Εις το έλασσον το κάλλος

Υαλογραφήματα 1982 - 2022

Με ανα­φο­ρές ήδη από τις παι­δι­κές ανα­μνή­σεις των μα­γι­κών τρισ­διά­στα­των ει­κό­νων των View Masters και τα πρώ­τα εφη­βι­κά πει­ρά­μα­τα με σκο­τει­νά κου­τιά και φα­κούς, όπου προ­βάλ­λο­νταν στο εσω­τε­ρι­κό τους τα αμυ­δρά εί­δω­λα του δω­μα­τί­ου έως τα κι­νη­τι­κά φω­το­γράμ­μα­τα μι­κρο­α­ντι­κει­μέ­νων πά­νω σε φω­το­ευαί­σθη­το χαρ­τί ή την ζω­γρα­φι­κή τους εκ­δο­χή, έφτα­σα πριν από 40 χρό­νια, μό­λις φοι­τη­τής της ΑΣΚΤ, να πει­ρα­μα­τί­ζο­μαι σο­βα­ρά με τη ζω­γρα­φι­σμέ­νη δια­φά­νεια και την προ­βο­λή της.
Σχε­δί­α­ζα πά­νω στα μι­κρά γυά­λι­να προ­στα­τευ­τι­κά των πλαι­σί­ων των slides, με τη χρή­ση δια­φό­ρων υλι­κών, όπως η αι­θά­λη (κα­πνιά), που αφή­νει το κά­ψι­μο της γυά­λι­νης επι­φά­νειας ή τα ελαιο­χρώ­μα­τα ζω­γρα­φι­κής, που άπλω­να ανά­με­σα στα δύο μι­κρά τζα­μά­κια. Ο σχε­δια­σμός γι­νό­ταν με διά­φα­νη αυ­το­κόλ­λη­τη μά­σκα και χά­ρα­ξη επ' αυ­τής ή χρη­σι­μο­ποιώ­ντας τα απο­τυ­πώ­μα­τα μου.
Τα θέ­μα­τά μου: Η γή­ι­νη ομορ­φιά των γυ­ναι­κεί­ων ερω­τι­κών προ­σώ­πων και των θελ­κτι­κών σω­μά­των, κα­θώς και οι πο­λύ­χρω­μες συν­θέ­σεις φα­ντα­στι­κών το­πί­ων. Η ερ­γα­σία αυ­τή της διε­τί­ας 1982-83, δια­κό­πη­κε εξαι­τί­ας άλ­λων ει­κα­στι­κών ανα­ζη­τή­σε­ων.
Τα λι­λι­πού­τεια αυ­τά έρ­γα ( δια­στά­σε­ων 3.5x2.3 εκ,), καρ­πός των πει­ρα­μα­τι­σμών εκεί­νης της πε­ριό­δου, εκτί­θε­νται τώ­ρα για πρώ­τη φο­ρά στην Zivasart gallery, μα­ζί με με­ρι­κά ακό­μα που έχουν φι­λο­τε­χνη­θεί το τε­λευ­ταίο διά­στη­μα, πιά­νο­ντας το νή­μα από εκεί που εί­χε δια­κο­πεί. Μπο­ρεί ο επι­σκέ­πτης να δει τις μι­νια­τού­ρες αυ­τές και ταυ­τό­χρο­να την προ­βο­λή τους σε με­γά­λη οθό­νη. Σε αυ­τό βο­ή­θη­σε η εξαι­ρε­τι­κή φω­το­γρά­φι­σή τους από τον συ­νερ­γά­τη μου Ηλία Γε­ωρ­γου­λέα.


Νίκος Ζήβας, «Υαλογράφημα»

Νίκος Ζήβας, «Υαλογράφημα»

Νίκος Ζήβας, «Υαλογράφημα»

Η διαφάνεια που θάλλει μέσα από την αιθάλη


Απα­στρά­πτο­ντα ερω­τι­κά θη­λυ­κά πρό­σω­πα και σώ­μα­τα, θρυ­λούν το θά­λος τους μέ­σω της αι­θά­λης, που παι­γνιω­δώς δια­βρώ­νε­ται από ου­σί­ες πτη­τι­κές, που ρέ­ουν επί της υά­λου και ως διά μα­γεί­ας, με­τα­τρέ­πουν το συ­μπα­γές αν­θρα­κό­στρω­μα σε απει­κο­νί­σεις δυ­στο­πι­κών το­πί­ων, αν­θη­ρών κή­πων, βιο­λο­γι­κών μορ­φών, βυ­ζα­ντι­νών ει­κό­νων, σπη­λαιοει­δών συ­μπλεγ­μά­των, πα­ρά­δο­ξων μορ­φών, εντό­μων, που­λιών και κα­ταρ­ρα­κτών.
Ο πει­ρα­μα­τι­σμός πε­ρί και επί της προ­βο­λής της δια­φά­νειας οδή­γη­σε και οδη­γεί την πε­ρι­πε­τειώ­δη αλ­χη­μι­στι­κή ανα­ζή­τη­ση σε απο­τε­λέ­σμα­τα έξαρ­σης, έκρη­ξης και απο­θέ­ω­σης του φα­ντα­στι­κού των ει­κό­νων, με όχη­μα - φο­ρέα το φως του προ­βο­λι­κού λαμ­πτή­ρα και της ψυ­χής...