Η αφή και το βλέμμα της Αντιγόνης Καββαθά

Ταξίδι IV 2019 Διάζωμα II, 2002, ακρυλικά σε χαρτί, 35 X160 εκ. Καλοκαίρι 2007 Μεταξύ ζωής και θανάτου F16 και άλλα πουλιά Γερμανική νεκρή φύση, 2003

 

 

Η ακρίβεια, η λεπτότητα των μορφών και των περιγραμμάτων τους, η μελετημένη διάταξή τους στον χώρο της εικόνας είναι το πρώτο που συναντώ στα εικαστικά λεπτουργήματα της Αντιγόνης Καββαθά. Αλλά αυτό δεν είναι μόνο του. Συνοδεύεται αδιαμεσολάβητα από τη συνομιλία της σκιάς με το φως στα έργα της, από το πώς η αφή του χεριού και του βλέμματος συνομιλεί με το οπτικό αποτέλεσμα στον περιορισμένο χώρο της εικόνας, και από το πώς ο χώρος αυτός συνομιλεί με τον ευρύτερο χώρο και χρόνο της πραγματικότητας, της δικής μου και των πλευρών της ιστορίας που μ’ έχουν διαμορφώσει και συνεχίζουν να με διαμορφώνουν, μια συνομιλία του σκότους του υλικού και του μεταφορικού με το φως το υλικό και το μεταφορικό, και μια συνομιλία μορφής και περιεχομένου, το πώς η αισθητική εξυψώνει και το θέμα συγκλονίζει, το πώς η ομορφιά συνομιλεί ή ακόμη αντιμετωπίζει και αντιστέκεται ή υπονομεύει τη δεινή δύναμη του θέματος: πόλεμοι, πρόσφυγες, κατεστραμμένες πόλεις και χώρες, κατεστραμμένη φύση, μοναχικοί άνθρωποι, μοναχικά δέντρα. Η απόγνωση και η ερήμωση μέσα από την εξυψωτική δύναμη της απόδοσής τους, μια αισθητική και αισθησιακή επιτέλεση που δίνει παρουσία και ζωή στα εκτελεσμένα σώματα και τις ραγισμένος καρδιές που συνομιλούν με αυτά, είτε σε προσωπικό τόνο είτε σε επικό. Συνομιλίες σιωπηλές, βουβές, συνομιλίες σαν περισκέψεις, σε μια απομονωμένη στιγμή και ένα στίγμα εν μέσω μιας ροής που έχει μείνει ακίνητη ή μιας συρροής γεγονότων ιστορικών που έχουν δημιουργήσει συντετριμμένους ανθρώπους, αποκλεισμένους εξαιτίας της ακατάληπτης άρνησης που δέχονται από τους συνανθρώπους τους. Επίσκεψη δραματικών στιγμών ή γεγονότων ως επί-σκέψη, σύννοια, ενθύμηση, ανασκοπή, στοχασμός και αναστοχασμός. Συνεύρεση με τον εαυτό μου ενώπιον μιας άμεσης και λεπτομερούς αναπαράστασης που στη δυναμική, παλλόμενή της ακινησία γίνεται ζωντανή παράσταση: τα ευκρινή, απέριττα και ακίνητα δέντρα και οι αναλυτικά συνθεμένοι έρημοι χώροι μεταμορφώνονται σε εγρήγορους χαρακτήρες, με ατενίζουν και μ’ εξετάζουν, πριν μ’ αφήσουν μετέωρο στη δίνη της ανησυχίας, της υπαρξιακής, κοινωνικής, φιλοσοφικής.

_____________
Γκαλερί Donopoulos International Fine Arts.

ΑΛΛΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΤΟΥ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ
 

αυτόν το μήνα οι εκδότες προτείνουν: