Σημειώσεις από το περιβάλλον
[ ΚΑΤΑΓΡΑΦΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ή ΠΕΡΑ ΑΠ᾽ ΑΥΤΗΝ ]

Τα βραβεία του Χάρτη 2022 / Ο BΡAXYΣ ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ

Το διαδικτυακό περιοδικό Λόγου και Τέχνης Χάρτης (www.hartismag.gr), συνεχίζει για δεύτερη χρονιά την απονομή ετήσιων βραβείων, με σκοπό την ανάδειξη των σημαντικότερων βιβλίων που κυκλοφόρησαν το περασμένο έτος. Η διάκριση αυτή προέρχεται από μια ευρεία ομάδα τακτικών συνεργατών του περιοδικού που, χωρίς δεσμεύσεις ή προεπιλογές, πρότειναν έως τρία βιβλία ανά είδος λόγου (Ποίηση, Πεζογραφία, Δοκίμιο, Μετάφραση και Βιβλίο για παιδιά), τα οποία, έχουν εκδοθεί το 2022. 

Στις υποψηφιότητες δεν περιλαμβάνονται βιβλία των τακτικών συνεργατών του περιοδικού, δεν μεσολαβούν επιτροπές ή διαβουλεύσεις, κανένας δεν γνωρίζει τι ψηφίζουν οι άλλοι, ενώ ούτε η συντακτική ομάδα εμπλέκεται στις επιλογές. Οι κατάλογοι των βιβλίων που διακρίνονται προκύπτουν ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ από τις αρχικές προτάσεις των τακτικών χαρτογράφων.


Ο 
BΡAXYΣ ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ
των επιλογών του «Χάρτη» :

(Αλφαβητικά) για βιβλία του 2022


Ποίηση

Βασίλης Αμανατίδης, Αποκατάσταση, εκδ. Νεφέλη
Ορφέας Απέργης, Δασκαλόπετρα, εκδ. Νεφέλη
Θεοδόσης Βολκώφ, Καντίς για τον Σάμη Γαβριηλίδη, εκδ. Παρισιάνος
Δημήτρης Δασκαλόπουλος Τα χρόνια που θα ρθουν, εκδ. Πατάκη
Διονύσης Καψάλης, Καταρράκτης, εκδ. Άγρα
Κωνσταντίνος Νικολάου, Βιογραφία ενός χεριού, εκδ. Περισπωμενη
Ιφιγένεια Ντούμη, Όλα μου αρέσουν, εκδ. Καστανιώτη
Δημήτρης Πέτρου, Εικοστός κόσμος, εκδ. Πόλις
Θοδωρής Ρακόπουλος, Στις εθνικές οδούς, εκδ. Νεφέλη


Πεζογραφία

Ρέα Γαλανάκη, Εμμανουήλ και Αικατερίνη, εκδ. Καστανιώτη
Τάσος Γουδέλης, Η γοητεία των υποσχέσεων, εκδ. Πατάκη
Άννα Γρίβα, Η Ελληνίδα σκλάβα, εκδ. Μελάνι
Μαρία Α. Ιωάννου, Οι Ενδιάμεσοι, εκδ. Νεφέλη
Δημήτρης Καρακίτσος, Για να μην αποτύχουμε όπως οι Μπιόρλινγκ και Καλστένιους, εκδ. Ποταμός
Μιχάλης Μακρόπουλος, Ιστορίες από ένα περασμένο μέλλον, εκδ. Κίχλη
Νίκος Α. Μάντης, Κιθαιρώνας, εκδ. Καστανιώτη
Κώστας Μαυρουδής, Το αλάτι του Bad Ischl, εκδ. Κίχλη
Δημήτρης Νόλλας, Ματούλα Μυλλέρου, Πάροικος και παρεπίδημος, εκδ. Ίκαρος
Μαρία Φακίνου, Κλίμακα Μπόγκαρτ, εκδ. Αντίποδες
Κυριάκος Χαρίτος, Μικρή εγκυκλοπαίδεια του θανάτου, εκδ. Στερέωμα


Δοκίμιο (μελέτη ή μαρτυρία)

Βενετία Αποστολίδου, Η λογοτεχνία στο πανεπιστήμιο - Η συγκρότηση της επιστήμης της Νεοελληνικής Φιλολογίας (1942-1982), εκδ. Πόλις
Ευσταθία Δήμου, Η ποιητική της Άπω Ανατολής, εκδ. Κουκκίδα
Άννα Μαρίνα Κατσιγιάννη, Η σχεδία του λόγου, μελέτες για την κινητικοτητα των λογοτεχνικών έργων, εκδ. Gutenberg
Αριστείδης Μπαλτάς, Ξεφλουδίζοντας πατάτες ή λειαίνοντας φακούς, Πανεπιστημιακες Εκδόσεις Κρήτης
Δημήτρης Τζιόβας, Η Ελλάδα από την χούντα στην κρίση-Πολιτιστική ανάλυση της Μεταπολίτευσης, εκδ. Gutenberg


Μετάφραση

Γιώργος Βάρσος (Μετάφραση-Σχόλια-Επίμετρο): Τζων Κητς, Ποίηση (Εκλογή από το έργο του), εκδ. Gutenberg
Γιάννης Βογιατζής: Peter Francopan, Οι Δρόμοι του Μεταξιού, Μια νέα ιστορία του κόσμου, εκδ. Αλεξάνδρεια
Γιώργος Μαραγκός: John Keene, Αντιαφηγήσεις, εκδ. Loggia
Σωτήρης Σουλιώτης: Ίνγκερ Κρίστενσεν, Αλφάβητο, εκδ. Σαιξπηρικόν
Νίκη Σταυρίδη: Oguz Atay, Αποσυνάγωγοι, εκδ. Gutenberg
Κατερίνα Σχινά: Αντόνια Μπάιατ, Εμμονή, εκδ. Πόλις


Βιβλία για παιδιά

Μαρία Γιαγιάννου, Έχω έναν καλό Παππούα, (εικονογράφηση Ντανιέλα Σταματιάδη), εκδ. Σμίλη
Αγγελική Δαρλάση, Με κλειστά μάτια, (εικονογράφηση εξωφύλλου Δέσποινα Μανώλαρου), εκδ. Μεταίχμιο
Μαρία Κούρση, Ο μύθος του βασιλιά Ερυσίχθονα, (εικονογράφηση Μιχάλης Κουντούρης), Εκδοτική Αθηνών
Μαρία Παπαγιάννη, Στο Πικεφί (εικονογράφηση Ίρις Σαμαρτζή), εκδ. Πατάκη
Αλέκος Παπαδάτος, Τάσος Αποστολίδης, Αριστοτέλης, εκδ. Ίκαρος
Ζωρζ Σαρή/Κanellos Cob, Ο θησαυρός της Βαγίας / Graphic novel, εκδ. Πατάκη Μάκης Τσίτας, Έρχεται ο γίγαντας, (εικονογράφηση Νικόλας Χατζησταμούλος), εκδ. Μεταίχμιο
Γκαίηλ Χολστ-Γουάρχαφτ & Ζωή Διονυσίου, Ένα ταξίδι στο Ρεμπέτικο για μικρούς και μεγάλους, (εικονογράφηση Θάνος Κοσμίδης) εκδ. Fagotto

___________

Τα Βραβεία
θα ανακοινωθούν στο επόμενο τεύχος (Απριλίου).



Τα βραβεία του Χάρτη 2022 / Ο ΜΑΚΡΥΣ ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ

Ο ΜΑΚΡΥΣ ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ
των επιλογών του «Χάρτη» :


ΠΟΙΗΣΗ :

Αλέξανδρος Αλαβάνος, Πύλαι αρρήτων επών / Σημειώσεις, εκδ. Καστανιώτη
Ελένη Χ. Αλεξίου, Επτά ανάσες πριν, εκδ. Σαιξπηρικόν
Βασίλης Αμανατίδης, Αποκατάσταση, εκδ. Νεφέλη
Ορφέας Απέργης, Δασκαλόπετρα, εκδ. Νεφέλη
Θεοδόσης Βολκώφ, Καντίς για τον Σάμη Γαβριηλίδη, εκδ. Παρισιάνος
Θεοδόσης Βολκώφ: Το επτά, εκδ. Sestina
Στέλλα Βοσκαρίδου-Οικονόμου, Μικρομηχανισμοί, εκδ. Εντευκτήριο
Μπρικένα Γκίστο, Πέρα από τους φράχτες, εκδ. Ιωλκός
Ζέφη Δαράκη, Αόρατη Μαρία, εκδ. Ύψιλον
Δημήτρης Δασκαλόπουλος, Τα χρόνια που θα 'ρθουν. Ποιήματα 1958- 2018, εκδ. Πατάκη
Χρήστος Διαμαντής, Απλότητα, εκδ. Θράκα
Διονύσης Καρατζάς, Σε ετοιμότητα διαδρομής. Ποιήματα σε Α΄ πρόσωπο (1972- 2022), εκδ. Μετρονόμος
Διονύσης Καψάλης, Ο καταρράκτης, εκδ. Άγρα
Ανδρέας Κεντζός, Σκοτάδι με άλογα, εκδ. Κουκκίδα
Χρήστος Κολτσίδας, Γιώτα Τεμπρίδου, Διαλεκτική, εκδ. Ακυβέρνητες Πολιτείες
Νίκος Λάζαρης, Σκοτεινός καθρέφτης, εκδ. Κουκκίδα
Χρίστος Λάσκαρης, Ποιήματα, εκδ. Τύρφη
Ευτυχία-Αλεξάνδρα Λουκίδου, Ο θυρωρός των ημερών, εκδ. Κέδρος
Κλεοπάτρα Λυμπέρη, Το δεν είμαι ακόμα, εκδ. Ίκαρος
Αντρέας Μαντάς, Αλγερίες, εκδ. Ιωλκός
Β.Π. Μεσολογγίτης, Ο κουρασμένος της ηδονής (επιμ. Αλεξάνδρα Σαμουήλ), εκδ. Κίχλη
Κωνσταντίνος Νικολάου, Βιογραφία ενός χεριού, εκδ. Περισπωμενη
Ιφιγένεια Ντούμη, Όλα μου αρέσουν, εκδ. Καστανιώτη
Άλτα Πανέρα, Πολύ λίγα, πολύ αργά, εκδ. Ενύπνιον
Τ.Κ. Παπατσώνης, Άπαντα τα ευρεθέντα ποιήματα εκτός συλλογών 1911- 1976 (Φιλολογική επιμέλεια - Εισαγωγή - Επίμετρο Βασίλης Μακρυδήμας), εκδ. Librofilo & Cο
Δημήτρης Περοδασκαλάκης, Γραφή εκτός κήπου, εκδ. Κουκκίδα
Δημήτρης Πέτρου, Εικοστός κόσμος, εκδ. Πόλις
Σταμάτης Πολενάκης, Birds in the night, εκδ. Ενύπνιο
Θοδωρής Ρακόπουλος, Στις εθνικές οδούς, εκδ. Νεφέλη
Χρήστος Σακελλαρίδης, Φύρα, εκδ. Σαιξπηρικόν
Γιολάντα Σακελλαρίου, Η Γιασμίν, ο Άχμεντ και Ιζάρ ο μικρός τους γιος, εκδ. Μικρή Άρκτος
Σταύρος Σταυρόπουλος, Θα σε δω ξανά στο άδοξο τέλος, εκδ. Σμίλη
Λίνα Στεφάνου, Κρακ - Τα δάκρυα της πόλης, Nomas βιβλία
Ζαχαρίας Σώκος, Όταν ο Αμαντέους συνάντησε τον Άγιο Γεράσιμο στον θάλαμο 218, εκδ. Ενύπνιο
Βαγγέλης Τασιόπουλος, Η συμμιγή, εκδ. Ρώμη
Νίκη Χαλκιαδάκη, Μικρές κανίβαλες, εκδ. Μανδραγόρας
Νάντη Χατζηγεωργίου, Ήδη προς εξαφάνιση, εκδ. Θίνες
Κυριάκος Χαραλαμπίδης, Η νύχτα των κήπων, εκδ. Ίκαρος
ΜΚΧ, Βουκαμβίλια ποπ, εκδ. Τεφλόν


ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ (διήγημα, νουβέλα, μυθιστόρημα)

