χάρτης, 78

ηλεκτρονικό περιοδικό
ΙΟΥΝΙΟΣ 2025

χάρτης, 43

ΙΟΥΛΙΟΣ 2022
  • ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ #78 περιεχόμενα
  • ΣΤΙΓΜΑΤΑ ΣΤΙΓΜΑΤΑ
  • ΚΛΙΜΑΚΕΣ ΚΛΙΜΑΚΕΣ
  • ΚΕΙΜΕΝΑ ΚΕΙΜΕΝΑ
  • ΤΕΧΝΕΣ ΤΕΧΝΕΣ
  • ΤΟ ΧΑΡΤΑΚΙ ΤΟ ΧΑΡΤΑΚΙ
  • ΤΕΧΝΑΣΜΑΤΑ ΤΕΧΝΑΣΜΑΤΑ

  • ΑΡΧΕΙΟ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
  • ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ ΧΑΡΤΟΓΡΑΦΩΝ

  • FACEBOOK
  • INSTAGRAM
  • Συνεργασίες
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
  • ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
  • ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ
  • Προσωπικά Δεδομένα
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
  • ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ #78 περιεχόμενα
  • ΣΤΙΓΜΑΤΑ ΣΤΙΓΜΑΤΑ
  • ΚΛΙΜΑΚΕΣ ΚΛΙΜΑΚΕΣ
  • ΚΕΙΜΕΝΑ ΚΕΙΜΕΝΑ
  • ΤΕΧΝΕΣ ΤΕΧΝΕΣ
  • ΤΟ ΧΑΡΤΑΚΙ ΤΟ ΧΑΡΤΑΚΙ
  • ΤΕΧΝΑΣΜΑΤΑ ΤΕΧΝΑΣΜΑΤΑ

χάρτης, 78

ηλεκτρονικό περιοδικό
ΙΟΥΝΙΟΣ 2025

χάρτης, 43

ΙΟΥΛΙΟΣ 2022
  • ΑΡΧΕΙΟ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
  • ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ ΧΑΡΤΟΓΡΑΦΩΝ
Αναζήτηση

χάρτης, 78

ηλεκτρονικό περιοδικό
ΙΟΥΝΙΟΣ 2025

χάρτης, 43

ΙΟΥΛΙΟΣ 2022
Αναζήτηση
  • ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ #78 περιεχόμενα
  • ΣΤΙΓΜΑΤΑ ΣΤΙΓΜΑΤΑ
  • ΚΛΙΜΑΚΕΣ ΚΛΙΜΑΚΕΣ
  • ΚΕΙΜΕΝΑ ΚΕΙΜΕΝΑ
  • ΤΕΧΝΕΣ ΤΕΧΝΕΣ
  • ΤΟ ΧΑΡΤΑΚΙ ΤΟ ΧΑΡΤΑΚΙ
  • ΤΕΧΝΑΣΜΑΤΑ ΤΕΧΝΑΣΜΑΤΑ

  • ΑΡΧΕΙΟ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
  • ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ ΧΑΡΤΟΓΡΑΦΩΝ

  • FACEBOOK
  • INSTAGRAM
  • Συνεργασίες
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
  • ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
  • ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ
  • Προσωπικά Δεδομένα
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ

O σώζων εαυτόν σωθήτω!

ΧΑΡΤΗΣ 43 {ΙΟΥΛΙΟΣ 2022}
{Κλίμακες}
του Χάρη Βλαβιανού
αρχείο

χάρτης, 43

ΙΟΥΛΙΟΣ 2022
Blavianos 43


Ξέρω ότι η λέξη αυτή θα την έκανε έξω φρενών, αλλά δεν υπάρχει πιο κατάλληλη που να χαρακτηρίζει την αλλόκοτη συμπεριφορά της. Η Λέλα είναι, δυστυχώς, μια «θεούσα». Έγινε δηλαδή συν τω χρόνω, γιατί στην αρχή της σχέσης μας ήταν μια φυσιολογική γυναίκα. Όταν μάλιστα έβλεπε παπά άλλαζε αμέσως πεζοδρόμιο ή, αν δεν μπορούσε ν’ αποφύγει να διασταυρωθεί μαζί του, έκανε το γνωστό αστείο, να τον «δίνει» σε όποιον περπατούσε δίπλα της. Σιγά σιγά όμως, και ειδικά τους τελευταίους μήνες της εγκυμοσύνης της, μεταμορφώθηκε σ’ ένα αλλόκοτο πλάσμα. Δεν ήταν πια η Λέλα που ήξερα. Ξαφνικά, λίγες μέρες πριν γεννήσει, μου ανακοίνωσε ότι δεν ήθελε να βγάλει τον γιο μας Σωκράτη (το όνομα του πατέρα μου), αλλά Σώστη.

«Σώστη;» είπα.

«Ναι, Σώστη» είπε. «Δεν ξέρεις τον Άγιο Σώστη;»

«Ο μόνος Άγιος Σώστης που ξέρω είναι η παραλία της Μυκόνου» είπα.

«Επειδή είσαι ανώμαλος» είπε. «Ποιος ξέρει τι όργια έκανες τα καλοκαίρια εκεί».

«Είσαι τρελή;» είπα. «Ξέχασες ότι γνωριστήκαμε στη Μύκονο! Δεν θυμάσαι τι κάναμε το πρώτο μας βράδυ στον “Σκορπιό”;»

Το πρόσωπό της σκοτείνιασε και, υψώνοντας τα μάτια και τα χέρια προς το ταβάνι, είπε:

«Πάτερ, άφες αυτόν. Ου γαρ οίδε τι ποιεί».

«Γαρίδες ποιώ» είπα.

«Κορόιδευε, βλάσφημε!» είπε. «Προφανώς αγνοείς τον φρικτό θάνατο που βρήκε ο Άγιος Σώζων. Εσένα έπρεπε να είχαν ρίξει στην πυρά».

«Σώζων;» είπα.

«Ναι, Σώζων! Σώστη τον λέει ο λαός».

«Σοβαρολογείς;» είπα. «Δεν θα βγάλουμε τον γιο μας Σωκράτη, αλλά Σώστη;»

«Ο Σωκράτης ήταν άθεος» είπε.

«Ο Σωκράτης γεννήθηκε πριν τον Χριστό» είπα.

«Ακριβώς!» είπε.

«Φαντάζεσαι ο δάσκαλος στο σχολείο να λέει “Σώστη, έλα στον πίνακα”» είπα. «Θα γίνει ο περίγελος της τάξης».

«Αυτό σ’ απασχολεί; Ξέρεις τι μαρτύρια έχουν τραβήξει οι Χριστιανοί ανά τους αιώνες;» είπε.

«Και γιατί πρέπει να μαρτυρήσει και ο δικός μου γιος;» είπα.

«Για ν’ αποδείξει ότι είναι τέκνον του Θεού» είπε.

«Δικό μου τέκνον είναι, όχι του Θεού!» είπα, αλλά εκείνη ύψωσε πάλι τα μάτια και τα χέρια προς το ταβάνι και είπε:

«Οδός κακού και πους παρανόμου ολείται εν ημέρα κακή».

Τα πράγματα χειροτέρεψαν μόλις ο Σώστης έγινε δύο χρονών κι άρχισε να κολλάει διάφορες παιδικές ασθένειες. Η Λέλα, χωρίς να με ρωτήσει, μετέτρεψε έναν τοίχο της κρεβατοκάμαρας σε εικονοστάσιο. Κάτω από την πελώρια εικόνα του Αγίου Σώζοντα, τοποθέτησε κάποιες μικρότερες άλλων αγίων (δεν μπήκα στον κόπο να ρωτήσω βέβαια τα ονόματά τους), και στην άκρη δεξιά, ένα καντήλι, το οποίο έκαιγε επί εικοσιτετραώρου βάσεως. Πάνω από το κρεβατάκι του Σώστη, κάρφωσε έναν πελώριο σταυρό, και στο κομοδίνο, σε ειδική ασημένια κορνίζα, έβαλε την εικόνα του προστάτη αγίου του. Η Λέλα όλο και απομακρυνόταν από μένα. Ζήτημα ήταν αν λέγαμε τρεις κουβέντες μες στη μέρα. Ή ασχολιόταν με τον Σώστη, ή πήγαινε στον πνευματικό της (εγώ τον αποκαλούσα «ο Ρασπούτιν του Κολωνακίου», γιατί έμενε στη οδό Σκουφά παρακαλώ), ή διάβαζε βιβλία για τον Παΐσιο. Ήταν πια μια ξένη. Έρωτα είχαμε να κάνουμε τρία χρόνια, αφού μόλις έμεινε έγκυος μου ανακοίνωσε ότι θεωρούσε πλέον τη σαρκική επαφή αμαρτία. Προχθές, δεν άντεξα άλλο και μόλις ξαπλώσαμε είπα να κάνω άλλη μια προσπάθεια. Γλίστρησα το χέρι μου κάτω από το νυχτικό της και το ακούμπησα απαλά πάνω στο ένα της στήθος. Εκείνη πετάχτηκε πανικόβλητη απ’ το κρεβάτι και, γονατίζοντας μπροστά στο εικονοστάσιο, φώναξε:

«Ξέχασες τι λέει ο Απόστολος Παύλος στην Επιστολή προς Κορινθίους;»

«Δεν ξέχασα γιατί πότε δεν ήξερα» είπα.

«Θα σου θυμίσω εγώ, άπιστε!» είπε. «Ουκ οίδατε ότι το σώμα υμών ναός του εν υμίν Αγίου Πνεύματος έστιν, ου έχετε από Θεού, και ουκ εστέ εαυτών;».

«Τι σημαίνει αυτό;» είπα.

«Πως το σώμα μου ανήκει πλέον στο Άγιο Πνεύμα» είπε.

«Στο Άγιο Πνεύμα;» είπα. «Σ’ ένα φάντασμα; Και τι κάνει αυτό το φάντασμα με το σώμα σου;»

«Ανόητε! Το προετοιμάζει για την Ανάσταση» είπε.

«Και μέχρι τότε θα ζούμε έτσι;» είπα.

«Τι εννοείς;» είπε.

«Μέσα στη στέρηση» είπα.

«Ναι» είπε. «Είμαι πλέον δούλη του Κυρίου».

«Θ’ αναγκαστώ τότε να πάω με άλλη γυναίκα» είπα. «Είμαι ακόμη πολύ νέος για ν’ απαρνηθώ το σεξ».

«Άνοιξε το Κατά Ματθαίον» είπε.

«Τι λέει πάλι αυτός;» είπα.

«Ει δε ο οφθαλμός σου ο δεξιός σκανδαλίζει σε, έξελε αυτόν και βάλε από σου» είπε.

«Ωραία λοιπόν! Δεν θα βγάλω μόνο το δεξί μου μάτι! Θα τα βγάλω και τα δύο, αλλά όχι όπως νομίζεις! Ελάλησα και αμαρτίαν ουκ έχω!» είπα.

Εκείνη έπιασε με το δεξί της χέρι το σταυρουδάκι που φορούσε στον λαιμό και, φέρνοντάς το απειλητικά μπροστά απ’ το πρόσωπό μου, άρχισε να φωνάζει: «Απετάξω τω Σατανά! Απετάξω τω Σατανά!». Δεν θυμάμαι πόσα «απετάξω» είπε πριν κλείσω την πόρτα πίσω μου. Στο ασανσέρ, συνάντησα τον γείτονά μας τον Σταύρο, που μόλις επέστρεφε από τη βραδινή του βάρδια.

«Πού πας νυχτιάτικα;» είπε.

«Ο σώζων εαυτόν σωθήτω!» είπα.

Τάκης Γραμμένος, «Επιφάνειες» για τον γλωσσολόγο Τάσο Χριστίδη
επιστροφή στα περιεχόμενα
ΑΛΛΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΤΟΥ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ
  • Έντεκα ποιήματα (#39)
  • 4 ποιητές: J. Brodsky, C. Milosz, E. Jabès, J. Berryman (#1)
  • Marina Moncada di Monforte (1967-2016) (#2)
  • Ιδιοφυΐα (#3)
  • Ada (#4)
  • Το μπολ με τα φιστίκια (#5)
  • Το δικό μου δώρο (#6)
  • What’s the difference? (#7)
  • Σε ποια τσέπη είναι τα κλειδιά; (#8)
  • Three Cheers for God (#9)
  • Θαύμα θα ήταν ο Ιωνάς να έχει καταπιεί την φάλαινα (#10)
  • Σικελική άμυνα (#12)
  • Όταν βρέχει η Ιστορία φοράει πάντοτε περούκα (#13)
  • Ένας είναι ο αρχηγός (#14)
  • Η βέρα (#15)
  • Επικίνδυνη αποστολή (#16)
  • To ερωτικό τραγούδι του H. Alexander Vlavrock (#17)
  • Ο Εσκομπάρ δεν τρώει καραμέλες (#18)
  • Ο Σέλλεϋ στον Παράδεισο (#19)
  • Ποιός τελικά κατέληξε πού (#20)
  • Οι ειδικοί φακοί (#21)
  • Δειλινό (#22)
  • Όταν η Μάρθα χάρισε στην Εύα ένα ποίημα του Γιόζεφ (#23)
  • Ο αθάνατος (#25)
  • Αυτός, Εγώ, ο Άλλος (#24)
  • Η εξέλιξη των ... ιδεών (#25)
  • Τι θυμάμαι από την Ελένη (#25)
  • Διπλός πράκτορας (#27)
  • Ποιός, ποιά, γιατί; (#28)
  • Black Jack (#29)
  • Είναι ποτέ δυνατόν ένας Dude να φοβηθεί αρουραίους; (#30)
  • Μιας πτώσης και άλλη έπεται (#31)
  • Το αυγό τού Άμλετ (#32)
  • Ένα + Τρία (#33)
  • Ο Βούδας στο ΜcDonald's (#34)
  • Πόσα «βατραχάκια» φέρνουν την ευτυχία; (#35)
  • Στην κοιλιά της Hoover (#36)
  • Morto durante una passeggiata (#37)
  • What the Hell? (#38)
  • Ο Λούκυ Λουκ στο Palo Alto (#39)
  • Prost ή Proust!!! (#40)
  • Αν δεις πιράνχας στο όνειρό σου (#41)
  • Κώστας-Κορνηλία (#42)
  • Τέλος καλό, όλα καλύτερα (#44)
  • Οι τρύπες στον τοίχο (#45)
  • «Το Χάνι του Γιάννη» (#46)
  • Τέσσερα ποιήματα του Άνταμ Ζαγκαγιέφσκι (#48)
  • Μάικλ Οντάατζε : «Το σπίτι της» (#49)
  • Πέντε ποιήματα του Αντρέ Ναφίς Σεϊχέλε (#55)
  • Από την ερχόμενη «Αναγέννηση» (#57)
  • Από την ερχόμενη «Αναγέννηση» {2} (#58)
  • Από την ερχόμενη «Αναγέννηση» {3} (#59)
  • Τρία ποιήματα της Μάργκαρετ Άτγουντ (#53)
  • Από την ερχόμενη «Αναγέννηση» {4} (#60)
  • Από την ερχόμενη «Αναγέννηση» {5} (#61)
  • Λίγα λόγια για την «Αναγέννηση» (#65)
  • «Ο Σοπενχάουερ κλαίει» & άλλα ποιήματα (#50)
  • Βιβλίο γραμμένο από το χέρι του ανθρώπου (#67)
  • Οδοιπορικό ενός σύγχρονου διαζυγίου σε διάδραση με γνωστούς μύθους (#71)
ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ
  • Τάκης Γραμμένος / «Επιφάνειες» για τον γλωσσολόγο Τάσο Χριστίδη
  • Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής / H Bασίλισσα θα ερχόταν στο σχολείο μας
  • Βασίλης Λαμπρόπουλος / Στον αστερισμό της αριστερής μελαγχολίας
  • Θέμης Λιβεριάδης / In Vain
  • Βαγγέλης Λιβιεράτος / Mισό αιώνα plus πριν
  • Άρης Μαλανδράκης / Τα 2.448 μίλια της τέχνης
  • Γιώργος-Ίκαρος Μπαμπασάκης / Confidential Report / Αμοντάριστα Πλάνα, ΙΙ
  • Χαρίκλεια Πανουτσοπούλου / Οι στάχτες δεν λογαριάζονται.
  • Σάκης Σερέφας / Πόσο τσουνάμι είσαι σήμερα;
  • Νικήτας Σινιόσογλου / Μουσείο Προπλασμάτων
  • Μίλτος Φραγκόπουλος / Το γράμμα καθαυτό
  • Γιώργος Χουλιάρας / Ελλάδα, Ιρλανδία, ποίηση: Το ίδιο θέμα σε τρεις λέξεις;
 

αυτόν το μήνα οι εκδότες προτείνουν:

Εκδόσεις Gutenberg
Εκδόσεις IANOS
https://www.kastaniotis.com/ta-dakrua-ton-iroon.htmlΕκδόσεις Καστανιώτη
Εκδόσεις Νεφέλη
Εκδόσεις Opera
Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης
Εκδόσεις Πατάκη
Επιστροφή στην κορυφή

χάρτης, 78

ΙSSN 2732-8279
Με την υποστήριξη και την αιγίδα Υπουργείο Πολιτισμού
  • FACEBOOK
  • INSTAGRAM
  • Συνεργασίες
  • ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
  • ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
  • ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ
  • Προσωπικά Δεδομένα
  • ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
pencilcase.gr