Το Εργαστήριo Δυνητικής Ζωγραφικής είναι…

Μετάφραση: Στέργιος Μήτας

…ένα Εργαστήριο·

πάει να πει, ένας τόπος όπου παράγεται έργο.[1] Διαφέρει από ένα εργοτάξιο, υπό την έννοια ότι δεν είναι τόπος καταβολής εργασίας. Διαφέρει και από μια επιστημονική κοινότητα, διότι η προαγωγή των επιστημών δεν συνιστά πρόθεσή του. Διαφέρει και από μια σέκτα, διότι δεν ακολουθείται κάποιο δόγμα. Διαφέρει και από μια σχολή, διότι δεν περιλαμβάνει μαθητές και δασκάλους. Δεν έχει τίποτα το κοινό με την Ακαδημία, ένα μουσείο, μια στοά, ένα κομισαριάτο, κάποιο ινστιτούτο ή έναν οποιουδήποτε τύπου θεσμό. Μπορούμε, πάντως, να του αποδώσουμε κάποια συγγένεια μ’ ένα ατελιέ, κι αυτό γίνεται μονάχα στο μέτρο που πράγματι καταπιανόμαστε με έργα.


 

Ζωγραφικής·

αλλά μονάχα κατά συνεκδοχή· διότι το OuPeinPo δεν περιορίζει τη ζωγραφική στην τέχνη της χρήσης χρωστικών ουσιών. Αντιθέτως, την επεκτείνει δίχως ενδοιασμούς στο σύνολο των γραφικών ή πλαστικών τεχνών, προεικονίζοντας έτσι όχι μόνο το πινέλο ή τη βούρτσα του ζωγράφου, αλλά και το μολύβι του σχεδιαστή, το βελόνι του χαράκτη, τη σμίλη του γλύπτη, το σφυρί του μαρμαρά, το σπρέι του γκραφιτά, τo βαλιτσάκι του τεχνικού, την κάμερα του βιντεοσκόπου, έως και το ποντίκι του σινθεσάιζερ εικόνων. Η μηχανή του φωτογράφου και η πρέσα του τυπογράφου δεν του είναι εξάλλου άγνωστα. Πασχίζει να προωθήσει επίσης: τη βελόνα πλεξίματος και το σκαρπέλο, τη λαρδομηχανή και την κιμαδομηχανή, το αεριωθούμενο και το κομπρεσέρ, τη μαγειρική και τη μηχανική σπάτουλα, το λέιζερ και το έλαστρο, το κανόνι εξοχής (εν ανάγκη και τη βόμβα)· ή, ακόμη, το γυμνό χέρι και την ψηφιακή πλαστικότητα. Το να διευρύνουμε ακριβώς την γκάμα εργαλείων (αλλά και: υλικών,[2] υποστηριγμάτων, τεχνικών, μεθόδων, δρώντων υποκειμένων, οπτικών, θεωριών κ.λπ.) που προσφέρονται για τη ζωγραφική είναι μία από τις στοχεύσεις του Εργαστηρίου Δυνητικής Ζωγραφικής.


 

Δυνητικής·

διότι το Εργαστήριο Δυνητικής Ζωγραφικής δεν παράγει –από μόνο του– καμία αληθινή ζωγραφική. Δεν δουλεύει πάνω σε έργα, αλλά πάνω σε μεθόδους, συστήματα, χειρισμούς, δομές, δεσμεύσεις μορφής, με τη βοήθεια των οποίων οι παρελθόντες,[3] οι παρόντες και οι μέλλοντες ζωγράφοι μπόρεσαν, μπορούν και θα μπορέσουν να δημιουργήσουν τα έργα τους. Δεν απαξιώνει, βεβαίως, τη ζωγραφική πράξη ή το αποτέλεσμά της· απλώς επιβεβαιώνει ότι αυτά είναι υπόθεση των καλλιτεχνών, των χορηγών τους ή και του φιλοθεάμονος κοινού. Ο ρόλος του Εργαστηρίου είναι να προτείνει τα «σχήματα» ή τους μετασχηματισμούς στους οποίους τα έργα «δυνάμει» υπόκεινται. Σπεύδουμε να προσθέσουμε ότι τα μέλη του πασχίζουν να είναι οι πρώτοι χρήστες των σχημάτων που επεξεργάζεται, έτσι ώστε αυτά να μη μένουν κούφια, αλλά να υλοποιούνται με απτά παραδείγματα. Οι ουπενπιανοί κομίζουν έτσι, μαζί με τις δεσμεύσεις που επινοούν, και τις ίδιες τις αποδείξεις πραγμάτωσής τους. Εξού και η παραγωγική όψη του Εργαστηρίου, η οποία έδωσε έδαφος σε εκθέσεις, δημοσιεύσεις, μα και επιτρέπει την εικονογράφηση της ανά χείρας έκδοσης. Με αυτό το δεδομένο, τα κατορθωμένα παραδείγματα δεν αντιπροσωπεύουν παρά ένα ελάχιστο αναλογικά δείγμα των ουπενπιανών συνθέσεων. Κι αν κάποιες εργασίες εκτίθενται με τη φιλοδοξία και το φινίρισμα ενός «έργου», αυτό οφείλεται στους επιμέρους δημιουργούς και όχι στο Εργαστήριο Δυνητικής Ζωγραφικής ως ομάδα.

Τη γερασμένη αριστοτελική διάκριση ανάμεσα στο συμβάν και στο δυνητικό κάποιοι ουπενπιανοί την αντιμετωπίζουν με την πιο αράγιστη αδιαλλαξία. Το 1991 και ενόψει μιας δημοσίευσης, το Εργαστήριο Δυνητικής Ζωγραφικής προσπάθησε να περιγράψει με λίγα λόγια τη σημασία του «συμβάντος» στη ζωγραφική. Ακολουθούν απόπειρες περιγραφής του «συμβάντος» και σχετικές αντιδράσεις από τον Ζαν Ντεουάζν:

— Το «μήνυμα»; Ζαν Ντεουάζν: Δεν υπάρχει.

— Το «περιεχόμενο»; Ζαν Ντεουάζν: Δεν υπάρχει.

— Το «πλαστικό αποτέλεσμα»; Ζαν Ντεουάζν: Δεν υπάρχει.

— Το «νόημα»; Ζαν Ντεουάζν: Δεν υπάρχει.

— Η καλλιτεχνική αξία; Ζαν Ντεουάζν: Δεν υπάρχει.

Οι ουπενπιανές δεσμεύσεις λυτρώνουν τους ζωγράφους από την τυραννία αυτών των ειδώλων.


 

Jacques Carelman, Η σφραγίδα του OuPeinPo Συνάντηση των μελών του OuPeinPo στο σπίτι του Φρανσουά Λε Λιονέ, Ιανουάριος 1982. Από αριστερά: Jacques Carelman, Mythia Kolesar-Dewasne, Max Bucaille, Thieri Foulc, Aline Gagnaire, Σκεπτικός κύριος, Jean Dewasne, ο μαθηματικός Dominique Lacaze και η γραμματέας του Λε Λιονέ. «Καγκουρώ που κοιμούνται». Κάποιοι δεσμευτικοί κανόνες φαίνονται αρκετά απλοί. Για παράδειγμα, οι «πίνακες μετρημένου χρώματος» περιλαμβάνουν μια εκ των προτέρων καθορισμένη αναλογία για τα χρώματα που πρόκειται να χρησιμοποιηθούν. Ακούγεται απλό; Ναι, αλλά δεν είναι τόσο. Για να κατασκευάσει το συγκεκριμένο κολλάζ, η Aline Gagnaire χρειάστηκε να ζυγίσει με ζυγαριά ακριβείας το κάθε τμήμα χαρτιού, ώστε να υπολογίσει το σχετικό βάρος των χρωμάτων. Ο δεσμευτικός κανόνας, εδώ: Έχουμε μια ζωγραφική επιφάνεια x τετραγωνικών εκατοστών. Εάν χρειάζονται ν γραμμάρια χρώματος για να καλυφθεί ένα τετραγωνικό εκατοστό, θα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε ν επί x γραμμάρια ακριβώς· ούτε λιγότερα ούτε περισσότερα. «Εικονογράμματα στον ήλιο» Σχέδια με μαύρο και γκρίζο μελάνι, πάνω σε λευκή επιφάνεια με πορτοκαλί ήλιο (από σπρέι). Η Aline Gagnaire παίζει με τις δυνητικότητες των σχεδίων. Τα σχέδια μοιάζουν αρχικώς να αναπαριστούν ιδεογράμματα. Στην ουσία όμως πρόκειται για αναπαραστάσεις που μας προσκαλούν να αφεθούμε στις δυνητικές σημασίες τους. Ο ηλιακός κύκλος είναι εκεί για να φωτίσει αυτές τις διαδρομές. Ένας άνθρωπος που παίζει με τον σκύλο του, μια γυναίκα της οποίας το φόρεμα ανασηκώνει ο αγέρας, μια κουνιστή πολυθρόνα: μπορούμε να δούμε οτιδήποτε δημιουργήσει η φαντασία μας. Thieri Foulc: «Le Multichrist» [«Ο Πολυ-χριστός]. Όπως και με το κολλάζ, η τεχνική της επικάλυψης έχει κυρίως χρησιμοποιηθεί για να δώσει αποτελέσματα ονειρικά, σουρεαλιστικά, εκφραστικά, αμιγώς αναγόμενα στο ένστικτο των δημιουργών. Υπάρχουν πολλά παραδείγματα επικάλυψης στη φωτογραφία, στο σινεμά, μα και στη ζωγραφική επίσης, πχ οι «διαφάνειες» του Picabia και άλλων. Ο ουπενπιανός Πολυ-χριστός όμως καταγίνεται πρωτίστως με τους κανόνες που διέπουν την επικάλυψη.  Σαν πρώτες ύλες επιλέξαμε Εσταυρωμένους σε πρόσθια όψη. Βάζουμε ως δεσμευτικό κανόνα να γίνει η επικάλυψη κατά τρόπο ώστε να συμπέσουν οι σταυροί, και πιο συγκεκριμένα στο σημείο τομής του κάθετου με το οριζόντιο σκέλος τους. Το ζητούμενο είναι να παρατηρηθεί τι συμβαίνει κάθε φορά που δύο οι περισσότεροι Χριστοί ακινητοποιούνται πάνω στον ίδιο σταυρό. Όπως με όλα τα απλά εγχειρήματα, διακυβεύονται κι εδώ πολλά ζητήματα:  -Πώς να ρυθμιστεί, πρώτα από όλα, η αναλογία αναμεταξύ των εικόνων (αντιγράφων). Αφ’ ης στιγμής βάλουμε σε διάταξη τις τομές, μπορούμε να ευθυγραμμίσουμε τα καρφιά του Χριστού, πχ να φέρουμε σε ευθυγράμμιση τα καρφιά του αριστερού χεριού. Αυτό καθορίζει μεν την αναλογία, αλλά παρατηρούμε και ανεπιθύμητα αποτελέσματα, το βασικότερο των οποίων είναι η μη σύμπτωση στα καρφιά του δεξιού χεριού. […]  -Πώς να διατηρηθεί η ακεραιότητα των εικόνων. Είναι επιτρεπτό να μας ενδιαφέρει βεβαίως το τι συμβαίνει, λόγω της επικάλυψης, στο πάχος του σταυρού ή στο τοπίο του φόντου. Αλλά το να επικαλύπτονται εικόνες ολόκληρες προκαλεί πολύ συχνά καταστάσεις σύγχυσης, ειδικά εάν χρησιμοποιούνται περισσότερες από δύο εικόνες. Μια κομψή λύση ανακαλύφθηκε από τον Jean Castel, ο οποίος σουλούπωσε κάποιους Χριστούς και τους σταυρούς τους, έτσι ώστε να συγκεντρώνεται η προσοχή σε αυτούς και να παρακάμπτεται το τοπίο. -Τέλος, η σειρά της επικάλυψης, η σχετική ευκρίνεια των εικόνων ή τμημάτων των εικόνων, η αναγνωσιμότητα συγκεκριμένων λεπτομερειών, όλα αυτά είναι ζητήματα αμιγώς καλλιτεχνικά, που δεν ενδιαφέρουν το OuPeinPo (αλλά πρέπει πάντως να λαμβάνονται υπόψη). «Το σκαλαμπρέζικο αλογάκι» [La Bascule Scalabraise] Σκαλάμπρ, "Οι χασομέρισσες του Μιγιέ" [Scalabre, Glandeuses de Millet]  Φαίνεται πως οι ζωγράφοι δουλεύουν για το Εργαστήρι Δυνητικής Ζωγραφικής χωρίς να το θέλουν... Τέτοια είναι και η περίπτωση του μυστηριώδους Κουεντάν Σκαλάμπρ [Quentin Scalabre] ο οποίος, με τις αξιοσημείωτες "Χασομέρισσες" ["Glandeuses"] (ως κατωτέρω), μας ενέπνευσε έναν νέο αυτοδεσμευτικό κανόνα, που ονομάσαμε προς τιμήν του: Σκαλαμπρέζικo αλογάκι. Σίγουρα δεν είναι κάτι το καινούργιο το να παίρνει κανείς έναν διάσημο πίνακα [εννοεί τις "Σταχομαζώχτρες/Glaneuses" του Μιγιέ] και να του αλλάζει το νόημα και το ντεκόρ. Σίγουρα δεν είναι κάτι το καινούργιο το να παίρνει κανείς έναν διάσημο πίνακα [εννοεί τις "Σταχομαζώχτρες/Glaneuses" του Μιγιέ] και να του αλλάζει το νόημα και το περικείμενο. Αλλά το να συνοδεύεται η αναπροσαρμογή αυτή με μια αναπροσαρμογή οπτικής γωνίας μάς φαίνεται όλως πρωτότυπο και πλούσιο σε δυνατότητες. Θα δώσουμε την απόδειξη ευθύς αμέσως με την ακριβή εφαρμογή της σκαλαμπρέζικης μεθόδου: Οι «Πλανιστές του δαπέδου [ή Ξύστες του παρκέ;]» (Les rabboteurs de parquet) του Gustave Caillebotte, ανατοποθετημένοι με τη σειρά τους κάτω από ένα διαπεραστικό βλέμμα, περνάνε (όπως και οι Σταχομαζώχτρες, οι οποίες θα μπορούσαν να είναι οι γυναίκες τους) από «καθεστώς εργασίας» σε «καθεστώς αναψυχής» .

 

 



Το Εργαστήριο Δυνητικής Ζωγραφικής ανήκει στην κατηγορία εκείνων των εφευρετών που κληροδότησαν ανά τους αιώνες τις φόρμες του σονέτου και της σονάτας, δίχως να προκαταλάβουν και τις χρήσεις που θα έκαναν ο Σαίξπηρ ή ο Ρεμόν Κενό ή ο Μπετόβεν ή ο Τζον Κέιτζ, για να μην αναφερθούμε και στα εκατομμύρια ερασιτέχνες που δυσαρεστούν τις Μούσες, αφού δεν υπάρχει κανένας λόγος να τους στερήσουμε αυτή την απόλαυση. Ας μείνουμε, όμως, στο πεδίο των πλαστικών τεχνών: το OuPeinPo καταλαμβάνει, εδώ, τη θέση του ανώνυμου εφευρέτη του πολυπτύχου· έργου τόσο προγραμματικού, ώστε, εν αγνοία του, προσέφερε ένα σύστημα ίδιο με αυτά ενός Γιαν Βαν Άικ ή ενός Φράνσις Μπέικον. Άλλωστε, το ίδιο το OuPeinPo ιδρύθηκε με τη σαφή πρόθεση για τέτοιες ακριβώς προσφορές. Και δεν προτίθεται να προσφέρει απλώς μία φόρμα στους δυνητικούς χρήστες, αλλά χιλιάδες (για αρχή): πιο σύνθετες, πιο δεσμευτικές και –ει δυνατόν– πιο γόνιμες από το ίδιο το πολύπτυχο.

Αυτά τα εγχειρήματα (με τη μαθηματική, τη στρατηγική ή ακόμη και τη χειρουργική έννοια του όρου), έτσι όπως εκτυλίσσονται σε κάθε συστατική όψη του έργου τέχνης, γέννησαν εκατοντάδες δεσμεύσεις, οι οποίες είναι ακριβώς το αντικείμενο αυτού του βιβλίου. Ένα τμήμα τους θα εξηγηθεί πιο κάτω. Ορισμένες από αυτές συνοδεύονται από κάποιο έργο ζωγραφικής, και κάποιες άλλες από σκίτσα. Άλλες πάλι δεν έχουν (ακόμη) δοκιμαστεί, ενώ άλλες φαίνεται ν’ αποδίδουν λύσεις φανταστικές. Δεν έχει καμία σημασία: ο ωφελιμισμός δεν αποτελεί ουπενπιανό εγχείρημα.

Για μια τέτοια δυνητικότητα, έπρεπε να επινοηθούν και μέθοδοι ταξινόμησης. Προκρίναμε γι’ αυτή τη δουλειά μια ταξινόμηση θεμελιωμένη στην ίδια τη φύση των δεσμεύσεων. Διακρίνουμε δύο μεγάλες οικογένειες: τις δεσμεύσεις διαδικασίας (ή, αλλιώς, «καθήκοντα των μέσων») και τις «δεσμεύσεις φόρμας» (ή «καθήκοντα του αποτελέσματος»). Στην πρώτη κατηγορία, οι ίδιες οι μέθοδοι συνιστούν δεσμεύσεις (μαθηματικοποιημένες, μορφοποιημένες, μηχανοποιημένες, μεταβολισμένες κοκ.). Ο καλλιτέχνης υποστηρίζεται, εδώ, σε όλο το μήκος και το πλάτος της εργασίας του. Η ίδια η δέσμευση (ενίοτε και μια μηχανή) μπορεί να εργάζεται γι’ αυτόν. Και όσο για το αποτέλεσμα, όποιος επιζήσει, ας το δει. Στη δεύτερη, τα ίδια τα έργα συνιστούν δεσμεύσεις (δομημένες, διαρρυθμισμένες, συνδυασμένες, σπασμοποιημένες κοκ.). Ο καλλιτέχνης, εδώ, υποστηρίζεται από την ιδέα του υπό προσέγγιση αποτελέσματος. Όσο για τη μέθοδο: ας τα βγάλει πέρα. Όπως είναι αυτονόητο, κανένας στο OuPeinPo δεν πέφτει θύμα μιας τέτοιας διχοτομίας.

Εξάλλου, αν η πρώτη κατηγορία στεγάζει δεσμεύσεις «μετασχηματισμού» και η δεύτερη δεσμεύσεις «σχήματος», το OuPeinPo προσθέτει και άλλες κατηγορίες, όπως, π.χ., τις δεσμεύσεις «υπερμετασχηματισμού», που επιτρέπουν να χαρακτηρίζονται έτσι όχι μόνο συγκεκριμένα έργα, αλλά και τεχνοτροπίες ολόκληρες και καλλιτεχνικές σχολές.

Διότι είναι η ώρα να το βεβαιώσουμε: το OuPeinPo δεν είναι καλλιτεχνικό κίνημα. Του εναπόκειται αντίθετα εξίσου να εφαρμόζει τη δυνητικότητα σε σχολές, κινήματα, ομάδες, λέσχες, τάσεις, θεωρίες, μανιφέστα, ακαδημίες, πρωτοπορίες κ.λπ., όσο και να προτείνει τεχνικές για να τελειώνουμε με τις ανεξέλεγκτες πια εκκολάψεις νέων κινημάτων (με μάρκετινγκ, βέβαια, εξαιρετικά ελεγχόμενο) και να υλοποιούμε κατά βούληση κάθε -ισμό, νοητό και αδιανόητο.

[…]

Ο βιολογικός θάνατος αρκετών μελών του OuPeinPo δεν παράγει συνέπειες, όχι μόνο αναφορικά με τη συμμετοχή τους στο Εργαστήριo (η οποία είναι αυτοδίκαιη), αλλά και με την επιρροή τους – αυτή είναι πάντοτε αισθητή στην πορεία των συνεδριών. Ο ακριβής αριθμός των ουπενπιανών μένει βέβαια δυσπροσδιόριστος, εξαιτίας της ύπαρξης «μελών-κατά-το-ήμισυ» (ένα καθεστώς κάπως πιο επισφαλές). Έτσι, π.χ., η Σουζάν Άλεν συμμετέχει στις συνεδρίες με τον τίτλο του «ενεργητικού μάρτυρα», όπως και ο σκύλος-Κόμμα και οι δεσποινίδες Καζέτ που τηρούν το πρωτόκολλο. Ξένοι ανταποκριτές συμμετέχουν σε ορισμένες εργασίες ή σε κάποιες εκδηλώσεις, ενώ υπάρχουν και ντοκουμέντα που πιστοποιούν τη μη-εθελοντική και όμως αληθινή συμμετοχή των Ιερώνυμου Μπος, Λεονάρντο ντα Βίντσι, Τζουζέπε Αρτσιμπόλντο ή Άντι Ουόρχολ.

Το OuPeinPo διεξάγει συνεδρίες ένα Σάββατο τον μήνα, από τις 11 η ώρα το πρωί. Το πρωινό αφιερώνεται στο κομμάτι της επικοινωνίας: παρουσίαση των κατορθωμένων –προγραμματισμένων από την προηγούμενη συνεδρία– έργων του ενός ή του άλλου· έγγραφα, ιδέες, πληροφορίες, συσκέψεις, αλληλογραφία. Το απόγευμα αφιερώνεται στην ολοκλήρωση του Μεγάλου Έργου του OuPeinPo: ένα εγχείρημα μεθοδικού πνευματικού εξηλεκτρισμού, που συνίσταται στη διερεύνηση των αποτελεσμάτων όλων των επιμέρους «εγχειρημάτων» επί των θεμελιωδών συστατικών όψεων του έργου τέχνης. Οι εργασίες του OuPeinPo παρουσιάζονται στο κοινό με την ευκαιρία διαφόρων εκθέσεων, συναντήσεων και εκδόσεων, τη λίστα των οποίων θα βρείτε σε παράρτημα.

Το OuPeinPo έχει και τις τελετουργίες του: από την εκφώνηση της ημερομηνίας σύμφωνα με το χριστιανικό, το επαναστατικό και το παταφυσικό ημερολόγιο, μέχρι την επιλογή του τόπου γεύματος. Έχει και τα ταμπού του: το όνομα του πιο διάσημου πίνακα του κόσμου δεν προφέρεται ποτέ – επί ποινή προστίμου. Έχει και τη μνήμη του: γραπτά και ηχητικά αρχεία, συντήρηση των κατορθωμένων έργων, εκδόσεις. Έχει και τις εμμονές του, η πιο ανθεκτική από τις οποίες είναι η ακόλουθη: Πώς μπορείς να πραγματώσεις τουλάχιστον ένα δείγμα για καθεμιά από τις επινοήσεις, ενόσω ο αριθμός τους αυξάνει εκθετικά πιο γρήγορα από τον αριθμό των πραγματώσεων;

Oupeinpo: Du potentiel dans l’art, Éditions du Seuil, Παρίσι 2005, σσ. 7-10]

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ
 

αυτόν το μήνα οι εκδότες προτείνουν: