Διπλός πράκτορας

Γιαν βαν Άικ, «Οι γάμοι των Αρνολφίνι» (1434), Λονδίνο, Εθνική Πινακοθήκη
Γιαν βαν Άικ, «Οι γάμοι των Αρνολφίνι» (1434), Λονδίνο, Εθνική Πινακοθήκη

Στε­κό­μουν επι­τέ­λους μπρο­στά στον πί­να­κα του Βαν Άικ, «Οι Γά­μοι των Αρ­νολ­φί­νι»,

εξε­τά­ζο­ντας μ’ έναν με­γε­θυ­ντι­κό φα­κό

τη φι­γού­ρα του ζω­γρά­φου που μό­λις δια­κρί­νε­ται

στο κυρ­τό κά­το­πτρο, στο κέ­ντρο της σύν­θε­σης,

όταν ξαφ­νι­κά άκου­σα μια φω­νή πί­σω μου να ψι­θυ­ρί­ζει:

«Σας πα­ρα­τη­ρώ εδώ και ώρα. Το κα­τά­λα­βα αμέ­σως ότι εί­στε πρά­κτο­ρας».

Γύ­ρι­σα πί­σω ξαφ­νι­σμέ­νος και εί­δα μια γυ­ναί­κα γύ­ρω στα πε­νή­ντα

να με κοι­τά­ει με έντο­νο, δια­πε­ρα­στι­κό βλέμ­μα.

«Και πως βγά­λα­τε αυ­τό το συ­μπέ­ρα­σμα», εί­πα.

«Μα εί­ναι προ­φα­νές», εί­πε.

«Τι εν­νο­εί­τε;» εί­πα.

«Όλοι γνω­ρί­ζου­με ότι το μέ­ρος όπου συ­να­ντιό­νται οι κα­τά­σκο­ποι

εί­ναι τα Μου­σεία.

Τα Μου­σεία και τα Πάρ­κα», εί­πε.

«Δεν το ήξε­ρα», εί­πα.

«Προ­σπα­θεί­τε να με ξε­γε­λά­σε­τε;» εί­πε.

«Σε λί­γο θα μου πεί­τε ότι δεν έχε­τε δια­βά­σει το μυ­θι­στό­ρη­μα του Σε­μπρούν».

«Ποιο μυ­θι­στό­ρη­μα εί­ναι αυ­τό», εί­πα.

«Ο δεύ­τε­ρος θά­να­τος του Ρα­μόν Μερ­κα­ντέρ», εί­πε.

«Και τι σχέ­ση έχω εγώ μ’ αυ­τό το μυ­θι­στό­ρη­μα», εί­πα.

«Ο Μερ­κα­ντέρ συ­να­ντιέ­ται μ’ έναν πρά­κτο­ρα του Στά­λιν στο Mauritshuis,

στη Χά­γη, μπρο­στά στον γνω­στό πί­να­κα του Βερ­μέ­ερ», εί­πε.

«Και ποιος πί­να­κας εί­ναι αυ­τός;» εί­πα.

«Η θέα από το Ντελφτ», εί­πε.

«Και ποιος εί­ναι ο Μερ­κα­ντέρ», εί­πα.

«Θα με κά­νε­τε να γε­λά­σω», εί­πε.

«Αυ­τός που δο­λο­φό­νη­σε τον Τρό­τσκι».

«Και τι δου­λειά έχω εγώ με τον Μερ­κα­ντέρ,

τον Τρό­τσκι και τον Στά­λιν», εί­πα.

«Με θε­ω­ρεί­τε ανό­η­τη;» εί­πε.

«Απε­να­ντί­ας», εί­πα.

«Ξέ­ρω για­τί πα­ρα­τη­ρεί­τε τό­ση ώρα το συ­γκε­κρι­μέ­νο έρ­γο», εί­πε.

«Για­τί;» εί­πα.

«Επει­δή ο Πού­τιν εί­ναι η με­τεν­σάρ­κω­ση του Αρ­νολ­φί­νι», εί­πε.

«Εί­στε πρά­κτο­ρας των Ρώ­σων. Ένας άλ­λος Μερ­κα­ντέρ.

Κά­ποιος θα σας συ­να­ντή­σει στο ση­μείο αυ­τό

και θα σας δώ­σει οδη­γί­ες για την επό­με­νη απο­στο­λή σας».

«Εγώ κυ­ρία μου δεν έχω πά­ει πο­τέ στη Ρω­σία», εί­πα.

«Η αλή­θεια εί­ναι ότι τώ­ρα που το λέ­τε

ο Πού­τιν εί­ναι όντως φτυ­στός ο Αρ­νολ­φί­νι,

αλ­λά μάλ­λον πρό­κει­ται για σύμ­πτω­ση!»

«Ισχυ­ρί­ζε­στε ότι τυ­χαία στα­θή­κα­τε μπρο­στά σ’ αυ­τόν τον πί­να­κα;» εί­πε

«Ναι», εί­πα.

«Έχω ρα­ντε­βού εδώ με μια πα­λιά μου συμ­φοι­τή­τρια από την Οξ­φόρ­δη».

«Α! Ώστε σπου­δά­σα­τε στην Οξ­φόρ­δη;» εί­πε.

«Ναι», εί­πα.

«Προ­δο­θή­κα­τε μό­νος σας».

«Τι εν­νο­εί­τε;» εί­πα.

«Μα όσοι ερ­γά­ζο­νται στην KGB εί­ναι από­φοι­τοι της Οξ­φόρ­δης», εί­πε.

«Κά­νε­τε λά­θος», εί­πα.

«Ο Φίλ­μπι, ο Μπέρ­τζες, ο Μα­κλίν, ο Μπλαντ ήταν όλοι από­φοι­τοι του Καί­μπριτζ».

«Συ­νε­χί­ζε­τε να με εμπαί­ζε­τε», εί­πε.

«Δεν έχω τέ­τοιο σκο­πό», εί­πα.

«Τι Οξ­φόρ­δη, τι Καί­μπριτζ», εί­πε.

«Ανή­κουν και τα δύο στο Βρε­τα­νι­κό κα­τε­στη­μέ­νο».

«Μα ο Ψυ­χρός Πό­λε­μος έλη­ξε», εί­πα.

«Οι πρά­κτο­ρες δη­λα­δή έμει­ναν ξαφ­νι­κά άνερ­γοι;» εί­πε.

«Τώ­ρα η σύ­γκρου­ση συ­ντε­λεί­ται σε άλ­λα πε­δία».

«Έχε­τε δί­κιο», εί­πα.

«Θα πρέ­πει να ομο­λο­γή­σω κά­τι», εί­πα.

«Τι;» εί­πε.

«Εί­μαι κα­θη­γη­τής σε αμε­ρι­κα­νι­κό κολ­λέ­γιο».

«Και τι μ’ αυ­τό;» εί­πε.

«Για σκε­φτεί­τε λί­γο», εί­πα.

«Δεν κα­τα­λα­βαί­νω», εί­πε.

«Εί­μαι δι­πλός πρά­κτο­ρας», εί­πα.

«Δου­λεύω και για την KGB και τη CIA».

«Επο­μέ­νως, εί­χα δί­κιο», εί­πε.

«Ναι», εί­πα.

«Με ξε­σκε­πά­σα­τε».

«Και ποια εί­ναι η απο­στο­λή σας;» εί­πε.

«Να δο­λο­φο­νή­σω τη γυ­ναί­κα που εντό­πι­σε τη σχέ­ση

ανά­με­σα στον Πού­τιν και τον Αρ­νολ­φί­νι», εί­πα.

«Μέ­σα στην Εθνι­κή Πι­να­κο­θή­κη του Λον­δί­νου;» εί­πε

«Υπάρ­χει πιο κα­τάλ­λη­λο μέ­ρος από Μου­σείο;» εί­πα.

ΑΛΛΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΤΟΥ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ
 

αυτόν το μήνα οι εκδότες προτείνουν: