1900. The Source Code: Ένα ψηφιακό έργο τέχνης

Ο Αλεσάντρο Μπαρίκο  παρουσιάζοντας το πρόγραμμα (φωτ. Bruno Pitzalis)
Ο Αλεσάντρο Μπαρίκο παρουσιάζοντας το πρόγραμμα (φωτ. Bruno Pitzalis)


Ο Aλεσάντρο Μπαρίκο είναι ο πρώτος λογοτέχνης που μετατρέπει ένα έργο του σε NFT. Τις πρώτες ημέρες του 2022 πράγματι, ο Baricco μαζί με μια ομάδα ειδικών παρουσίασαν στο OpenSea το πρώτο λογοτεχνικό έργο σε format NFT, με τίτλο 1900. The Source Code. Με την τεχνική υποστήριξη της Serena Tabacchi, επιμελήτριας, διευθύντριας και συν-ιδρύτριας του MoCDA (Μουσείο Ψηφιακής Σύγχρονης Τέχνης), του Bruno Pitzalis, ειδικού στην crypto art και την επικοινωνία, και του Massimo Franceschet, καθηγητή blockchain και crypto asset, ο Baricco κατέγραψε τον εαυτό του να απαγγέλει το 1900, το έργο που τον έκανε γνωστό σε διεθνές επίπεδο, και το μετέτρεψε σε token, δημιουργώντας ένα NFT. Το NFT του 1900 βρίσκεται είδη στο marketplace του OpenSea (προσβάσιμο στο opensea.io/NVCNT), όπου τον Μάρτιο του 2022 θα είναι διαθέσιμο προς πώληση.

«Παρατηρείται σήμερα μια παραγωγική κινητικότητα, εντός του πλαισίου που ορίζεται από τα εξής 4 σημεία: το blockchain, τα κρυπτονομίσματα, το NFT και το DAO —εξηγεί ο Aλεσάντρο Μπαρίκο—. Εκεί μέσα εξελίσσεται κάτι, που ίσως αλλάξει κατά πολύ τη ζωή μας, όπως για παράδειγμα έγινε δέκα χρόνια πριν με τις εφαρμογές App. Έτσι, συνειδητοποιώντας πόσο θέλω να βρεθώ μέσα σε αυτό το χώρο και να δω τι συμβαίνει, σκέφτηκα ότι ο καλύτερος τρόπος για να το πετύχω, ήταν να φτιάξω ένα NFT. Ένιωθα ότι κανένας δεν είχε κάνει κάτι ανάλογο με τη λογοτεχνία, γεγονός που με δελέασε να ταράξω λίγο τα νερά της λογοτεχνικής μου παραγωγής, που είχαν λιμνάσει. Με τη βοήθεια κάποιων ειδικών έφτιαξα αυτό το NFT, που είναι ταυτόχρονα ένα καινούργιο κεφάλαιο του The Game και ένα ακόμα κεφάλαιο της ιστορίας του 1900, που ίσως είναι και o πηγαίος κώδικας όλου μου του έργου».

Μία αλυσίδα συστοιχιών (blockchain) είναι ένα διατιθέμενο ψηφιακό μητρώο, στο οποίο καταχωρούνται συναλλαγές και συμβόλαια (smart contract). Η τεχνολογία blockchain χρησιμοποιεί την κρυπτογραφία —έναν κλάδο των μαθηματικών για την κωδικοποίηση της πληροφορίας— με σκοπό να καταστήσει απρόσβλητο το μητρώο και να μη μπορεί να τροποποιηθεί μετά την οριστική καταγραφή του. Το μητρώο δεν είναι κεντρικό, αλλά διατίθεται σε πολλαπλούς κόμβους (υπολογιστές) ενός διομότιμου δικτύου (peer-to-peer network). Κάθε φορά που το μητρώο επικαιροποιείται, οι τροποποιήσεις διαχέονται σε όλους τους κόμβους έτσι ώστε τα αντίγραφα που υπάρχουν να είναι πάντα επικαιροποιημένα. Στην περίπτωση όπου ένας κακόβουλος κόμβος επιχειρήσει μια πλαστογραφία, οι υπόλοιποι κόμβοι αντιτάσσουν τη δική τους εκδοχή του μητρώου.

Ένα Μη Ανταλλάξιμο Διακριτικό (Non-fungible token – NFT) αποτελεί ένα πιστοποιητικό σπανιότητας, ιδιοκτησίας και προέλευσης ενός ψηφιακού asset, όπως για παράδειγμα μιας ψηφιακής γης, ενός ενδύματος που φοριέται από ένα άβαταρ στο μετασύμπαν, μιας υπερδύναμης σε ένα βιντεοπαιχνίδι, ή ενός ψηφιακού έργου τέχνης. Στην περίπτωση της ψηφιακής τέχνης, το έργο είναι ορατό και προσβάσιμο από όλους, αλλά μόνο όποιος έχει το τόκεν στο ψηφιακό του πορτοφόλι θεωρείται ιδιοκτήτης και μπορεί να τo μεταφέρει ή να τo πουλήσει. Η εκχώρηση ενός NFT γενικά δεν επιφέρει την εκχώρηση της πνευματικής ιδιοκτησίας του έργου τέχνης.

Ο Μπαρίκο, που στο βιβλίο του The Game έχει ήδη διερευνήσει το πέρασμα από τον αναλογικό κόσμο στον ψηφιακό, επιστρέφει με το ζήτημα του μετακόσμου (oltremondo), διακρίνοντας στα NFT ένα ριζικό παράδειγμα μεταβολής του τρόπου που αντιλαμβανόμαστε το πραγματικό. Το ενδιαφέρον του συγγραφέα για το μετασύμπαν, μοιάζει με αυτό ενός μελετητή, που με τα δικά του κριτικά εργαλεία, προσπαθεί να ερμηνεύσει και να κατανοήσει τις αλλαγές της κοινωνίας.

Το ψηφιακό έργο τέχνης του Μπαρίκο και της ομάδας των ειδικών εμπεριέχει τη φωνητική καταγραφή του κειμένου, όπως απαγγέλλεται από τον ίδιο τον Μπαρίκο, που προσπαθεί να ξαναβρεί το πρωτότυπο sound του 1900, τον πηγαίο του κώδικα. Στόχος του συγγραφέα είναι πράγματι να ξαναβρεί τις ρίζες του έργου, το οποίο τα τελευταία 30 χρόνια, μέσα την πολλαπλή αναπαραγωγή και επαναπροβολή του σε διάφορες μορφές και περιβολές, μετατράπηκε σε κάτι τελείως διαφορετικό σε σχέση με αυτό που ο Μπαρίκο είχε αρχικά φανταστεί.
Το πρότζεκτ πραγματοποιήθηκε χάρη σε μια ομάδα ειδικών που εργάστηκαν σε στενή επαφή με τον Baricco, δημιουργώντας μια ομάδα βιρτουόζων της τεχνολογίας και της τέχνης. Το NFT του 1900 γεννήθηκε χάρη στη συνεργασία τους σε επίπεδο διαχείρισης των δεδομένων, παραγωγής (minting) και διάδοσης του έργου. Μαζί με τον συγγραφέα, η τεχνική και καλλιτεχνική ομάδα φρόντισε να δώσει στο ψηφιακό έργο τη μορφή ενός μοναδικού και συλλεκτικού file, ήρθε σε επαφές με συλλέκτες του χώρου και έκανε γνωστό στην αγορά τέχνης (και όχι μόνο), το έργο που ο συγγραφέας προτίθεται να διαδώσει ως μοναδικό κομμάτι, ορίζοντάς το ο ίδιος ως πηγαίο κώδικα. Ειδικά ο Massimo Franceschet ασχολήθηκε με τον εντοπισμό της πλατφόρμας και των απαραίτητων εξειδικευμένων τεχνικών για τη διαδικασία του minting, δηλαδή την παραγωγή του Μη Ανταλλάξιμου Τόκεν που αντιστοιχεί στο έργο. Η επιμελήτρια Serena Tabacchi συμμετείχε στην έναρξη του παραπάνω εγχειρήματος, με το να έρθει σε συνομιλίες με συλλέκτες και οίκους πλειστηριασμών, διευκολύνοντας έτσι την είσοδο αυτού του νέου ψηφιακού και συλλεκτικού φορμάτ στην αγορά της crypto art. Συνοδός της σε αυτή τη διαδικασία είναι ο Bruno Pitzalis, ειδικός στην αγορά της crypto art και του design, που μαζί με την Tabacchi και τον Franceschet, συνεργάζεται με το μουσείο MoCDA. Με την ιδιότητα του ειδικού της επικοινωνίας ο Bruno Pitzalis πιστοποίησε την καταγραφή του έργου του Μπαρίκο, αποτυπώνοντας σε ταινίες μικρού μήκους και φωτογραφίες, τις πιο δυνατές στιγμές κατά την πραγματοποίησή του, και στη συνέχεια το επεξεργάστηκε σύμφωνα με τη στρατηγική επικοινωνίας του πρότζεκτ, όπως αυτό προέκυψε από τη συνεργασία τους με το στούντιο Nonoia του Λονδίνου. Από αυτή τη συνεργασία γεννιέται η επικοινωνιακή, εννοιολογική και φιλοσοφική ταυτότητα του 1900, σαν κομμάτι του ταξιδιού που διανύει ο συγγραφέας, στη συνεχή του αναζήτηση και δημιουργία κόσμων, αναχωρώντας από έναν πρώτο, πραγματικό και απτό κόσμο, και κινούμενος προς ένα δεύτερο, εικονικό και άυλο, τον μετακόσμο, όπως τον έχει ο ίδιος ορίσει στο The Game.

Ιστοσελίδα:

https://nvcnt.xyz
info@nvcnt.xyz

Η Serena Tabacchi είναι διευθύντρια και συν-ιδρύτρια του Μουσείου Σύγχρονης Ψηφιακής Τέχνης MoCDA, που ιδρύθηκε στο Λονδίνο το 2019. Εργάστηκε στο TATE Modern και στο Britain ως υπεύθυνη μάνατζερ του εμπορικού τμήματος της έκθεσης και ασχολείται με την τέχνη και την τεχνολογία, υποστηρίζοντας ενεργητικά Ιταλούς και διεθνείς καλλιτέχνες από το 2018 ως επιμελήτρια. Σήμερα εξακολουθεί να ασκεί τα καθήκοντα της επιμελήτριας και προωθεί την εκπαίδευση στην ψηφιακή τέχνη και τις νέες τεχνολογίες σε δημόσια event και ακαδημαϊκά σεμινάρια . Επιμελήθηκε έναν από τους πρώτους πλειστηριασμούς ψηφιακής τέχνης NFT στην Ιταλία στον Οίκο “Casa d’ aste CAMBI”. Είναι συντονίστρια και δημιουργός των διαδικτυακών event για την Blockchain Game Alliance, μη κερδοσκοπική οργάνωση που ασχολείται με την προώθηση και διάδοση πληροφοριών σχετικά με τη βιομηχανία gaming και blockchain.

Ο Bruno Pitzalis είναι crypto art expert, auction coordinator και NFT sale advisor. Τον Ιούνιο του 2021 εμπνεύστηκε και συντόνισε το "Dystopian Visions", τον πρώτο πλειστηριασμό Crypto Art NFT για τον οίκο πλειστηριασμών Cambi, σε σύμπραξη με τη SuperRare. Χάρη στην εμπειρία δεκαετιών που έχει στο πεδίο της επικοινωνίας και της σκηνοθεσίας, επινόησε μια ιδιόμορφη οπτική και στρατηγική δημιουργίας εφαρμοσμένης αξίας. Εργάζεται στο τμήμα Communications and Brand Awareness του MoCDA , είναι υπεύθυνος στο MoCDA - The Foundry, προάγει την εξάπλωση της Crypto Art στο χώρο του πολιτισμού, είναι ο ίδιος συλλέκτης και επιπλέον συνεργάτης του Artribune, γράφοντας σε μια στήλη για θέματα που αφορούν στην Crypto art.

Ο Massimo Franceschet είναι Αναπληρωτής Καθηγητής Πληροφορικής στο Πανεπιστήμιο του Udine, όπου διδάσκει Data Science. Από το 2018 εισήγαγε στις διαλέξεις του ένα σημαντικό κομμάτι που αφορά στην τεχνολογία blockchain και σε εφαρμογές σχετικές με την αποκεντρωμένη οικονομία και την ψηφιακή τέχνη. Επιπλέον, είναι ο ίδιος παραγωγικός καλλιτέχνης, που με το καλλιτεχνικό ψευδώνυμο hex6c είναι παρών στις πιο σημαντικές γκαλερί crypto art. Επιπλέον είναι επιστημονικός σύμβουλος CryptoValues και MoCDA.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ
 

αυτόν το μήνα οι εκδότες προτείνουν: