ΧΑΡΡΑΓΚΑ – AYTOI ΠOY KAINE TA XAΡTIA TOYΣ

Mahi Binebine

{Mετάφραση: Έλγκα Καββαδία}

ΜΙΑ ΟΜΑΔΑ ΑΝΘΡΩΠΩΝ που προέρχονται από διάφορα μέρη της Αφρικής έχουν συγκεντρωθεί στην Ταγγέρη και περιμένουν την κατάλληλη στιγμή για να μπαρκάρουν μ’ έναν διακινητή και να διασχίσουν τη θάλασσα για το Γιβραλτάρ. Η αναμονή τους είναι σημαδεμένη με μνήμες απ’ το παρελθόν, με διηγήσεις από βιώματα, πορτραίτα και παθητικές. Τρέμοντας από το κρύο και το φόβο, όλοι περιμένουν το σημάδι της αναχώρησης και προσπαθούν να εξηγήσουν τα φώτα που λάμπουν στον ορίζοντα : Δείχνουν τη γη της επαγγελίας ή μήπως είναι κάποια παγίδα;

Χαρράγκα
: Αραβική λέξη (حراقة). Χρησιμοποιείται στην Αλγερία για να χαρακτηρίσει τους πρόσφυγες και μετανάστες που προσπαθούν να φτάσουν στην Ευρώπη με βάρκα και καίνε τα χαρτιά τους μόλις φτάσουν σε ευρωπαϊκό έδαφος ή τα πετάνε στη θάλασσα ή τα αφήνουν σε όσους μένουν πίσω για να τα καταστρέψουν όταν καταφέρουν να μεταναστεύσουν και να πάρουν άσυλο. Χαρράγκα είναι τα καμένα χαρτιά αλλά και οι άνθρωποι που τα καίνε.

ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΜΟΥ ΕΙΝΑΙ ΛΟΥΣΥ ΜΠΑΡΤΟΝ

Elizabeth Strout

{μετάφραση: Μαργαρίτα Ζαχαριάδου}

«Σ' αυτό το πυκνό μυθιστόρημα που ξεχειλίζει από ιδέες και συναίσθημα, η Στράουτ αφηγείται, τρυφερά, λυπημένα, πώς οι οικογενειακοί δεσμοί μας πλάθουν και μας διαλύουν επίσης.» Ένα σπουδαίο βιβλίο από μια πολυβραβευμένη συγγραφέα για τη μοναξιά, την επιθυμία και την αγάπη και για τη σχέση μητέρας και κόρης, για τα παιδικά τραύματα και το ξεπέρασμά τους. Χαρακτηρίστηκε αριστούργημα από τη λογοτεχνική κριτική στις ΗΠΑ.

ΣΙΤΤ ΜΑΡΙ-ΡΟΖ

Etel Adnan

{Μετάφραση: Λίζυ Τσιριμώκου}

Η ΣΙΤΤ ΜΑΡΙ-ΡΟΖ πιάνεται στο δίχτυ του λιβανέζικου εμφύλιου πολέμου. Διευθύνει ένα σχολείο για κωφάλαλα παιδιά. Αγωνίζεται για την κοινωνική δικαιοσύνη και τη γυναικεία απελευθέρωση στον αραβικό κόσμο. Πληρώνει με τη ζωή της μια κατάσταση όπου τα όπλα έχουν πάρει τη θέση του διαλόγου.

Ο ΜΑΙΓΚΡΕ ΣΤΗΝΕΙ ΠΑΓΙΔΑ

Georges Simenon

{Μετάφραση: Αργυρώ Μακαρωφ}

Παρίσι, 1955: Σε διάστημα 6 μηνών πέντε γυναίκες δολοφονούνται στη ίδια γειτονιά της Μονμάρτρης. Πραγματικός εφιάλτης για τον επιθεωρητή Μαιγκρέ που, αντιμέτωπος με μια κοινωνία σε πανικό, έντρομη με τα δημοσιεύματα και τις εικασίες του Τύπου, προσπαθεί να ανακαλύψει τον δράστη. Μία από τις πιο ανάγλυφες περιγραφές της ψυχοσύνθεσης ενός κατά συρροή δολοφόνου.

ΚΕΙΜΕΝΑ 1934-1940

Walter Benjamin

{Επιμέλεια τόμου: Γιώργος Σαγκριώτης}

Ο ΒΑΛΤΕΡ ΜΠΕΝΓΙΑΜΙΝ (1892-1940) συνιστά μια από τις πλέον χαρακτηριστικές και ταυτόχρονα ιδιαίτερες φυσιογνωμίες των χρόνων του Μεσοπολέμου. Το έργο του, με εύρος που εκτείνε­ται από τη θεωρία της λογοτεχνίας ώς τη φιλοσοφία και την κριτική του πολιτισμού, αντανακλά τις μεγάλες θεωρητικές και πολιτικές διενέξεις της εποχής. Στην περίοδο 1934-1940, από την οποία προέρχονται τα δοκίμια που συγκεντρώνει ο παρών τόμος, δεσπόζει η σύγκρουση με τον εθνικοσοσιαλισμό και τα πνευματικά του παράγωγα. Εξόριστος στο Παρίσι, ο Μπένγιαμιν θα προβεί σε μια ιδιότυπη σύνθεση των παραδόσεων του εβραϊκού μυστικισμού, του γερμανικού ρομαντισμού, του μαρξισμού, του νεοκαντιανισμού και της κριτικής θεωρίας. Ωστόσο η ενότητα του έργου του δεν ανάγεται σε κάποιον από αυτούς τους πόλους, όσο και αν κανείς «αναζητά την πεταλούδα στο δίχτυ πάνω στο όποιο ρίχνει τη σκιά της, καθώς φτερουγίζει πέρα δώθε ». Στον τόμο συγκεντρώνονται πολλά από τα σημαντικότερα κείμενα της τελευταίας περιόδου της ζωής του: δοκίμια για τον Κάφκα, τον Μπωντλαίρ και τους Γάλλους συγγραφείς, τον Νικολάι Λεσκόφ, την ποίηση και το επικό θέατρο του Μπρέχτ, τον Έντουαρντ Φούξ, για τη ζωγραφική και τη φωτογραφία, για την κοινωνιογλωσσολογία, το δοκίμιο-ορόσημο «Το έργο τέχνης στην εποχή της τεχνικής αναπαραγωγιμότητάς του», οι θέσεις του για την έννοια της Ιστορίας κ.ά.

Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΩΡΑ ΤΟΥ ΟΔΥΣΣΕΑ ΑΝΔΡΟΥΤΣΟΥ

Θωμάς Κοροβίνης

Mια φανταστική δημόσια εξομολόγηση του εμβληματικού οπλαρχηγού την τελευταία ώρα της ζωής του, στην φυλακή της Ακρόπολης. Σε γλώσσα απλή, ανάμεικτη με λόγια, λαϊκά στοιχεία και δάνεια από την τουρκική, αλβανική και ιταλική γλώσσα ξετυλίγεται ένας λόγος μουσκεμένος απ’ τη στυφή γεύση της προδοσίας.

ΚΟΚΚΙΝ’ ΑΧΕΙΛΙ ΕΦΙΛΗΣΑ - ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΤΟΥ ΦΙΛΙΟΥ ΚΑΙ Ο ΕΡΩΤΑΣ ΣΑΝ ΥΠΕΡΒΟΛΗ

Παντελής Μπουκάλας

Ένα από τα πιο αγαπημένα δημοτικά τραγούδια εξεικονίζει με τρόπο συναρπαστικό το ταχύτατο ταξίδι ενός φιλιού, του κόκκινου φιλιού. Έξι στίχοι με μακρά ιστορία, απ’ όπου ξετυλίγεται μια ποίηση ανώνυμη και προσωπική που ιστορεί αισθήματα και ιδέες, ανοίγοντας δρόμους που την απομακρύνουν από την ασφάλεια της «λογικής» πεπατημένης. Ο τρίτος τόμος της σειράς δοκιμίων για το δημοτικό τραγούδι «Πιάνω γραφή να γράψω».

ΥΠΟ ΡΟΜΑΝΤΙΚΗ ΟΠΤΙΚΗ ΓΩΝΙΑ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΟΣ ΡΟΜΑΝΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΙΖΥΗΝΟΣ

Αλεξάνδρα Ρασιδάκη

Το κίνημα του ρομαντισμού ως καινοτόμος τρόπος ζωής, σκέψης και δημιουργίας συνδέεται μέσω μιας εκλεκτικής συγγένειας με το έργο του Βιζυηνού. Μετά από μια εισαγωγή στις θεωρητικές αρχές, στους φιλοσοφικούς / ποιητολογικούς προβληματισμούς και στις βασικές θεματικές και τους τρόπους γραφής των Γερμανών ρομαντικών τα κείμενα του Βιζυηνού εξετάζονται «υπό ρομαντική οπτική γωνία».

ΑΠΟΚΟΠΟΣ Ή ΣΠΙΝΑΛΟΓΚΑ

Διονύσης Καψάλης

Μια δοκιμή μνήμης και ένας φόρος τιμής στη Σπιναλόγκα, το μικρό νησί όπου εκτοπίζονταν οι Έλληνες χανσενικοί : φόρος τιμής στον ανθρώπινο πόνο αλλά και στην ανθρώπινη αντοχή. Εικόνες και περιστατικά από το βίο και τα πάθη των λεπρών με αρχετυπικό ανάλογό τους την εις Άδου κάθοδο, εναλλάσσονται με χορικά, λυρικά μέρη και ιντερμέδια.

ΤΣΑΡΛΥ ΤΣΑΠΛΙΝ - ΜΙΑ ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ

Peter Ackroyd

Ο ΤΣΑΡΛΥ ΤΣΑΠΛΙΝ υπήρξε το πρώτο μεγάλο ίνδαλμα της κινημα­τογραφικής οθόνης. Εκατό και κάτι χρόνια από την πρώτη ταινία του, παραμένει μια από τις πιο διάσημες μορφές του Χόλλυγουντ. Ποιός είναι όμως ό άνθρωπος πίσω από το μικρό, τετραγωνισμένο μουστάκι; Η νέα βιογραφία του Πήτερ Ακρόυντ για έναν από τους μεγαλύτερους θρύλους του κινηματογράφου, που επηρέασε όσο λίγοι και εδραίωσε την έβδομη τέχνη, είναι ιδανική για τους αναγνώστες που θέλουν να μάθουν περισσότερα για τον μεγάλο σκηνοθέτη και ηθοποιό σε ένα σύντομο ανά­γνωσμα. Αφηγείται τη ζωή και το έργο του, από το ταπεινό θεατρικό του ξεκίνημα στα μιούζικ χώλλ μέχρι τη βράβευσή του με το τιμητικό Όσκαρ. Με εξαιρετικά διαυγή και οικονομικό τρόπο, ο Ακρόυντ περιγράφει την κινηματογραφική του πορεία από τις κωμωδίες του Μακ Σέννετ στις δικές του ανεξάρτητες ταινίες – πώς εξελίσσει και εμπλουτίζει τον χαρακτήρα του αλήτη, με κορύφωση στο Χαμίνι, το Τσίρκο και τον Χρυσοθήρα, δίνει νέες δια­στάσεις στην παντομίμα και το κινηματογραφικό παίξιμο, ενώ παράλληλα διαμορφώνει το συχνά πικρό και τραγικό χιούμορ του- και μέχρι τις μεγάλες του συνθέσεις, όπως τους Μοντέρνους καιρούς και τον Μεγάλο δικτάτορα. Τα περιλαμβάνει όλα, από την παιδική του ηλικία στα μιούζικ χώλλ του φτωχού Λονδίνου, με τη μητέρα του να μπαινοβγαίνει στα ψυχιατρικά άσυ­λα, ώς την αίγλη της χρυσής εποχής, τα σκοτεινά σκάνδαλα, τα προβλήμα­τα πολιτικής φύσεως στην Αμερική της δεκαετίας του 1940, και την αυτο­εξορία του στην Ελβετία, ώς την καθυστερημένη βράβευση με το Όσκαρ για το σύνολο του έργου του. Διανθίζεται με γοητευτικά, ανεκδοτολογικά επεισόδια της ζωής του, τα ολονύκτια πάρτυ του Χόλλυγουντ με τη Μαίρυ Πίκφορντ και τον Ντάγκλας Φαίρμπανκς, τις σχέσεις του, τα ερωτικά σκάνδαλα, άλλα και τον εμμονικό χαρακτήρα του. Αυτή η αριστοτεχνική βιογραφία αποκαλύπτει τις πολλαπλές όψεις μιας από τις πιο χαρακτηριστικές φυσιογνωμίες του περασμένου αιώνα, που κάποτε έγινε το πλέον διάσημο και αναγνωρίσιμο πρόσωπο στον πλανήτη.