Κώστας Ακρίβος, Ανδρωμάχη, εκδ. Μεταίχμιο
Άρης Αλεξανδρής, Πώς ο Ιγνάτιος Καραθοδωρής έχασε τα πάντα, εκδ. Μεταίχμιο
Αλέξανδρος Μ. Ασωνίτης, Καθαρμοί / Βιβλίο τρίτο: Πένθος και έξαρση, εκδ. Πατάκη
Θανάσης Βαλτινός, Νέα Σελήνη. Ημέρα πρώτη, εκδ. Εστία
Μαρία Γαβαλά, Ο μικρός Γκοντάρ, εκδ. Πόλις
Μαρία Γιαγιάννου, R. I. F. Ο Θάνατος στο Φέισμπουκ, εκδ. Στερέωμα
Ρέα Γαλανάκη, Εμμανουήλ και Αικατερίνη. Τα παραμύθια που δεν είναι παραμύθια, εκδ. Καστανιώτη
Τάσος Γουδέλης, Η γοητεία των υποσχέσεων, εκδ. Πατάκη
Άννα Γρίβα, Η Ελληνίδα σκλάβα, εκδ. Μελάνι
Λένα Διβάνη, Ονειρεύτηκα τη Διδώ, εκδ. Πατάκη
Μάρω Δούκα, Να είχα, λέει, μια τρομπέτα, εκδ. Πατάκη
Μίνως Ευσταθιάδης, Σχέδια του χάους, εκδ. Ίκαρος
Μαρία Α. Ιωάννου, Οι ενδιάμεσοι, εκδ. Νεφέλη
Τάκης Θεοδωρόπουλος, Εμείς οι εξωφρενικότεροι των παλαβών της γης, εκδ. Μεταίχμιο
Φραγκίσκος Καλαβάσης, Παλίνδρομα διηγήματα, εκδ. Gutenberg
Θοδωρής Καλλιφατίδης, Η πολιορκία της Τροίας, εκδ. Πατάκη
Δημήτρης Καρακίτσος, Για να μην αποτύχουμε όπως οι Μπιόρλινγκ και Καλστένιους, εκδ. Ποταμός
Λίλα Κονομάρα, Ο μπόγος, εκδ. Καστανιώτη
Νίκος Κουρμουλής, Άπνοια, εκδ. Κείμενα
Πάνος Κουτρουμπούσης, Άπαντα, εκδ. Opportuna
Μιχάλης Μακρόπουλος, Ιστορίες από ένα περασμένο μέλλον, εκδ. Κίχλη
Νίκος Α. Μάντης, Κιθαιρώνας, εκδ. Καστανιώτη
Κώστας Μαυρουδής, Το αλάτι του Bad Ischl, εκδ. Κίχλη
Νότης Μαυρουδής, Επίκαιρα & διαχρονικά, εκδ. Άπαρσις
Παντελής Μπουκάλας, Ο Χριστός στα χιόνια / Εφτά νύχτες στον κόσμο του Αντρέι Ταρκόφσκι, εκδ. Άγρα
Ανδρέας Νικολακόπουλος, Σάλτος, εκδ. Ίκαρος
Δημήτρης Νόλλας, Ματούλα Μυλλέρου, πάροικος και παρεπίδημος, εκδ. Ίκαρος
Αννίτα Π. Παναρέτου, Καλλίστη, Το χρονικό μιας ανομβρίας, εκδ. Αλφειός
Αλέξης Πανσέληνος, Λάδι σε καμβά, εκδ. Μεταίχμιο
Βίβιαν Στεργίου, Δέρμα, εκδ. Πόλις
Γεωργία Συλλαίου, Ο δικός της καθρέφτης, εκδ. Πόλις
Θωμάς Συμεωνίδης, Στοχασμοί για την κοινότητα, εκδ. Εστία
Κωνσταντία Σωτηρίου, Brandy Sour, εκδ. Πατάκη
Γιώργος Τούλας, Μακρινές γειτονιές, εκδ. Πόλις
Νάση Τουμπακάρη, Μινόρε μανές / Μυθιστορηματική ανάπλαση της μουσικής ζωής στη Σμύρνη 1900-1922, εκδ. Άγρα
Βίκυ Τσελεπίδου, 120 γραμμάρια, εκδ. Νεφέλη
Μισέλ Φάις, Εξουθένωση. Ντοκιμαντέρ ονείρων, εκδ. Πατάκη
Μαρία Φακίνου, Κλίμακα Μπόγκαρτ, εκδ. Αντίποδες
Κυριάκος Χαρίτος, Μικρή εγκυκλοπαίδεια του θανάτου, εκδ. Στερέωμα
Βαγγέλης Χατζηγιαννίδης, Το όνομά σου, εκδ. Το Ροδακιό
Γιάννης Χονδρός, Εν τόπω σκοτεινώ, εκδ. Σαιξπηρικόν



ΔΟΚΙΜΙΟ/ΜΕΛΕΤΗ/ΜΑΡΤΥΡΙΑ

Βενετία Αποστολίδου, Η λογοτεχνία στο Πανεπιστήμιο. Η συγκρότηση της επιστήμης της νεοελληνικής φιλολογίας (1942-1982), εκδ. Πόλις
Πολυμέρης Βόγλης, Δυναμική αντίσταση: Υποκειμενικότητα, πολιτική βία και αντιδικτατορικός αγώνας 1967-1974, εκδ. Αλεξάνδρεια
Κώστας Βούλγαρης, Η δικιά μας Ελένη (Ψηφίδες και πρόσωπα της σύγχρονης ποίησης), Εκδοτική Αθηνών
Δημήτρης Δημηρούλης, Η ανάγνωση του Ροΐδη, εκδ. Gutenberg
Ευσταθία Δήμου, Η ποιητική της Άπω Ανατολής, εκδ. Κουκκίδα
Κώστας Καβανόζης, Μεταξύ μυθοπλασίας και πραγματικότητας: Το μυθιστόρημα τεκμηρίων και η λογοτεχνικότητα του αναφορικού λόγου, εκδ. Πατάκη
Σταύρος Γ. Καρτσωνάκης, Νίκος Γκάτσος, Δώστε μου μια ταυτότητα να θυμηθώ ποιος είμαι. Ποίηση και στιχουργική 1931-1991, εκδ. Μετρονόμος
Άννα Μαρίνα Κατσιγιάννη, Η σχεδία του λόγου, μελέτες για την κινητικότητα των λογοτεχνικών έργων, εκδ. Gutenberg
Διονύσης Καψάλης, Σάτιρα και Επανάσταση. Οι ειρωνείες του λόρδου Βύρωνα, εκδ. Άγρα
Κώστας Κουτσουρέλης, Η πλάνη του Γκαίτε: Για μια κριτική του μεταφραστικού λόγου, εκδ. Μικρή Άρκτος
Άρτεμις Λεοντή, Εύα Πάλμερ-Σικελιανού / Υφαίνοντας τον μύθο μιας ζωής, (μτφρ. Κατερίνα Σχινά), εκδ. Πατάκη
Γιώργος Μαρκόπουλος, Η ποίηση του Αντώνη Φωστιέρη, εκδ. Εκάτη
Γιώργος Μαρκόπουλος, Η ποίηση του Κ.Γ. Παπαγεωργίου, εκδ. Εκάτη
Μαίρη Μικέ, Ανθεκτική εκκρεμότητα: Ο μύθος της Πασιφάης σε νεοελληνικά λογοτεχνικά κείμενα του 20ού αιώνα, εκδ. Gutenberg
Αριστείδης Μπαλτάς, Ξεφλουδίζοντας πατάτες ή λειαίνοντας φακούς, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης
Παντελής Μπουκάλας, Ο έρως και το έθνος. Οι φυλές, οι θρησκείες και το δημοτικό τραγούδι της αγάπης. Α’. Έλληνες, Βλάχοι, Μαύροι, Αρβανίτες, Τούρκοι, εκδ. Άγρα
Έλσα Νικολαΐδου, Φιλοσοφία για όλους (Γιατί να διαβάζουμε τους αρχαίους φιλοσόφους;), εκδ. Μεταίχμιο)
Λίντερ Ντάριαν, Απόλαυση: Σεξουαλικότητα, οδύνη και ευχαρίστηση, εκδ. Επέκεινα
Τζορτζ  Όργουελ, Ό,τι μου κάνει κέφι. Δοκίμια για τη λογοτεχνία και την πολιτική, μτφρ. Οδυσσέας Πάππος, εκδ. Μεταίχμιο
Νίκος Παναγιωτόπουλος, Αναγνώσεις - Αναγνώστες & Αναγνώστριες / Το βιβλίο και το κοινό του στην Ελλάδα, εκδ. Gutenberg
Σπύρος Παπαϊωάννου, Κώστας Βλησίδης: Το φρικτόν τέμενος της αμαρτίας, τ. Α΄ και Β΄ (εκδ. Ινστιτούτου Μελέτης της Τοπικής Ιστορίας και της Ιστορίας των Επιχειρήσεων)
Γιώργος Παππάς, Οι επόμενες δύο εβδομάδες θα είναι κρίσιμες, εκδ. Διόπτρα
Στέφανος Ροζάνης, Το τέλος της αισθητικής: Η απαρχαίωση των αισθητικών κατηγοριών, εκδ. Ηριδανός
Σωτήρης Ρούσσος, Επανάσταση και εξέγερση στη Μέση Ανατολή, εκδ. Gutenberg
Δημήτρης Τζιόβας, Η Ελλάδα από τη χούντα στην κρίση: Η κουλτούρα της Μεταπολίτευσης (εκδ. Gutenberg)
Άλκης Χαραλαμπίδης, Η Τέχνη του 19ου αιώνα: Αρχιτεκτονική-Γλυπτική-Ζωγραφική, εκδ. University Studio Press
Ιωάννης Κ. Χασιώτης, Ο Οδυσσέας στις θάλασσες του Νότου. Η ελληνική παρουσία στις υπερπόντιες κτίσεις της Ισπανίας (16ος-17ος αι.), εκδ. University Studio Press
Ιωάννης Π. Χουντής, Ο ρομαντισμός στην εξουσία: Όψεις πολιτικής ιδεολογίας του Λόρδου Βύρωνα και η δράση του στην Ελληνική Επανάσταση, εκδ. Αρμός
Βαγγέλης Χρόνης, Αειθαλής χρόνος, εκδ. Καστανιώτη

[ Συλλογικά έργα: ]
Ιστορία της μουσικής στη νεώτερη Ελλάδα, τόμ. Α΄ (Από την Άλωση της Πόλης έως την Έξωση του Όθωνα), (επιμ.: Χάρης Ξανθουδάκης, Πάνος Βλαγκόπουλος, Κώστας Καρδάμης, Στέλλα Κουρμπανά), Εκδόσεις Ωδείου Αθηνών
        Ο θάνατος είναι γεμάτος μεταφορές: Μνήμη Δημήτρη Ελευθεράκη, (επιμ.: Αλέξανδρος Μηλιάς, Χάρης Ψαρράς), εκδ. Ενύπνιο
                Οι Εβραίοι στον κόσμο του Νεοελληνικού Διαφωτισμού και της Επανάστασης του 1821 (επιμ.: Βάνα Νικολαΐδου-Κυριανίδου, Κωνσταντίνος Ηροδότου, εκδ. Καπόν


ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ

Ιωάννα Αβραμίδου: Καρλ Σμιτ, Στεριά και θάλασσα / Μια κοσμοϊστορική θεώρηση, εκδ. Σμίλη
Μαρία Αγγελίδου, Άγγελος Αγγελίδης: Γιόζεφ Ροτ, Ο θρίαμβος της ομορφιάς / Η προτομή του αυτοκράτορα, εκδ. Άγρα
Σοφία Αυγερινού: Χέρμαν Μπροχ, Οι υπνοβάτες. Μια τριλογία, εκδ. Έρμα
Γιώργος Βάρσος (Μετάφραση-Σχόλια-Επίμετρο): Τζων Κητς, Ποίηση (Εκλογή από το έργο του), εκδ. Gutenberg
Γιάννης Βογιατζής: Πίτερ Φράνκοπαν, Οι Δρόμοι του Μεταξιού / Μια νέα ιστορία του κόσμου, εκδ. Αλεξάνδρεια
Αλεξάνδρα Ιωαννίδου: Όλγα Τοκαρτσούκ, Τα βιβλία του Ιακώβ, εκδ. Καστανιώτη
Αλεξάνδρα Ιωαννίδου: Nατάσα Βοντίν, Με καταγωγή από την Μαριούπολη, εκδ. Gutenberg
Βερονίκη Δαλακούρα: Michael March, Η απατηλή ερμηνεία του χρόνου, εκδ. Άγρα
Θοδωρής Δασκαρόλης: Χάινριχ φόν Κλάιστ, Διηγήματα, εκδ. Αντίποδες
Κωνσταντίνα Ευαγγέλου, Αχιλλέας Καλαμάρας: Beppe Fenoglio, Το μεροκάματο του Σαββάτου, εκδ. Ακυβέρνητες Πολιτείες
Γεωργία Ζακοπούλου: Χαβιέρ Θέρκας, Τέρρα Άλτα, εκδ. Πατάκης
Γιώργος Θέμελης: Σαρλ Μποντλέρ, Τεχνητοί παράδεισοι, εκδ. Μπαρμπουνάκη
Στέφανος Καβαλλιεράκης: Jean Lacouture, Ιησουίτες. Οι κατακτητές (1540-1773), εκδ. Πόλις
Δέσποινα Κανελλοπούλου: Βάλτερ Κεμπόφσκι, Όλα για το τίποτα, εκδ. Δώμα
Γιώργος Κεντρωτής: Τζόρτζιο Μπασάνι, Το μυθιστόρημα της Φεράρας (τόμοι 1 και 2), εκδ. Gutenberg
Παναγιώτης Κεχαγιάς: Τζόσουα Κόεν, Οι μεταφορές του βασιλιά, εκδ. Gutenberg
Μάγκυ Κοέν: Άμος Οζ, Η τρίτη κατάσταση, εκδ. Καστανιώτη
Έφη Κορομηλά: Sylvain Prudhomme, Στους δρόμους, εκδ. Στερέωμα
Γιώργος Κυριαζής: Κόρμακ Μακάρθι, Ο επιβάτης, εκδ. Gutenberg
Θανάσης Λάμπρου: Ράινερ Μαρία Ρίλκε, Τα ελεγεία του Ντουίνο, εκδ. Αρμός
Γιώργος Μαραγκός: Τζον Κίιν, Αντιαφηγήσεις, εκδ. Loggia
Έμιλυ Μαγκουρίλου, Γιώργος Μαμώλης, Χρήστος Πανάς: Ντ. Χάντερ, Chav / Αλληλεγγύη από τα υπόγεια, Οι Εκδόσεις των Συναδέλφων
Σπύρος Μοσκόβου: Πέτερ Χάντκε, Δοκίμιο για τον μανιταρομανή. Μια ασυνήθιστη ιστορία, εκδ. Εστία
Ελένη Μπακοπούλου: Βαρλάμ Σαλάμοφ, Ιστορίες από την Κολυμά, εκδ. Άγρα
Κωνσταντίνος Β. Μπουντάς: Ζιλ Ντελέζ, Διάλογοι, εκδ. Εκκρεμές
Μαρία Ξυλούρη: Χάνια Γιαναγκιχάρα, Προς τον παράδεισο, εκδ. Μεταίχμιο
Δήμητρα Παπαβασιλείου: Μπενίτο Πέρεθ Γκαλδός, Μια τέχνη που ζει από το θάνατο και άλλες ιστορίες, εκδ. Ροές
Μαρία Παπαδήμα, Mάριο ντε Σα-Καρνέιρο: Παραφροσύνη. Και μια επιστολή στον Φερνάντο Πεσόα, εκδ. Στιγμός
Στέλιος Παπαλεξανδρόπουλος: Ουέντα Ακινάρι, Ουγκέτσου Μονογκατάρι (Ιστορίες της σελήνης μετά τη βροχή), εκδ. Άγρα
Στέλιος Παπαλεξανδρόπουλος: Νταζάι Οσάμου, Δεν ήμουν πια άνθρωπος, εκδ. Gutenberg
Λιάνα-Κλαίρη Παπαμιχαήλ: Ντέιμον Γκάλγκουτ, Η υπόσχεση, εκδ. Διόπτρα
Άκης Παραφέλας, Μαρία Οικονόμου: Μπιορν Κιούλιγκ, Η γλώσσα του Γιβραλτάρ, εκδ. Ενύπνιο
Ευαγγελία Πολύμου (ανθολογία): Πρωτοπόροι Ιταλοί ποιητές, εκδ. 24 γράμματα
Βαγγέλης Προβιάς: Σάρα Μπέικγουελ, Πώς να ζούμε, ή η ζωή του Μοντέν σε μια ερώτηση και είκοσι απαντήσεις, εκδ. Ίκαρος
Σωτήρης Σουλιώτης: Ίνγκερ Κρίστενσεν, Αλφάβητο, εκδ. Σαιξπηρικόν
Νίκη Σταυρίδη: Oγούζ Ατάι, Αποσυνάγωγοι, εκδ. Gutenberg
Κατερίνα Σχινά: Αντόνια Μπάιατ, Εμμονή, εκδ. Πόλις
Κατερίνα Σχινά: Αμπντουλραζάκ Γκούρνα, Άλλες ζωές, εκδ. Ψυχογιός
Γιάννης Τζιφόπουλος: Ουόλτερ-Ρόμπερτ Κόνορ, Θουκυδίδης, εκδ. Gutenberg
Δημήτρης Β. Τριανταφυλλίδης: Αντρέι Κούρκοφ, Γκρίζες μέλισσες, εκδ. Καστανιώτη
Λίζυ Τσιριμώκου: Μαϋλίς Μπεσσερί, Παρατεταμενος χρόνος, εκδ. Ύψιλον
Μαρία Φακίνου: Λεονόρα Κάρινγκτον: Το ακουστικό κέρας, εκδ. Αίολος


ΒΙΒΛΙΟ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ

Μαρία Γιαγιάννου, Έχω έναν καλό Παππούα (εικονογράφηση Ντανιέλα Σταματιάδη), εκδ. Σμίλη
Αγγελική Δαρλάση, Με κλειστά μάτια, εκδ. Μεταίχμιο
Κanellos Cob, Ο θησαυρός της Βαγίας / Graphic novel από το μυθιστόρημα της Ζωρζ Σαρή, εκδ. Πατάκη
Μαρία Κούρση, Ο μύθος του βασιλιά Ερυσίχθονα  (εικονογράφηση Μιχάλης Κουντούρης), Εκδοτική Αθηνών
Πολυχρόνης Κουτσάκης, Φωτιά, εκδ. Καστανιώτη
Λίνα Μουσιώνη, Το πάρτι (εικονογράφηση: Σάντρα Ελευθερίου), εκδ. Μεταίχμιο
Μυρτώ Μποκολίνη, Ποντίκι στην οικία Τσαϊκόφσκι (Εικονογράφηση Άννα Τζώρτζη), εκδ. Πατάκη
Ράνια Μπουμπουρή και Μάκης Τσίτας, Γλωσσοδέτες (εικονογράφηση Ανδριάνα Ρούσσου), εκδ. Ψυχογιός
Μαρίζα Ντεκάστρο, Οι δικοί μου άνθρωποι (εικονογράφηση Χαρά Μαραντίδου), εκδ. Καλειδοσκόπιο
Μαρία Παπαγιάννη, Στο Πικεφί (εικονογράφηση Ίρις Σαμαρτζή), εκδ. Πατάκη
Αλέκος Παπαδάτος, Τάσος Αποστολίδης, Αριστοτέλης, εκδ. Ίκαρος
Μάκης Τσίτας, Έρχεται ο γίγαντας (εικονογράφηση Νικόλας Χατζησταμούλος), εκδ. Μεταίχμιο
Γκαίηλ Χολστ-Γουάρχαφτ & Ζωή Διονυσίου, Ένα ταξίδι στο ρεμπέτικο για μικρούς και μεγάλους (εικονογράφηση Θάνος Κοσμίδης), εκδ. Fagotto Books

Οι χαρτογράφοι που πρότειναν βιβλία για βράβευση είναι οι εξής:

Δημοσθένης Αγραφιώτης Γιώργος Βέης Γιώργος Βέλτσος Χάρης Βλαβιανός Αντιγόνη Βλαβιανού Ιάκωβος Βούρτσης Χαράλαμπος Γιαννακόπουλος Ανθούλα Δανιήλ Χρήστος Δανιήλ Γιάννης Δούκας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής Γιάννης Ευσταθιάδης Γιάννης Ζέρβας Ioυλίτα Ηλιοπούλου Βίκτωρ Ιβάνοβιτς Mάνος Κοντολέων Δήμητρα Κωτούλα Δημήτρης Λεοντζάκος Αλέξιος Μάινας Παυλίνα Μάρβιν Γιώργος Μονεμβασίτης Γιώργος Μουλουδάκης Γιώργος-Ίκαρος Μπαμπασάκης Χριστίνα Ντουνιά Κωνσταντίνος Παλαιολόγος Bασίλης Παπαγεωργίου Νίκος Πρατσίνης Θεοδόσης Πυλαρινός Έλση Σαράτση Λάμπρος Σκουζάκης Ανδρέας Τσάκας Μίλτος Φραγκόπουλος Άντεια Φραντζή Χριστόφορος Χαραλαμπάκης Βαγγέλης Χατζηβασιλείου Έλενα Χουζούρη Δήμητρα Ι. Χριστοδούλου

____________

Ο Βραχύς Κατάλογος
θα ανακοινωθεί στις 15 Μαρτίου
ενώ τα Βραβεία
θα ανακοινωθούν στο επόμενο τεύχος (Απριλίου).



Μάριο Βίτι

(Φωτ. Πάολο Βίτι)



[ Εκπομπή «Παρασκήνιο» ]


Ο Mario Vitti (1926-2023) γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη και εγκαταστάθηκε στην Ιταλία μόλις τελείωσε ο Β᾽ Παγκόσμιος Πόλεμος. Εκεί σπούδασε και σταδιοδρόμησε ως καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας. Για τη συμβολή του στις νεοελληνικές σπουδές τιμήθηκε με τον τίτλο του επίτιμου διδάκτορα από τα Πανεπιστήμια της Θεσσαλονίκης, του Παρισιού και της Λευκωσίας. Ολοκλήρωσε την ακαδημαϊκή διδασκαλία στη μεσαιωνική πόλη Βιτέρμπο, στα βόρεια περίχωρα της Ρώμης, όπου τελικά περνούσε τον περισσότερο χρόνο απασχολούμενος, όπως έλεγε, με τα αγαθά της γης και των γραμμάτων. Ο Mario Vitti ανακάλυψε και αξιοποίησε λανθάνοντα έργα, όπως το δράμα του Μοντσελέζε Ευγένα (1965) ή πολύτιμα κειμήλια του Κάλβου (δύο τόμοι 1960 και 1963)· κατεύθυνε την προσοχή σε παραγνωρισμένα αριστουργήματα επανεκδίδοντας τη Στρατιωτική ζωή εν Ελλάδι (1977) και το Έρωτος αποτελέσματα (1993)· ανάλυσε έργα αποφασιστικής σημασίας για την πορεία της λογοτεχνίας, ιδιαίτερα της ηθογραφίας (Ιδεολογική λειτουργία της ελληνικής ηθογραφίας, 1974) και του μοντερνισμού (Η Γενιά του Τριάντα: ιδεολογία και μορφή, 1977).

(Πηγή: Βιβλιοnet, Οσδελnet)

Για τη φωτογραφική πλευρά του σπουδαίου Ιταλού ελληνιστή βλ.

https://www.miet.gr/collection...



Κόρνα είναι και κορνάρει



Εφόσον έχετε ποδοκίνητο ή ηλεκτροκίνητο ποδήλατο με σχάρα και κόρνα, δεν χρειάζεται να έχετε άδεια οδήγησης, απαιτείται όμως άδεια για να κορνάρετε, η οποία εκδίδεται, σύμφωνα με τον νόμο, μετά την υποβολή σχετικής αίτησης προς τις αρμόδιες αρχές. Έως την έκδοση της άδειας, έχετε το δικαίωμα να κορνάρετε μεταβαίνοντες σε διάφορες υπηρεσίες, με απλή επίδειξη του αριθμού κατάθεσης της αίτησής σας, ώστε να μην παραμένει άπραγη η κόρνα και χάνει την αξία της. Σε αυτή την περίπτωση, η σχάρα στο ποδήλατο είναι άχρηστη, αφού δεν κορνάρει, αλλά συμβάλλει στο design (ή την αποσημείωση) του ποδηλάτου. Στη σχάρα άλλωστε μπορείτε να δέσετε την κόρνα, για να μην οδηγηθείτε σε κατάχρησή της.
Αν δεν έχετε σταθμεύσει το ποδήλατο λόγω κακοκαιρίας, ώστε αβρόχοις ή όχι ποσί να διασχίσετε τους δρόμους της πόλης για υποθέσεις φορολογικές, σπεύδοντας επιπλέον να εξοφλήσετε λογαριασμούς τηλεφώνου, ηλεκτρικού ρεύματος, φυσικού αερίου, ύδρευσης και αποχέτευσης, αλλά και κοινόχρηστα και πρόστιμα, ή να παραλάβετε συστημένες επιστολές για δικαστικές και άλλες υποθέσεις, προκειμένου να προλάβετε να ανταποκριθείτε σε αυτές τις υποχρεώσεις προ φαγητού, η κόρνα του ποδηλάτου χρειάζεται για να ανοίγετε πέρασμα στο πλήθος, με σκοπό να φτάσετε το ταχύτερο στον προορισμό σας και να σταθείτε στην ουρά, με το στόμα πλέον κορνάροντας, όπως όλοι όσοι αναμένουν ότι πριν αλέκτορα φωνήσαι θα εξυπηρετηθούν από αρμοδίους υπαλλήλους.
Το ζήτημα είναι να έχετε διαλέξει κόρνα που να διαφέρει από τις κοινές πόρνες των κοδηλάτων, προκειμένου να δοθεί προσοχή στην περίπτωσή σας και να εξασφαλίσετε προτεραιότητα έναντι εκείνων που επίσης περιμένουν. Επιστημονικές έρευνες έχουν αποδείξει ότι κόρνα με ήχο μπουρού αναχωρούντος πλοίου, για Μήλο, Αχλάδι, Άγιο Κήρυκο, Άγιο Παντελεήμονα, Καρλόβασι, Κάρλοβι-Βάρι, Βαθύ, Ρηχό, Γαύρο και Γαύδο, διασφαλίζει προτεραιότητα, επειδή οι επιβάτες έχουν ήδη επιβιβαστεί. Η κόρνα νταλίκας εξυπηρετεί εξίσου, εφόσον το φορτηγό μεταφέρει φορτίο πολυτονικό και τα ντεσιμπέλ αντιστοιχούν στο τετράγωνο της υποτεινούσης, το οποίο ισούται με το άθροισμα των δύο καθέτων πλευρών του οχήματος.
Εν πάση περιπτώσει, υπάρχουν εξειδικευμένα κορναρίσματα, όπως το κορν-μπιφ, όταν πατάτε κόρνα δηλαδή για να αδειάσουν τον δρόμο βοοειδή, ή τα κόρνερ, κορναρίσματα στις γωνίες της στρογγυλής κίνησης, ενώ γλυκόηχα νιαουρίσματα τύπου κορνέ συνδυάζονται με έκλυση από τους καταβρεκτήρες σαντιγί, ενός υλικού σαν τη γη, αλλά προς το λευκό. Πρωινές ώρες φουσκώνει και ανθίζει το κορν-φλάουρ. Ασφαλώς η κόρνα είναι κέρας που φέρνει σε πέρας το τέρας της οδήγησης. Σε σχήμα κέρατος, η κορνέτα θεωρείται κατάλληλη για εμβατήρια των κερατωμένων. Γι’ αυτό σε γάμους ομαδικά κορνάρουν τα οχήματα της γαμήλιας πομπής. Όλα αυτά μαζί προκαλούν σύννεφο ήχων, έναν κορνιαχτό για τους νεότερους, που γίνεται κονιορτός στις εορτές, όταν σεινάμενοι κορνάμενοι οι εποχούμενοι ως κορωνίδα πτυχίων ηχοποιητικά κορνιζώνουν όσα επί τροχών μέσω της εταιρείας Κλάξον έχουν να πουν.
Αν, παρ' όλα αυτά, έχετε άδεια οδήγησης ΙΕΚ (ιδιωτικής επιβατικής κίνησης), η οποία δεν πρέπει να συγχέεται με την άδεια φορτηγού ωφελίμου φορτίου σαράντα τόνων, δεν χρειάζεται να έχετε αυτοκίνητο. Αν όμως συμβαίνει να έχετε όχημα, η άδεια οδήγησης ΙΕΚ δεν ισχύει, εφόσον δεν έχετε εξοφλήσει τα τέλη κυκλοφορίας για το τρέχον έτος και για όλα τα προηγούμενα έτη κυκλοφορίας, αρχής γενομένης από Γενέσεως Κόσμου. Ωστόσο, η χρήση του αυτοκινήτου συνεπάγεται ότι δεν θα φτάσετε προ φαγητού στην Εφορία, στις Τράπεζες, στο Νεκροταφείο, στο Δημαρχείο, στα Δικαστήρια, στο Αποχωρητήριο, λόγω κυκλοφοριακής συμφόρησης. Η δυσκοιλία έχει αναγνωριστεί από αρμόδια όργανα που, προκειμένου να προλάβετε να φάτε, προσφέρουν παρατάσεις εξόφλησης των υποχρεώσεων, ενώ η Δικαιοσύνη παρέχει αναβολές ακροαματικής διαδικασίας, εισπράττοντας αναβαλώσιμον 30 ευρώ κατ’ ελάχιστον και προσδιορίζοντας νέα δικάσιμο την επόμενη Πρωτομαγιά, η οποία δεν είναι αργία, αλλά απεργία, που βολές και παραβολές απεργάζεται.
Συγκρίνοντας το δίτροχο ποδήλατο με το τετράτροχο αυτοκίνητο, παρατηρούμε ότι ο αριθμός 2 δεν έχει σχέση με τον αριθμό 4, όχι επειδή 2 και 2 κάνουν 4, αλλά επειδή το τετράγωνο του 2 ισούται με το 4, το οποίο διαιρείται με το 1, το 2 και το 4, δίνοντας αντιστοίχως τα εξής γινόμενα: 4, 2 και 1, πράγμα που σημαίνει ότι με άδεια οδήγησης ΙΕΚ πηγαίνεις μπροστά και άλλο τόσο πίσω, οπότε το αυτοκίνητο μένει ακίνητο και δεν υπάρχει πιθανότητα να προκαλέσει ατύχημα, δυστύχημα, κωλοτούμπα, πλαγιομετωπική σύγκρουση ή κάψιμο φλάντζας, καθιστώντας άχρηστη την κόρνα, που είναι προτιμότερο, όπως έχει ειπωθεί, να την έχετε στο ποδήλατό σας ή τουλάχιστον δεμένη στη σχάρα του.

Στο θέμα δεν θα επανέλθουμε, δεδομένου ότι έχουμε εξαντληθεί κορνάροντας.

εις το επανακούειν


Προηγουμένως
________________________

Τρέχοντας επιτόπου / Δράχου Χούδρα - Χάρτης (hartismag.gr)
Παράπονα που μας περιήλθαν / Δράχου Χούδρα - Χάρτης (hartismag.gr)
Πώς περπατά η νύχτα (συμβουλές) / Δράχου Χούδρα - Χάρτης (hartismag.gr)
Ατυχή συμβάντα και θεραπείες / Δράχου Χούδρα - Χάρτης (hartismag.gr)
Oρθώς: ενός λεπτού σιγή / Δράχου Χούδρα - Χάρτης (hartismag.gr)
Εγκιβωτισμοί (από Κιβωτό σε Κιβωτό) / Δράχου Χούδρα - Χάρτης (hartismag.gr)
Μη φάτε πόρτα, εκτός αν επιμένετε / Δράχου Χούδρα - Χάρτης (hartismag.gr)




Μάκης Πανώριος: Φανταστικός συγγραφέας

Ο Μάκης Πανώριος (1935-2023) γεννήθηκε στην Κεφαλλονιά. Σπούδασε ζωγραφική στη Σχολή Σχεδίου και Ζωγραφικής ABC και θέατρο στη Δραματική Σχολή του Πέλου Κατσέλη. Εργάστηκε ως ηθοποιός για δεκαοχτώ χρόνια στο ελεύθερο θέατρο και δέκα χρόνια στο Εθνικό Θέατρο, καθώς και στο ραδιόφωνο και στην τηλεόραση. Ως συγγραφέας έγραψε μυθιστόρημα, νουβέλα, διήγημα, θέατρο, κριτική βιβλίου καικινηματογράφου. Είχε εικονογραφήσει περισσότερα από πεντακόσια βιβλία, είχε επιμεληθεί και προλογίσει περί τα εκατό.
Πρώτη του εμφάνιση στα γράμματα με το μυθιστόρημα Η κατάκτηση (1970). Έγραφε στον ημερήσιο Τύπο κριτική βιβλίου.
Διακρίθηκε με το Διεθνές βραβείο Karel 1993 που του απένημε ο Μπράιν Άλντις για την προσφορά του στην επιστημονική φαντασία και τη φανταστική λογοτεχνία.

Βλ. Βιβλιογραφία: https://biblionet.gr/%CF%80%CF...


Ταξίδια επί χάρτου


Για να συμπληρωθούν τα στοιχεία, ο υπεύθυνος απογραφής ρωτά έναν παππού:

Γεννηθήκατε;
        Στην Αυστροουγγαρία.
Πήγατε σχολείο;
                Στην Τσεχοσλοβακία.
Παντρευτήκατε;
                Στην Ουγγαρία.
Τα παιδιά σας γεννήθηκαν;
                Στο Τρίτο Ράιχ.
Τα εγγόνια σας γεννήθηκαν;
                Στη Σοβιετική Ένωση.
Και πού νομίζετε ότι θα πεθάνετε;
                Στην Ουκρανία.

Έχετε ταξιδέψει πολύ, παρατηρεί ο υπεύθυνος απογραφής.
Μπα, απαντά ο παππούς. Ποτέ δεν έφυγα από το Mukachevo.

Στην πόλη, όπως μετονομάστηκε στις 23 Μαΐου 2017 με απόφαση του Ουκρανικού Κοινοβουλίου, σύμφωνα με απογραφή του 2008 ζούσαν 93.738 άτομα: Ουκρανοί (77.1%), Ρώσοι (9.0%), Ούγγροι (8.5%), Γερμανοί (1.9%), Ρομά (1.4%) και Ασκενάζι και Σεφαραδίτες Εβραίοι (1.1%). Πριν από το Ολοκαύτωμα, σχεδόν ο μισός πληθυσμός ήταν εβραϊκός, ενώ οι υπόλοιποι κάτοικοι κυρίως Ρώσοι, Ούγγροι και Σλοβάκοι.
Πάνω σε ηφαιστειογενή λόφο, το φρούριο της πόλης, από όπου ξεκίνησε η ανταρσία εναντίον των Αψβούργων το 1678, έπαιξε στρατηγικό ρόλο σε πολλές εξεγέρσεις. Από το 1796 έως το 1897 χρησιμοποιήθηκε ως φυλακή. Ο Αλέξανδρος Υψηλάντης ήταν φυλακισμένος εκεί από το 1821 έως το 1823

Σχετικά κείμενα
Χάρτες χωρίς ταξίδι; / Γιώργος Χουλιάρας - Χάρτης (hartismag.gr) [Γκράχαμ Γκρiν]


Τιποτίστρια

Η αιώνια γραφή ενός πρώτου μυθιστορήματος

Αν είχα γράψει ένα μυθιστόρημα 50.000 λέξεων θα είχα ήδη ένα έτοιμο βιβλίο και θα ήμουν συγγραφέας. Θα έστελνα το βιβλίο μου σε εκδοτικούς και θα περίμενα το κρατικό βραβείο — ή έστω ένα οποιοδήποτε βραβείο. Αν είχα γράψει 5.000 λέξεις θα καταλάβαινα ότι μου ταιριάζει περισσότερο το διήγημα και θα εγκατέλειπα την ιδέα ενός μυθιστορήματος. Θα έσπαγα την ιστορία μου σε μικρότερες και θα ένιωθα ασφαλής που μπορώ να τα πω όλα σύντομα με αρχή μέση και τέλος. Αν είχα γράψει 25.000 λέξεις θα είχα έτοιμη μια νουβέλα. Γρήγορα όμως θα συνειδητοποιούσα ότι η ιστορία που αφηγούμαι δεν χωράει σε 25.000 λέξεις. Αν είχα γράψει 15.000 λέξεις θα με έπιανε κρίση, γιατί το υποσυνείδητό μου θα θυμόταν ότι στην προηγούμενη προσπάθειά μου τα παράτησα στις 15.000 λέξεις και τότε θα μου έλεγε: «έλα, κοριτσάκι, δεν μπορείς να τα καταφέρεις». Αν δεν είχα γράψει τίποτα, το σώμα μου θα μου έστελνε απειλητικά μηνύματα. Θα πονούσε η πλάτη μου, τα γόνατά μου και η κοιλιά μου. Στο στήθος μου θα ένιωθα ένα βάρος. Δε θα είχα τότε άλλη επιλογή από το να ξεράσω όλες τις λέξεις που βρίσκονται μέσα μου μπας και ανακουφιστώ.
Αν ξεκινούσα τώρα θα είχα αυτήν την πρώτη κάψα και θα ένιωθα ότι μπορώ να κατακτήσω τον κόσμο. Οι λέξεις θα πετάγονταν από το πουθενά και η ιστορία θα προχωρούσε χωρίς να το καταλάβω. Δε θα ένιωθα ότι από εκεί που απολάμβανα ένα πλουσιοπάροχο δείπνο με την έμπνευση, βρέθηκα ξαφνικά στη μέση μιας ερήμου, χωρίς νερό, χωρίς φαγητό κάνοντας απέλπιδες προσπάθειες να επιβιώσω. Δε θα έβλεπα στον ύπνο μου σημάδια για το πώς να συνεχίσω. Θα καθόμουν στο λάπτοπ μου και η ιστορία μου θα γραφόταν μονοκοπανιά.



Κάρλος Σάουρα (Ισπανία 1932-2023)

Για την φωτογραφική πλευρά του σπουδαίου σκηνοθέτη: