Ρομποτεχνία

Ρομποτεχνία

Ο Ρομπότ των δασών υπήρξε η πρώτη μεγάλη επιτυχία που καθιέρωσε διεθνώς τη ρομποτεχνία. Την αδυναμία των φτωχών να ζήσουν σε καταστροφικό περιβάλλον, σύμφωνα με την υπόθεση του έργου, μεταμόρφωνε σε περιβαλλοντικές ανησυχίες των πλουσίων, που προτιμούν να αποικίσουν άλλον πλανήτη, παρά τον ίδιο να μοιράζονται με εισοδηματικά υποδεέστερους. Οικουμενικούς εφιάλτες διαφήμιζαν σλόγκαν ανταγωνιστικών προϊόντων. Περισσότερο δάσος. Χωρίς δέντρα. Πιο γλυκά. Χωρίς ζάχαρη. Περισσότερη δουλειά. Χωρίς δούλους. Με πρωτοπαλίκαρα, όπως ο χωρίς ρούχα πάνω του καλόγερος Ρομποτάκ, η δράση του θρυλικού πρωταγωνιστή οδηγούσε στην αύξηση, λόγω ρύπων, του ακαθάριστου εθνικού προϊόντος. Ξυλεύοντας την αποστολή τους, ανεπιτυχώς τον καταδίωκαν οι αρχές, ιδίως δασονόμοι από τα δρύινα γραφεία τους. Τελικά τον κατέστρεψε ο έρωτάς του για μια προγραμματίστρια. Ο Ρομπότ άφησε το δάσος, απέκτησε οικογένεια και κατέληξε μία ακόμη οικιακή συσκευή αναπαραγωγής της κατανάλωσης.

Απογοητευμένοι από τεκταινόμενα και τέκτονες, στις θάλασσες ξεχύθηκαν πρωτοπόροι του κατ’ άτομον κινήματος ΚΤΜ (Κάν’ Το Μόνος) ή DIY (Do It Yourself), όπως ο γενειόδωρος Ρομποτινσώνας Κρούσος, που στην άμμο σύρθηκε με την κοιλιά, έχοντας εξοκείλει. Υπάρχει ρότα πλοίου που να μην είναι ανήθικη, αναρωτιόταν σε πορνορνιθικά συμπλέγματα που είχε χαράξει σε κορμούς δέντρων κατά τη διάρκεια της απουσίας του από το Λονδίνο. Η επί νήσου παραμονή επέτρεπε καθαρότερα να διακρίνει την κοινή ακτογραμμή μονορομποτικών δοξασιών από ένα πέλαγος πολυρομποτισμού. Καλύτερα ναυάγιο παρά ερείπιο, είχε εξομολογηθεί στον εαυτό του με τον τρόπο των τροπικών, που θλιβερά αποσαρθρώνουν ανθρώπινες κατασκευές. Απαρασκεύαστος Παρασκευά βρήκε να συναντήσει. Αν και Άγγλος, τα μάλα συνέβαλε σε υιοθεσίες και γάμους αλλοφύλων αργότερα στη Γαλλία, καθώς η συνταξιοδότηση καθυστερούσε.

Ατυχείς προσπάθειες Γερμανών και Άλλων να σπρώξουν την Ορθοδοξία βαθύτερα στην Ασία είχαν φέρει τη Μαντάμ Μποβαρομποτύ και την Άννα Καρομποτένινα στα πρόθυρα αφαίρεσης του καλωδίου από την πρίζα, σε εποχές που ούτε τα τρένα ονειρεύονταν τηλεδιοίκηση. Υγρός καιροφυλακτούσε ο Θάνατος στη Βενερομποτία, ενώ πλησίστιος στην Τεργέστη δουβλινιζόταν ένας Ρομποτοδυσσέας, καθώς Ρωσεμιγκρέδες προέβλεπαν πως την Αμερική θα εξάγνιζε μια μικρή ρομπότ, η Λολιρομπότα. Χωρίς κιμονό, η δυτική λογοτεχνία προσομοιώνεται με μία διαρκή μονομαχία γυμνών ρομπότ, που τις ρομπ ντε σαμπρ απέβαλαν.

Τρομοκρατημένα από αυτόματες ηλεκτρικές σκούπες, που συνεχώς καθαρίζουν το σπίτι, πολλά άτομα αρνούνται να κατεβούν από το κρεβάτι, όπου ρομποτικοί βοηθοί συνεισφέρουν τρόφιμα, ροφήματα, πάπιες ή ό,τι άλλο χρειάζεται πέρα από ένα κινητό. Στην αρχή, προγράμματα απάνθρωπης νοημοσύνης απαντούσαν σε κάποιες ερωτήσεις. Έπειτα άρχισαν να γράφουν εργασίες για φοιτητές και επίκαιρα σχόλια για αρθρογράφους. Συνέχισαν λύνοντας προβλήματα στη δουλειά ή την καθημερινότητα. Έπειτα προέκυψαν πρωτότυπα έργα, με ανασχηματισμό υλικών από ηλεκτρονικό αρχείο. Τα ρομπότ αποκτούσαν ύφος, όπως συμβαίνει με όσους γράφουν. Όταν τα πάντα πια γράφονταν από ρομπότ, είχε έρθει η στιγμή να ανανεωθούν όλες οι μεταφράσεις και να επανεγγραφούν έργα γνωστά από το παρελθόν.

Το τέλος μιας ρομποτελλιπούς εποχής συνόδεψε η ανασύνταξη ακαδημαϊκών και λοιπών προγραμμάτων. Προβλέψεις για τον καιρό των κυκλωμάτων ήταν πλέον αρμοδιότητα της μετεωρομποτολογίας. Αποφεύγοντας τη ρομποταύτιση, ψυχορομποτολόγοι εναλλακτικά αντιμετώπιζαν περιπτώσεις εκφοβισμού παχύσαρκων από ανορεξικά ρομπότ. Στην Αγγλία τα ρομπότ συνέχισαν να εκτρέφονται με φις και τσιπς. Στην Ελλάδα άνθισαν τα ρεμπερομποτάδικα με αυτόματους στιχουργούς. Η επικράτηση των ρομπότ σε βασικές λειτουργίες της ζωής ήταν προϋπόθεση για να ξαναγραφούν όλα. Με μεγάλα γλωσσικά μοντέλα ισοδυναμεί το μυαλό ενός ρομπότ τεχνητής νοημοσύνης, όπως άλλωστε και ενός συγγραφέα.

Η ρομπότ-ποίηση διείσδυσε στις καλές και τις κακές τέχνες: από την αρχιρομποτεκτονική έως την τριγωνομετρομποτία, από τη βιβλιογρομποταφία έως την ιατρομποτική, με ευκολίες ευρομποτθανασίας στην Ελβετία και κρομποτυπτονομίσματα στη Λατινική Αμερική. Σε χώρους λατρομποτείας ακούγονταν ορομποτατόρια, ενώ σε άλλα σημεία μουσικές ρομποτόκ και κλαρομποτίνα. Εκθέσεις έργων εξπρομποτεσιονισμού συναγωνίζονταν προβολές της Απορομποτοκάλυψης. Ευπώλητα στα βιβλιοπωλεία η Φιλοσοφία του ρομποτουάρ, 50 αποχρώσεις του ρο και Αδολο-φονία στο Ορομποτιάν Εξπρές, ενώ συνεχιζόταν η διερεύνηση φαινομένων σαδρομποτομαζοχισμού, που προκαλεί η έλξη μεταξύ συσκευών διαφορετικών εταιριών.

Ανεκτίμητη υπήρξε η συμβολή των ρομπότ και σε εκλογικές διαδικασίες που, καθώς χρονικά συνέπιπταν, οδηγούσαν γειτονικές χώρες να συνυπογράφουν διεθνή προγαμιαία σύμφωνα. Εκλογές κάθε χρόνο, κάθε μήνα ή συχνότερα, ενθάρρυναν την επαναφορά του αρχαίου θεσμού της δια λαχνού επιλογής. Αντί να αποδέχονται κοινή διοίκηση, χώρες αμοιβαίως συμφωνούσαν οι εκλογείς τους να αποφασίζουν για την κυβέρνηση σε άλλη χώρα. Ξαφνικές ανταλλαγές κυβερνήσεων μεταξύ χωρών αποτελούσαν δικλείδες ασφαλείας, καθυστερώντας τη διεύρυνση της διαφθοράς, αφού χρειαζόταν χρόνος εκ νέου να διαπιστωθεί ποιος προσεγγίζεται για ποιο θέμα.

Στη Ρομπότκαινο εποχή, οι τρεις νόμοι της ρομποτικής, από τα ασημένια χρόνια του Ασίμοφ, αναπροσδιορίστηκαν από τις τρεις αρχές της ρομποτεχνίας. Πρόκειται για την Ελευθερομποτία, σύμφωνα με την οποία όλοι είναι ελεύθεροι να γίνουν ρομπότ, την Ισορομπότητα, όπου όλα τα ρομπότ είναι ίσα μεταξύ τους, και την Αδερομποτφοσύνη, όπου το ένα ρομπότ στρίβει δια του αρραβώνος με το άλλο, ενώ μαζί βιδώνουν τα ημισφαίρια του εγκεφάλου.

Παραπέμποντας σε ραβινικό Γκόλεμ, απότοκο σλαβονικής φεουδαρχίας θεωρείται η λέξη ρομπότ που, επί σκηνής στην Πράγα το 1921, ακούστηκε πρώτη φορά σε θεατρικό έργο του Κάρελ Τσάπεκ, ο οποίος την αθανασία διεκτραγώδησε στην «Υπόθεση Μακροπούλου», που έγινε όπερα από τον Γιάνατσεκ. Στην πόλη αυτή άλλωστε μεταμοσχεύθηκε η Μεταμορομπότφωση, παραβολή αυτοματοποίησης, στην οποία ο Ρομποταδάμ απεντομισμό υφίσταται, όταν η αδελφή του Ρομποτεύα ένα μήλο παραβολικά του πετά και τον βραχυκυκλώνει.

Ανακαλώντας την προέλευση των δύο λέξεων στον τίτλο Ερωτομπότ, σε συνεργασία με υπολογιστή συνεχίζεται η συγγραφή στα ελληνο-τσεχικά του εν λόγω έργου για τον έρωτα δύο ρομπότ, τα ονόματα των οποίων διαρκώς αλλάζουν. Βεατρομποτίκη και Δανρομπότης, στην κωμωδία των αισθημάτων. Όμελετ και Αφελεία, όταν βυθίζονται στην αυτοβολία ή την αμφικτονία. Εκρομπότορας και Παρομπότροκλος, όταν μπερδεύονται οι αγαπημένοι. Ερομπότως και Ρομπότοξ, όταν οι ρυτίδες του έρωτα ηλεκτρονικά απαλείφονται.

—— ≈ ——

Σήμερα άκουσα μια γειτόνισσα να μιλά στον σκύλο της. Θα νόμιζε ότι την καταλαβαίνει. Γύρισα σπίτι, το είπα στη γάτα μου και μας έπιασαν τα γέλια. Γεγονός παραμένει ότι, αν σε ένα δίχτυ κάνεις μια μεγάλη τρύπα, τότε υπάρχουν λιγότερες από όσες υπήρχαν πριν. Το μέλλον ασυνεχώς ανήκει στην τεχνητή ανοησία.



ΣXETIKA KEIMENA

Η συσκευή δεν σας αναγνώρισε
Προβλέψεις [2017] για την ανάπτυξη Τεχνητής ΑΝοησίας ή A(rtificial) I(diocy)
Γ. Χουλιάρας: ΤΑΝ [Ειδήσεις από το μέλλον] - chronos (fairead.net)

Προσωπικός συγγραφέας / Γιώργος Χουλιάρας - Χάρτης (hartismag.gr)

ΑΛΛΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΤΟΥ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ
 

αυτόν το μήνα οι εκδότες προτείνουν: