούς καιρούς μας οι γελοιογράφοι έχουν «οπλίσει» τα σκίτσα τους και βάλλουν κατά ριπάς ενάντια στον εισβολέα Πούτιν και στην ασύμμετρη απειλή του. Ανάμεσά τους και ο Βρετανός Άντι Ντέιβι, που γνωρίσαμε από μια συνέντευξη που έδωσε παλαιότερα στον Χάρτη (δες εδώ: https://www.hartismag.gr/hartis-28/komiks/andy-davey-legontas-thn-alhoeia-sthn-exoysia). Ο ίδιος παραχώρησε ευγενικά μια επιλογή γελοιογραφιών του, που δημοσιεύτηκαν πρόσφατα στον αγγλικό Τύπο (The Telegraph). Μια είναι η ευχή: Να πάει ο κόσμος καλύτερα, κι ας έχει επιπτώσεις στη δουλειά των σκιτσογράφων.

Μια ιστορία


Όταν ρώτησαν τον κ. Μ. τι είναι ο πολιτισμός εκείνος αποκρίθηκε:

Φανταστείτε ένα σπίτι, που κάμποσα χρόνια πριν, κάποιοι άνθρωποι αναπαλαίωσαν εξωτερικά, μα όχι εσωτερικά. Δούλεψαν σκληρά, μόνοι τους, κρεμασμένοι από σκοινιά, κινδυνεύοντας να πέσουν και να τσακιστούν, άλλαξαν τη στέγη, ενίσχυσαν τους τοίχους, έβαψαν την πρόσοψη με ευχάριστα χρώματα, και τοποθέτησαν σε όλα τα παράθυρα τζάμια ζωγραφισμένα με ωραίες εικόνες, που δεν άφηναν τίποτα να φανεί από το εσωτερικό του. Ο κόσμος στην αρχή τους κορόιδευε, τώρα όμως όλοι περνούσαν από εκεί για να το θαυμάσουν, πολλοί ερχόντουσαν από μακρινά μέρη, έλεγαν πως έτσι θα έπρεπε να είναι και στα μέρη τους τα σπίτια. Έβγαζαν φωτογραφίες και τις έστελναν στους δικούς τους, σε κάθε γωνιά της γης, ενώ αγόραζαν καραμέλες από τους πλανόδιους πωλητές που αφθονούσαν εκεί τριγύρω. Δεν έλειπαν βέβαια και ορισμένοι που, πότε-πότε, μουτζούρωναν τους τοίχους, έσπαγαν κάποιο τζαμάκι, όλα αυτά όμως διορθωνόντουσαν αμέσως.
Πέρασαν χρόνια, ώσπου μια μέρα – μέρα μεσημέρι – εμφανίστηκε ένας νταής με δυό-τρεις φίλους του, οι οποίοι κοιτάζοντας με περιφρόνηση όσους βρισκόντουσαν γύρω τους και κραυγάζοντας κάτι πομπώδεις, μερικώς ακατάληπτες, αλλά πάντως γεμάτες μεγάλες ιδέες λέξεις και φράσεις, έριξαν πέτρες και θρυμμάτισαν τη μεγάλη τζαμαρία του κτηρίου, μπροστά στα μάτια όλων που τους κοιτούσαν με έκπληξη, μην πιστεύοντας ότι όλο αυτό συνέβαινε στ’αλήθεια.
Την ίδια στιγμή, μέσα από το εσωτερικό του σπιτιού, έναν σκοτεινό, σαπισμένο χώρο απ’ όπου αναδυόταν μια φρικτή δυσοσμία, είδαν οι πανικόβλητοι πλέον θεατές να ξεπηδούν ουρλιάζοντας τα πανάρχαια φρικαλέα τέρατα που το ξαφνικό φως είχε ξυπνήσει από τον πρόσκαιρο ύπνο τους.

Το πρόβλημα των ονομάτων

Μετά τη Νέα Υόρκη, που προηγουμένως Νέο Άμστερνταμ ονομαζόταν, το Λος Άντζελες, το Σικάγο και το Χιούστον, η πόλη Φοίνιξ, πρωτεύουσα στην Αριζόνα, είναι η πέμπτη πολυπληθέστερη στις Ηνωμένες Πολιτείες. Πρόκειται για ασυνήθιστη επιλογή για τα αμερικανικά δεδομένα, καθώς μικρότερες πόλεις είναι συνήθως πρωτεύουσες, όπως το Σακραμέντο στην Καλιφόρνια ή το Όλμπανι στην πολιτεία της Νέας Υόρκης. Ένας από τους ιδρυτές της πόλης πρότεινε το όνομα Φοίνιξ, αναδεικνύοντας την αναγέννηση («από τις στάχτες του νερού», θα έλεγε κάποιος υδροχαρής) ενός οικισμού όπου, αιώνες πριν από την εκ νέου εποίκιση, αυτόχθονες είχαν κατασκευάσει δίκτυα από αρδευτικά κανάλια. Γεννημένος στο Παρίσι ή στην ελληνογενή Μασσαλία, ο Φίλιππος Ντάρελ Ντούπα είχε παρακολουθήσει μαθήματα κλασικών σπουδών στο Πανεπιστήμιο Κέμπριτζ πριν διαπλεύσει τον Ατλαντικό. Δική του πρόταση ήταν και η ονομασία Τέμπη για κοντινή τοποθεσία. Από την κοιλάδα των Τεμπών επίσης ονομάστηκαν προάστιο στο Σίδνεϊ της Αυστραλίας, μεγάλο αγρόκτημα στη Νότια Αφρική, κοιλάδα στη Μαλαισία και περιοχή με κρατήρες στον πλανήτη Άρη.

Προβλήματα ονοματοδοσίας οδήγησαν πρόσφατα σε παραίτηση μετά από 16 χρόνια, από την εκκλησία του Αγίου Γρηγορίου στην πόλη Φοίνιξ, τον αιδεσιμότατο Αντρές Αράνγκο, που είχε υπηρετήσει και σε άλλες ενορίες στην Αριζόνα, στην Καλιφόρνια και στη Βραζιλία. Με χειροκροτήματα και λάβαρα με το όνομά του, ενορίτες αποχαιρέτησαν τον αγαπημένο κληρικό. Βιντεοσκοπήσεις βαπτίσεων είχαν επιβεβαιώσει ότι ο Καθολικός ιερέας όλα αυτά τα χρόνια έλεγε «Σε βαπτίζουμε εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος». Σύμφωνα με οδηγίες του Βατικανού, θα έπρεπε να λέει «Σε βαπτίζω», σε θεολογικά άπταιστο ενικό και όχι σε έναν αυθαίρετα συμπεριληπτικό πληθυντικό. Χιλιάδες βαπτίσεις χαρακτηρίζονται πλέον άκυρες και χρειάζεται να επαναληφθούν, χωρίς να αποκλείεται να επηρεάζονται και θρησκευτικοί γάμοι, που ακολούθησαν για τους λάθος βαπτισμένους. Ας μη γίνει αναφορά στους Αναβαπτιστές. Πάντως, σε μία άλλη αντίστοιχη περίπτωση άκυρου βαπτισμού νηπίου που μεγαλώνοντας έγινε ιερέας, βάπτιση και χειροτονία επαναλήφθηκαν. Δεν φαίνεται να υπάρχει όριο στο πού μπορεί να οδηγήσει μία λάθος λέξη.

Φυσικά ένα κίνημα Μετονομασίας πυροδοτείται από περιστατικά όπως αυτά. Ευκολότερα μεταλλάσσονται ονόματα που πρέπει να επιβεβαιωθούν. Ούτε στα λατινικά ισχύει πλέον πώς ό,τι γράφεται μένει. Οι προφοριστές θριαμβολογούν. Ποιες είναι οι συνέπειες αν τα πρώτα ονόματα είναι λάθος; Ποιο σήμαντρο θα χτυπούσε αν ο πρωτόπλαστος δεν λεγόταν Αδάμ, αλλά Αζόφ ή Αζόρ; Φτάνει (και περισσεύει) η ώρα των ηρώων. Αν όχι η Ήρα, αλλά η Αφροδίτη τσίγκλιζε τον Ηρακλή, θα ονομαζόταν μήπως Αφροκλής; Πώς θα επηρεαζόταν η ιστορία του λόγου αν ο Τζόις ήταν ο συγγραφέας κάθε δεύτερης παραγράφου του Προυστ; Αν η Οδύσσεια ήταν το πιο σύντομο έργο του Μπέκετ; Αν ο Παπαδιαμάντης είχε γράψει την Πάπισσα Ιωάννα; Θα υπήρχαν επιπτώσεις για τους αναγνώστες και ποιες; Θα συνέχιζαν οι συγγραφείς να εκδίδουν το ίδιο βιβλίο με άλλον τίτλο κάθε φορά; Για ορισμένους υπάρχει ασφαλώς και η μέθοδος μετατόπισης των ψηφίων, όπου όλα πάνε ένα γράμμα παρακάτω. Η τέχνη του λόγου γίνεται υζψξθ υπφ μπδπφ.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ

Το βιβλίο των κατά φαντασίαν συγγραφέων / Γιώργος Χουλιάρας - Χάρτης (hartismag.gr)
«Λίγο πριν φύγουν» του Γιώργου Χουλιάρα (diastixo.gr)
Σημειώσεις για έναν ζωο(λεξι)λογικό κήπο / Χ. Ψ. Ωρολόγιος - Χάρτης (hartismag.gr)
Έλληνας του τείχους / Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής - Χάρτης (hartismag.gr)

Ετοιμάζονται τα αφιερώματα


Τζέιμς Τζόις (επιμ. Άρης Μαραγκόπουλος)Ιούνιος 2022
Αργύρης Χιόνης (επιμ. Κατερίνα Κωστίου) Ιούλιος 2022

Μάτση Χατζηλαζάρου (επιμ. Χρήστος Δανιήλ - Άντεια Φραντζή)
OULIPO
(επιμ. Αχιλλέας Κυριακίδης)
Έλλη Σκοπετέα
(επιμ. Δημήτρης Σταματόπουλος)
Χίλια ενιακόσια είκοσι δύο/2022
(επιμ. Χριστίνα Ντουνιά)
Mορίς Μπλανσό (επιμ. Βασίλης Παπαγεωργίου)
Το Δημοτικό Τραγούδι
(επιμ. Παντελής Μπουκάλας)
Γλώσσα
(επιμ. Χριστόφορος Χαραλαμπάκης)
ΨΧ (επιμ. Γιάννης Ζέρβας)
Σαπφώ (επιμ. Παναγιώτης Αντωνόπουλος)
Περιπλάνηση
(επιμ. Βασίλης Παπαγεωργίου)

Διαγωνισμός Διηγήματος & Φωτογραφίας 2022


Ο IANOS, για πέμπτη συνεχή χρονιά, διοργανώνει Διαγωνισμό Διηγήματος & Φωτογραφίας με θέμα, αυτή τη φορά, «Το ρούχο».
Ένα ρούχο ως μνήμη και νοσταλγία, ως καταδήλωση ταυτότητας-φύλου, ως ανάκληση παρελθόντος χρόνου και επιθυμία ανάκτησής του. Το ρούχο ως φετίχ, ως φονικό όργανο ή και όργανο αυτοχειρίας. Το ρούχο, ως μέσο γητείας και αποπλάνησης, ή ως εφόδιο μεταμόρφωσης και απόκρυψης του εαυτού. Το ρούχο ενός ζητιάνου, αλλά και ενός δανδή. Η στέρηση, η έλλειψη ρούχο και η πιθανή κλοπή του (από κατάστημα π.χ.) ή και η βίαιη ακόμη απόσπαση από πρόσωπο («αχάριστο») που θα το φέρει πάνω του.
Κλείστε τα μάτια και αποτυπώστε τη δική σας οπτική, τις δικές σας μνήμες, απτικές, οσφρητικές, φανταστικές ή πραγματικές τη δική σας δημιουργική προσέγγιση, με θέμα ένα ρούχο... Ένα ρούχο σε μια ντουλάπα, σ’ ένα παλιό μπαούλο, αλλά και σε επίδειξη μόδας!
Οι συμμετέχοντες καλούνται μέσω των φακών και των λέξεων τους, να αφηγηθούν και να αναδείξουν ΤΟ ΡΟΥΧΟ. Το μίσος, για αυτό, ως υποκατάστατο του φορέα του, αλλά και ο πόθος απογύμνωσης – απαλλαγής του. Η καταναλωτική μανία ρούχων και η καταφυγή σ’ αυτά, ως αναπλήρωση ή ως έκφραση πανικού. Οι στολές, τα μασκαρέματα, η εναγώνια, γενικώς, προσπάθεια συνάντησης του εαυτού μας μέσα από την ένδυση – απέκδυση και, εντέλει, αναγνώρισής του.

Αυτά, και αμέτρητα ακόμα ενδεχόμενα, μπορεί να αναδείξει-αποκαλύψει η κάθε καλλιτεχνική συνείδηση.

Λήξη διαγωνισμού: Σάββατο 4 Ιουνίου 2022

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΔΙΗΓΗΜΑΤΟΣ

Τα διηγήματα θα αξιολογήσει επιτροπή καταξιωμένων λογοτεχνών:
• Ευτυχία Γιαννάκη - συγγραφέας

• Ανδρέας Μήτσου - συγγραφέας
• Κωνσταντίνος Μπούρας - πoιητής, κριτικός

    Διάρκεια διαγωνισμού:
    Έναρξη: Δευτέρα 4 Απριλίου 2022
    Λήξη: Σάββατο 4 Ιουνίου 2022

    Δηλώσεις συμμετοχής:
    Για να συμμετάσχεις στο διαγωνισμό απαιτείται:

    • Ένα διήγημα έως 400 λέξεις σε αρχείο μορφής word.
      Ο τίτλος του αρχείου πρέπει να είναι της μορφής: επώνυμο_όνομα_τίτλος διηγήματος με λατινικούς χαρακτήρες (π.χ papadopoulos_nikos_titlos_diigimatos)
    • Μια φωτογραφία μεγέθους τουλάχιστον 2480 x 3508 pixels, ανάλυσης 300dpi και διάστασης minimum Α4, σε αρχείο μορφής jpg.
      Ο τίτλος του αρχείου πρέπει να είναι της μορφής: επώνυμο_όνομα_τίτλος φωτογραφίας_photo με λατινικούς χαρακτήρες (π.χ. papadopoulos_nikos_titlos_fotografias_photo)
    • Ένα βιογραφικό σημείωμα (έως 100 λέξεις) σε αρχείο μορφής word.
      Ο τίτλος του αρχείου πρέπει να είναι της μορφής: επώνυμο_όνομα_τίτλος φωτογραφίας_cv με λατινικούς χαρακτήρες (π.χ. papadopoulos_nikos_titlos_fotografias_cv)

    Στο ίδιο αρχείο, κάτω από το διήγημα, θα πρέπει να ακολουθεί ένα σύντομο βιογραφικό σημείωμα του συγγραφέα έως 100 λέξεις.
    Κάθε συμμετέχων/ουσα μπορεί να λάβει μέρος μόνο με ένα διήγημα στον Διαγωνισμό Διηγήματος και μόνο με μία φωτογραφία στον Διαγωνισμό Φωτογραφίας.

    Ανακοίνωση νικητών:
    Οι νικητές θα ανακοινωθούν το Φθινόπωρο του 2022 σε ειδική εκδήλωση.

    Βραβεία

    • To παμψηφεί άριστο διήγημα θα κερδίσει μια δωρεάν συμμετοχή σε όποιο Σεμινάριο Δημιουργικής Γραφής του ΙΑΝΟΥ επιθυμεί (περιόδου Φθινόπωρο 2022).
    • Τα 50 καλύτερα διηγήματα θα κυκλοφορήσουν σε μία ειδική συλλεκτική συλλογή διηγημάτων των Εκδόσεων IANOS.
    • Τα 10 καλύτερα διηγήματα θα διαβαστούν τη βραδιά ανακοίνωσης των αποτελεσμάτων.

    Για τους όρους συμμετοχής πατήστε εδώ: https://www.ianos.gr/p/post/prokiriksi-diagonismou-diigimatos-2022/
    Link
    : https://www.ianos.gr/p/post/diagonismos-diigimatos-2022/

    ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ

    Τις φωτογραφίες θα αξιολογήσει ειδική επιτροπή έμπειρων και καταξιωμένων καλλιτεχνών.

    Επιτροπή:
    • Μάριος Σπηλιόπουλος - καθηγητής ΑΣΚΤ, ζωγράφος

    Δημήτρης Ταλιάνης - φωτογράφος, εκδότης
    Σωτήρης Χατζάκης - σκηνοθέτης

      Διάρκεια διαγωνισμού:

      Έναρξη: Δευτέρα 4 Απριλίου 2022
      Λήξη:
      Σάββατο 4 Ιουνίου 2022

      Δηλώσεις συμμετοχής

      Για να συμμετάσχεις στο διαγωνισμό απαιτείται:
      Κάθε συμμετέχων/ουσα μπορεί να λάβει μέρος μόνο με ένα διήγημα στον Διαγωνισμό Διηγήματος και μόνο με μια φωτογραφία στον Διαγωνισμό Φωτογραφίας.

      Βραβεία

      • Οι 100 καλύτερες φωτογραφίες θα τυπωθούν σε σελιδοδείκτες και θα διανέμονται δωρεάν.
      • Οι 30 καλύτερες φωτογραφίες θα εκτεθούν ψηφιακά στα social media του ΙΑΝΟΥ και θα βρίσκονται καρφιτσωμένες στη σελίδα μας στο facebook για 30 ημέρες από την ημέρα της ανακοίνωσης κι έπειτα.
      • Οι 3 καλύτερες φωτογραφίες θα κερδίσουν από ένα βραβείο.

      Βραβεία των 3 καλύτερων φωτογραφιών

      • 1ο βραβείο: Μία Ετήσια Υποτροφία Σπουδών στο ΙΕΚ ΔΕΛΤΑ, στην Ειδικότητα της Φωτογραφίας.
      • 2ο βραβείο: Μια δωροεπιταγή αξίας 300 ευρώ (για φωτογραφικό εξοπλισμό) από το κατάστημα φωτογραφικών ειδών Ι. & Β. ΓΕΡΑΜΑΣ ΟΕ [Εμ. Μπενάκη 34, Αθήνα]
      • 3ο Βραβείο: Φωτογραφικά Λευκώματα

      Ανακοίνωση νικητών

      Οι νικητές θα ανακοινωθούν το Φθινόπωρο του 2022 σε ειδική εκδήλωση.
      Για τους όρους συμμετοχής πατήστε εδώ:
      https://www.ianos.gr/p/post/prokiriksi-diagonismou-fotografias-2022/

      Link: https://www.ianos.gr/p/post/diagonismos-fotografias-2022/


      **ΕΝΔΥΜΑΤΑ ΘΕΑΤΡΟΥ για μια παράσταση που δεν θα γίνει ποτέ του ΓΙΑΝΝΗ ΜΕΤΖΙΚΩΦ. Φωτογραφία: ΤΑΚΗΣ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ.