Επιμέλεια αφιερώματος: Βίκυ Μουνδρέα-Ποντίκα   
Έρευνα: Κατερίνα Δημητρακοπούλου
Συντονισμός: Έμη Κτενά-Παρασκευοπούλου



Ο Μάριος Ποντίκας γεννήθηκε στις 6 Μαρτίου 1942 στη Μυτιλήνη, όπου εκείνη την εποχή υπηρετούσε ο πατέρας του. Εγκαθίστανται στην Αθήνα σε ηλικία 3 ετών λόγω της υπηρεσιακής μετάθεσης του πατέρα του. Αποφοιτά από το εξατάξιο Βαρβάκειο Γυμνάσιο. Περνά στις εισαγωγικές εξετάσεις στην Ιατρική Σχολή Αθηνών με πολύ καλή βαθμολογία, αλλά στο πρώτο έτος, εγκαταλείπει την ιατρική, επειδή λιποθύμησε μη αντέχοντας τα μαθήματα στο νεκροτομείο. Για μεγάλο χρονικό διάστημα ασχολήθηκε με τη διαφήμιση, ως κειμενογράφος – δημιουργικός συντελεστής. 
Σε συνεργασία με τον Βαγγέλη Γκούφα έχει γράψει το σενάριο της τηλεοπτικής σειράς Εν Αθήναις… σε σκηνοθεσία Κώστα Κουτσομύτη, καθώς και τους στίχους των τραγουδιών της σειράς μαζί με τον Βαγγέλη Γκούφα, σύνθεση Αργύρης Κουνάδης, τραγούδι Αντώνης Καλογιάννης (πρώτη προβολή 31 Μαρτίου 1976). Κάποια από τα τραγούδια που αγαπήθηκαν είναι: «Όρτσα τα πανιά», «Στην Πλατεία Αβησσυνίας», «Τ΄ είχες Γιάννη». Έγραψε τους στίχους για τα τραγούδια του δίσκου Made in Greece (1977), σύνθεση Αργύρης Κουνάδης, τραγούδι Αντώνης Καλογιάννης και Μικτή Χορωδία Αθηνών, που περιλαμβάνει τη μεγάλη επιτυχία «Do You Like The Greece?». Για την τηλεόραση έγραψε επίσης σενάρια: Για τη σειρά αυτοτελών επεισοδίων Από τη ζωή των ανθρώπων (1983) σε σκηνοθεσία Γιώργου Μιχαηλίδη· για την σειρά αυτοτελών επεισοδίων Μικρές Αγγελίες (1985) με διαφορετικό κάθε φορά σεναριογράφο και σκηνοθέτη, τα οποία σατιρίζουν τις μικρές αγγελίες που δημοσιεύονται στις εφημερίδες («Απαγωγή», «Απόλυτος εχεμύθεια», «Ζωή καθημερινή», «Κτηματικές διαφορές», «Γαμήλιο εμβατήριο», κ.ά.)· για τη σειρά αυτοτελών επεισοδίων Το γελοίον του πράγματος, ΑΝΤ1 (1994) σε σκηνοθεσία: Κώστα Κουτσομύτη.
Έχει διασκευάσει κείμενα της ελληνικής πεζογραφίας για την τηλεόραση, Χαμένη Άνοιξη (1995) του Στρατή Τσίρκα σε σκηνοθεσία Χριστόφορου Χριστοφή και Η αγάπη άργησε μια μέρα (1997) της Λιλής Ζωγράφου, μαζί με τους Κ. Κουτσομύτη και Νίκο Απειρανθίτη σε σκηνοθεσία Κώστα Κουτσομύτη.
Μαζί με τους Άνγκελ Βαγκενστάιν, Γιώργο Βέλτσο, Βαγγέλη Γκούφα και Νίκο Κούνδουρο έγραψαν το σενάριο της ταινίας του Νίκου Κούνδουρου, Μπορντέλο (1985). Συμμετείχε ως ηθοποιός στην ελληνική, δραματική, πολεμική ταινία Ψυχή βαθιά (2009) σε σκηνοθεσία Παντελή Βούλγαρη στον ρόλο του Στρατηγού.
Έγραψε το ραδιοφωνικό σενάριο για την εκπομπή Τηλεφωνήματα (1987) ραδιοσκηνοθεσία Χρήστου Σιοπαχά. Έγραψε επίσης το ραδιοφωνικό σενάριο για το μουσικό έργο Το τέλος των δικτατοριών που μεταδόθηκε από το Α΄ Πρόγραμμα της ΕΡΤ (9 Αυγούστου 1981) σε σκηνοθεσία Διαγόρα Χρονόπουλου, καθώς και την εκπομπή Τέτοια ώρα, τέτοια λόγια Δεύτερο Πρόγραμμα με παρουσιαστές τους Χρήστο Βαλαβανίδη, Δημήτρη Πουλικάκο και Κωνσταντίνο Τζούμα.
Έργα του έχουν παρουσιαστεί στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν (Ο γάμος), στο Εθνικό Θέατρο (Τρομπόνι, Ορθός Λόγος, Θεατές), στο Θέατρο Στοά (Θεατές, Εσωτερικαί ειδήσεις, Κοίτα τους, Ο λάκκος και η φάβα, Η πανοραμική θέα μιας νυχτερινής εργασίας, Η γυναίκα του Λωτ, (έργο που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά από τη Θεατρική Σκηνή του Αντώνη Αντωνίου με τίτλο Έστω), στο Θεσσαλικό Θέατρο (Η διαθήκη, Εθνική γιορτή), στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος (Η γυναίκα του Λωτ, Τρομπόνι), θέατρο Σταθμός θέατρο (Ο γάμος), Επί Κολωνώ (Ο γάμος), και σε άλλες σκηνές, ερασιτεχνικές, ΔΗΠΕΘΕ, συλλόγους.
Έχει εκδώσει συλλογές με πεζογραφήματα, Δραπέτης γηροκομείου (εκδ. Κάλβος 1973), Κλειδαρότρυπα και άλλες ιστορίες (εκδ. Γνώση 1982), Ζήτω (Διηγήματα ελαφρώς μεταχειρισμένα, εκδ. Γαβριηλίδη 2012), Κουταμάρες (και μια εξυπνάδα) Ι (εκδ. Γαβριηλίδη 2012), Κουταμάρες (και μια εξυπνάδα) ΙΙ (εκδ. Γαβριηλίδη 2014).
Το 2004 παρουσιάστηκε το έργο του Ο δολοφόνος του Λάιου και τα κοράκια (μια απόπειρα επανα-ανάγνωσης του μύθου του Οιδίποδα και του έργου του Σοφοκλή Οιδίπους Τύραννος). Η παράσταση, σε σκηνοθεσία Γιάννη Αναστασάκη, ήταν παραγωγή του Θεάτρου Στοά, και συμμετείχε στην ΧΙΙ Διεθνή Συνάντηση Αρχαίου Δράματος στο Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών. Παρουσιάστηκε, επίσης, από τον Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου, σε σκηνοθεσία Λέας Μαλένη.
Το δραματικό κείμενό του Η Κασσάνδρα απευθύνεται στους νεκρούς παρουσιάστηκε στη 2η Διεθνή Συνάντηση Αρχαίου Δράματος στη Σικυώνα (2006) σε ανάγνωση Θεόδωρου Τερζόπουλου και το 2007 σε παράσταση στο θέατρο Άττις σε σκηνοθεσία του ίδιου. 
Τον Αύγουστο του 2011 παρουσίασε σε μορφή αναλογίου το νέο του έργο Χλιμίντρισμα στη 3η Διεθνή Συνάντηση Αρχαίου Δράματος με θέμα την «Εκδίκηση» υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Θεόδωρου Τερζόπουλου. Το Χλιμίντρισμα κυκλοφορεί από τις εκδ. Μωβ Σκίουρος (2015). Από τις εκδ. Αιγόκερως κυκλοφόρησαν σε τρεις τόμους τα Άπαντα τα θεατρικά (2007).
Το 2015 εξελέγη επίτιμο μέλος της Εταιρείας Συγγραφέων. Από το 2019 συμμετείχε στον εκδοτικό πυρήνα του περ. Χάρτης. Ο Μάριος Ποντίκας πέθανε στις 17 Σεπτεμβρίου 2022.


Πολύ ενδιαφέρον έχει η τηλεοπτική εκπομπή του Άρη Σκιαδόπουλου «Δρόμοι», στην ΕΡΤ, με καλεσμένο τον Μάριο Ποντίκα



Επιστημονικό Συνέδριο Νέων Ερευνητών
«Ο Μάριος Ποντίκας στον 21ο αιώνα»

(Πρόλογος του επιμελητή του φακέλου Κωνσταντίνου Μαρούγκα)



Για τον Μάριο Ποντίκα στον Χάρτη βλ. επίσης:

Στάθης Γουργουρής

________

Ζαφείρης Νικήτας